Záhada zmizelého letu MH370: Vědec ukázal tři místa, kde hledat trosky

Autor: Darina Jíchová - 
15. února 2020
18:56

Největší záhada v dějinách letectví, i tak se označuje zmizení letu MH370 malajsijské společnosti Malaysia Airlines na spoji Kuala Lumpur-Peking s 239 lidmi na palubě. Letos, 8. března, to bude už 6 let od chvíle, kdy se Boeing 777 ztratil z radarů. Oficiální pátrání po stroji a vyšetřování už skončilo, nicméně rodiny pasažérů i posádky stále doufají, že se dozví, co se skutečně stalo. Záhada rovněž láká soukromé vyšetřovatele a letecké experty. Čtyřčlenný tým pod vedením amerického vědce Victora Ianella strávil 2 roky zkoumáním všech dostupných materiálů, na jejichž základě označili tři nová místa, kam se podle nich letoun zřítil, uvedl deník Daily Mail.

Ianello, Bobby Ulich, Richard Godfrey a Andrew Banks na počátku února zveřejnili závěry svého dlouhého vyšetřování, které zatím nepřineslo žádné výsledky. Stanovili však 3 místa, kam podle rozličných teorií mohl let MH370 spadnout. Experti jsou členy nezávislé vyšetřovací skupiny The The Independent Group.

Podle vědců, kteří měli k dispozici všechny údaje i nejmodernější techniku, záleží na posledních momentech letu, scénáře mohly podle nich být různé. Malajsijské úřady se nebrání znovuotevření případu, učiní tak však pouze tehdy, pokud někdo přinese nové a podložené důkazy o tom, kde se letadlo nachází, nikoli pouhé spekulace.

Závěry oficiálního šetření: „Po letadle není ani stopa“

Podle závěrů oficiálního šetření, které bylo ukončeno v lednu 2017, se letoun zřítil v jižní části Indického oceánu. Malajsie, Čína a Austrálie se neúspěšně pokoušely najít trosky stroje, do pátrání státy vložily několik miliard, nakonec ale bylo odvoláno s tím, že „po letadle nenašli ani stopu“.

Ianello a jeho kolegové své závěry zveřejnili na jeho webu, který se věnuje vyšetřování zmizení MH370. Vycházeli z informací, že se letadlo odklonilo od své trasy, otočilo se prudce na západ a potom na jih, což potvrzují satelity i vojenské radary. Vědci neřeší, kdo nebo co stojí za jeho havárií, pouze to, kde se zřejmě nachází jeho trosky. Všemi jimi určená místa jsou kolem polohy se souřadnicemi 93°5´V a 34°5´J, tedy nedaleko místa v Indickém oceánu, kde pátrali i oficiální vyšetřovatelé.

Místa, kde podle vědců nachází trosky letu MH370. A1 - místo s největší pravděpodobností dopadu; A2 - místo z druhou největší pravděpodobností dopadu; A3 - místo s nejmenší pravděpodobností dopadu. Žlutě vyznačený úsek - plocha, kterou prohledali při oficiálním vyšetřování.Místa, kde podle vědců nachází trosky letu MH370. A1 - místo s největší pravděpodobností dopadu; A2 - místo z druhou největší pravděpodobností dopadu; A3 - místo s nejmenší pravděpodobností dopadu. Žlutě vyznačený úsek - plocha, kterou prohledali při oficiálním vyšetřování. | reporofoto/mh370radiantphysics

„Místo s největší pravděpodobností dopadu zahrnuje rozlohu o velikosti 23 tisíc kilometrů čtverečních a pracuje s teorií, že letadlo bez zásahu pilota plachtilo až do momentu, kdy mu došlo palivo. Další plocha, kam se mohl letoun zřítit, má 22 tisíc kilometrů čtverečních, zde pracujeme s hypotézou, že někdo, možná pilot, záměrně směřoval na jih poté, co mu došlo palivo. Poslední, nejméně pravděpodobnou, polohu tvoří výsek o 166 tisících kilometrů čtverečních. Tady se Boeing nachází za předpokladu, že ho sem někdo namířil a pak jej nechal ledabyle plachtit,“ uvádí Ianello a jeho tým.

Záhada letu MH370

Let MH370 odletěl z kualalumpurského letiště 8. března 2014 v 00:41 tamního času, v 1:19 proběhl poslední kontakt mezi pilotem a letovým dispečerem, o tři minuty později přestal reagovat radarový odpovídač letadla. V půl druhé ráno se strojem navázal spojení kapitán jiného letadla, v radiu slyšel ale jen huhlání a praskání statické elektřiny. Následně letadlo zachytily už jen vojenské radary, naposledy pak v 2:40 nad Malackým průlivem.

Boeing 777 zmizel z radarů ve vietnamském vzdušném prostoru. Trvalo však 18 minut, než řídící středisko na jihu Vietnamu kontaktovalo své kolegy v Kuala Lumpur. Předpokládá se, že v tomto „oknu“ se letadlo, ať už záměrně nebo chybou navigace, odklonilo ze svého kurzu.

Existují různé teorie o tom, co se s letem stalo. Letečtí experti se domnívají, že prudké stočení na západ a následně na jih musel provést člověk – jsou toho názoru, že v tu chvíli pilotoval kapitán Zaharie Ahmad Šáh, kopilot nebo možný únosce. Vyšetřovatelé rovněž spekulují, že mohlo jít o sebevražedný let Šáha, který zabil nejen sebe, ale i všechny na palubě.

Oblíbené konspirační teorie

Konspirátoři zase mluví o tom, že byl stroj sestřelen, a to buď omylem malajsijskou armádou, ruským prezidentem Vladimirem Putinem nebo severokorejským diktátorem Kim Čong-unem. Oblíbenou teorií je i to, že Putin přikázal letadlo unést a jeho lidé s ním pak přistáli v Kazachstánu, tuto verzi nabídl americký novinář a letecký expert Jeff Wise. Sám přiznal, že je to trochu „bláznivá“ hypotéza, poznamenal však, že na palubě byli 3 Rusové.

Naopak bratři Ian a Jack Wilsonovi z Británie tvrdí, že vrak ztraceného letadla našli pomocí aplikace Google Maps. Trosky jsou podle nich v kambodžské džungli.

Ladic_pijan ( 16. února 2020 07:55 )

Faktem.je, že v džungli letadlo nebude, když na Reunionu byly vyplaveny části stroje. Chtělo by to udělat jednoduchý polus. Vzit asi tak 3 letadla stejného typu, natřít je jinou barvou, ale celé, aby byly rozeznatelne a pak je na predpokladanych mistech.nechat zritit do oceánu. No a čekat kde vyplavi trosky. Náklady by byly zanedbatelné, asi tak 20 miliard Kč a jistota rak 2% že se najde místo dopadu. Ještě by byl.problem sehnat piloty se sebevražednými úmysly, kteří by to byli ochotni pilotovat, ale v Sýrii by se snad našli. Jednoduché..

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud