Úterý 6. června 2023
Svátek slaví Norbert, zítra Iveta / Slavoj
Oblačno, déšť 21°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

Rozhodnuto: Prodej aut se spalovacími motory bude od roku 2035 omezen, shodly se státy EU

Autor: ČTK - 
29. června 2022
07:15

Státy Evropské unie se dnes nad ránem shodly na sadě klíčových návrhů, které mají přispět ke splnění klimatických cílů evropského bloku pro rok 2030. Ministři životního prostředí po více než patnáctihodinovém jednání podpořili reformu trhu s emisními povolenkami či normu, která prakticky znemožňuje prodej nových aut se spalovacími motory od roku 2035. Shodli se také na vzniku fondu kompenzujícího lidem zpoplatnění emisí z vytápění budov či dopravy, v němž má být 59 miliard eur (1,45 bilionu korun) na období let 2027 až 2032.

Konečnou podobu všech norem budou členské státy dojednávat s Evropským parlamentem během půlročního českého předsednictví EU, které začíná v pátek.

Ministři po dlouhém celodenním vyjednávání schválili pět návrhů z balíku, který před rokem předložila Evropská komise ve snaze dovést EU ke splnění nového klimatického závazku. Unie by podle něho měla do roku 2030 snížit své celkové emise skleníkových plynů nejméně o 55 procent proti hodnotám z roku 1990.

„Přechod k ekologičtějšímu hospodářství s čistými energiemi bude vyžadovat přispění všech sektorů a členských států,“ komentovala výsledek jednání francouzská ministryně ekologické tranzice Agnès Pannierová-Runacherová, jejíž země předsedala poslednímu ministerskému zasedání, na němž předala na půl roku vedení Česku.

Členské země našly společný přístup k reformě trhu s emisními povolenkami, k vytvoření sociálně klimatického fondu, závazným každoročním omezením emisí pro jednotlivé země, omezování emisí při využívání půdy a lesů a ke zpoplatnění emisí z nových aut se spalovacími motory. Ministři se přes snahu několika států včetně Itálie či Slovenska o odklad termínu shodli na výrazném zpoplatnění jakýchkoli emisí skleníkových plynů z nově prodávaných aut od roku 2035, které je vnímáno prakticky jako jejich zákaz.

„V roce 2035 nekončí prodej aut se spalovacími motory, auta dál, pokud budou mít čisté alternativní palivo, mohou být prodávána,“ popsala po jednání kompromis dohodnutý na základě německého návrhu česká ministryně životního prostředí Anna Hubáčková. Termín roku 2035 navíc nemusí být definitivní, neboť unijní státy se shodly, že Evropská komise v roce 2026 zhodnotí, zda je v silách EU tohoto cíle opravdu dosáhnout či zda jej například odložit.

Státy se shodly také na tom, že do roku 2030 by měla EU snížit produkci skleníkových plynů ze sektorů pokrytých emisními povolenkami o 61 procent. V rámci očekávaného růstu cen kvůli zpoplatnění emisí z vytápění budov a ze silniční dopravy schválili ministři vznik sociálně klimatického fondu, jehož objem patřil k hlavním sporným bodům jednání. Konečný kompromis přinese podle Hubáčkové českým domácnostem ohroženým energetickou chudobou celkem 35 miliard korun.

tom999 ( 29. června 2022 21:45 )

HOMO SAPIENS by se vydal nejjednodussi cestou - - - V O D I K !!!!!!

a auta uz jsou . . . priklad.

Hyundai Nexo – Další možná cesta budoucnosti...

Hyundai Nexo, který jsem dostal k testu, je vůbec prvním vozem na vodíkový pohon (zkratka FCEV = Fuel Cell Electric Vehicle), registrovaným v Česku.

Nexo má v sobě celkem tři tlakové nádrže na vodík, do nichž se celkem vejde 6,3 kilogramu plynu při tlaku 700 barů.

!!!! Samotné plnění z téměř prázdné nádrže do poloviny se vešlo do 2 minut. Naplnění plných nádrží při vysokém tlaku by pak podle Hyundai mělo trvat do 5 minut a plnicí stanice při tom pomocí infračerveného portu komunikuje s autem, aby nedošlo k přehřátí nádrží z uhlíkových vláken. !!!!

////elektro auto cca 30 m i n u t ??!!////

je třeba zmínit taky spotřebu. Hyundai uvádí, že podle měřicího cyklu WLTP ujede Nexo na svých 6,3 kilogramu vodíku až 666 kilometrů.

Což zjevně docela odpovídá, protože na polovinu nádrže z Neratovic jsem najel něco přes 200 kilometrů a stovka pořád zbývala. Palubní počítač pak ukazoval průměrnou spotřebu rovný 1 kilogram na sto kilometrů, ale s trochou snahy (a úzkosti z představy, že když vodík někde dojde, budu muset volat odtahovku) se dá bez problému dostat i na 0,8 kilogramu.

VODIK - 6,3 kg /dojezd 666 km/ - 6,3 x 232 nadrz vyjde 1.462 korun /// dojezd 666 km - 1km vychazi na 2,19 koruny ///

JNOMZE CENA VODIKU se pocita vyrazne z l e v n e n i !!!! u pohonnych hmot a elektriny nas ceka presne opak ZDRAZENI

s r o v n a n i - SKODA - nádrž vozu pojme 66 litrů, je vypočítaný dojezd 1780 km . nafta

66 x 47,50 nadrz vyjde na 3.135 korun /// dojezd 1780 km - 1km vychazi 1.76 koruny ///


Škoda u nového Superbu GreenLine uvádí kombinovanou spotřebu paliva 3,7 litru na 100 km, čemuž odpovídá množství emisí 95 gramů CO2 na kilometr jízdy. Jelikož nádrž vozu pojme 66 litrů, je vypočítaný dojezd 1780 km.

tom999 ( 29. června 2022 21:21 )

NEJVICE p o u z i v a n a auta -- !! m a l a !! -

Naopak v případě malých aut to byl vcelku vyrovnaný souboj.

Nejlepší výsledek hlásí opět elektromobily (158 g/km), naftová auta ale byla hned v závěsu (166 g/km).

Paradoxně nejhůře dopadly hybridy, s výsledkem 178 g/km byly o jeden gram na kilometr horší než vozy s konvenčním zážehovým agregátem.

Malé automobily ale většinou jezdí kratší vzdálenosti, a tak výzkum u nich počítal i s ujetými pouhými 50.000 kilometry. V takovém případě se výhoda čistého dobíjení ztrácí, a tak před elektromobily a hybridy najednou jsou auta s dieselovým i benzinovým motorem.

Studie vznikla ve spolupráci německého autoklubu ADAC a Výzkumného centra energie a životního prostředí v Heidelbergu.

tom999 ( 29. června 2022 21:19 )

U kompaktů .... Při současném mixu zdrojů elektrické energie u našich západních sousedů elektroauta dosáhla při ujetí 150.000 kilometrů na průměr 150 gramů CO2 na kilometr.

Lépe než naftová auta (186 g/km) dopadly i automobily na CNG (174 g/km).

Stejně jako u větších aut na tom byly nejhůře zážehové motory, s emisemi oxidu uhličitého s hodnotou 201 g/km.

tom999 ( 29. června 2022 21:18 )

Jaký pohon je opravdu ekologičtější? Dieselový, nebo elektrický?

PROC TO TEDA DELAME . . . . efekt je totalne zadne + !!!!!!!

Německý autoklub ADAC zjišťoval odpověď.

Po 150.000 ujetých kilometrech takové auto vyšší střední třídy podle ADACu v průměru vypustí 33.000 kilogramů oxidu uhličitého, což odpovídá 219 gramům CO2 na kilometr.

U elektrovozů naopak tato hodnota činí 277 gramů CO2 na kilometr, hlavně kvůli ekologicky náročné produkci jejich baterií. Aby byly elektřinou poháněné vozy ekologičtější, musely by ujet alespoň 580.000 kilometrů.

tom999 ( 29. června 2022 20:59 )

Jak funguje domácí nabíjení elektromobilů?

Jak dlouho trvá nabíjení auta doma?

Doslova přes noc.

Stačí vám sice obyčejná 230V zásuvka, ale za 1 hodinu nabíjení autu zvýšíte dojezd o směšných 20 km.

O něco lepší je, když auto připojíte na silnější vícefázovou 16A zásuvku. Tu má každý rodinný domek. To pak nabíjíte rychlostí 55 km za hodinu.


// priklad nabijecka Wallbox od VW.... Umožňuje příkon až 11 kW a nabíjí téměř pětkrát rychleji než běžná domácí zásuvka. 58 kWh baterii plně nabije přibližně za 6 hodin. AZ za 6 h o d i n !!!! .....//

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa