Rozhodnuto: Prodej aut se spalovacími motory bude od roku 2035 omezen, shodly se státy EU

Státy Evropské unie se dnes nad ránem shodly na sadě klíčových návrhů, které mají přispět ke splnění klimatických cílů evropského bloku pro rok 2030. Ministři životního prostředí po více než patnáctihodinovém jednání podpořili reformu trhu s emisními povolenkami či normu, která prakticky znemožňuje prodej nových aut se spalovacími motory od roku 2035. Shodli se také na vzniku fondu kompenzujícího lidem zpoplatnění emisí z vytápění budov či dopravy, v němž má být 59 miliard eur (1,45 bilionu korun) na období let 2027 až 2032.
Konečnou podobu všech norem budou členské státy dojednávat s Evropským parlamentem během půlročního českého předsednictví EU, které začíná v pátek.
Ministři po dlouhém celodenním vyjednávání schválili pět návrhů z balíku, který před rokem předložila Evropská komise ve snaze dovést EU ke splnění nového klimatického závazku. Unie by podle něho měla do roku 2030 snížit své celkové emise skleníkových plynů nejméně o 55 procent proti hodnotám z roku 1990.
„Přechod k ekologičtějšímu hospodářství s čistými energiemi bude vyžadovat přispění všech sektorů a členských států,“ komentovala výsledek jednání francouzská ministryně ekologické tranzice Agnès Pannierová-Runacherová, jejíž země předsedala poslednímu ministerskému zasedání, na němž předala na půl roku vedení Česku.
Členské země našly společný přístup k reformě trhu s emisními povolenkami, k vytvoření sociálně klimatického fondu, závazným každoročním omezením emisí pro jednotlivé země, omezování emisí při využívání půdy a lesů a ke zpoplatnění emisí z nových aut se spalovacími motory. Ministři se přes snahu několika států včetně Itálie či Slovenska o odklad termínu shodli na výrazném zpoplatnění jakýchkoli emisí skleníkových plynů z nově prodávaných aut od roku 2035, které je vnímáno prakticky jako jejich zákaz.
„V roce 2035 nekončí prodej aut se spalovacími motory, auta dál, pokud budou mít čisté alternativní palivo, mohou být prodávána,“ popsala po jednání kompromis dohodnutý na základě německého návrhu česká ministryně životního prostředí Anna Hubáčková. Termín roku 2035 navíc nemusí být definitivní, neboť unijní státy se shodly, že Evropská komise v roce 2026 zhodnotí, zda je v silách EU tohoto cíle opravdu dosáhnout či zda jej například odložit.
Státy se shodly také na tom, že do roku 2030 by měla EU snížit produkci skleníkových plynů ze sektorů pokrytých emisními povolenkami o 61 procent. V rámci očekávaného růstu cen kvůli zpoplatnění emisí z vytápění budov a ze silniční dopravy schválili ministři vznik sociálně klimatického fondu, jehož objem patřil k hlavním sporným bodům jednání. Konečný kompromis přinese podle Hubáčkové českým domácnostem ohroženým energetickou chudobou celkem 35 miliard korun.
HOMO SAPIENS by se vydal nejjednodussi cestou - - - V O D I K !!!!!!
a auta uz jsou . . . priklad.
Hyundai Nexo – Další možná cesta budoucnosti...
Hyundai Nexo, který jsem dostal k testu, je vůbec prvním vozem na vodíkový pohon (zkratka FCEV = Fuel Cell Electric Vehicle), registrovaným v Česku.
Nexo má v sobě celkem tři tlakové nádrže na vodík, do nichž se celkem vejde 6,3 kilogramu plynu při tlaku 700 barů.
!!!! Samotné plnění z téměř prázdné nádrže do poloviny se vešlo do 2 minut. Naplnění plných nádrží při vysokém tlaku by pak podle Hyundai mělo trvat do 5 minut a plnicí stanice při tom pomocí infračerveného portu komunikuje s autem, aby nedošlo k přehřátí nádrží z uhlíkových vláken. !!!!
////elektro auto cca 30 m i n u t ??!!////
je třeba zmínit taky spotřebu. Hyundai uvádí, že podle měřicího cyklu WLTP ujede Nexo na svých 6,3 kilogramu vodíku až 666 kilometrů.
Což zjevně docela odpovídá, protože na polovinu nádrže z Neratovic jsem najel něco přes 200 kilometrů a stovka pořád zbývala. Palubní počítač pak ukazoval průměrnou spotřebu rovný 1 kilogram na sto kilometrů, ale s trochou snahy (a úzkosti z představy, že když vodík někde dojde, budu muset volat odtahovku) se dá bez problému dostat i na 0,8 kilogramu.
VODIK - 6,3 kg /dojezd 666 km/ - 6,3 x 232 nadrz vyjde 1.462 korun /// dojezd 666 km - 1km vychazi na 2,19 koruny ///
JNOMZE CENA VODIKU se pocita vyrazne z l e v n e n i !!!! u pohonnych hmot a elektriny nas ceka presne opak ZDRAZENI
s r o v n a n i - SKODA - nádrž vozu pojme 66 litrů, je vypočítaný dojezd 1780 km . nafta
66 x 47,50 nadrz vyjde na 3.135 korun /// dojezd 1780 km - 1km vychazi 1.76 koruny ///
Škoda u nového Superbu GreenLine uvádí kombinovanou spotřebu paliva 3,7 litru na 100 km, čemuž odpovídá množství emisí 95 gramů CO2 na kilometr jízdy. Jelikož nádrž vozu pojme 66 litrů, je vypočítaný dojezd 1780 km.