Obchod chtěl „značkovat“ menstruující prodavačky. S visačkami tvrdě narazil
Ostré kritice čelí japonský obchod Michi Kake, který po svých zaměstnankyních požadoval, aby v době své menstruace nosily speciální visačky. Štítky měly kromě jejich jména obsahovat i obrázek komiksové manga postavičky „Slečínka Menstruace“. Iniciativa vznikla s myšlenkou otevřít dialog o menstruaci a zbavit téma stigmatu, projekt se ale zvrhl v „cejchování menstruujících žen“, jak poznamenali mnozí uživatelé sociálních sítí. Zprávu přinesl list Daily Mail.
Obchod Michi Kake se zaměřuje na prodej menstruačních potřeb, od základních hygienických pomůcek, až po technologické „vychytávky“, které mají ženám periodu usnadnit. Vedení chtělo však debatu o menstruaci posunout ještě o kus dál.
Řetězec byl otevřený teprve minulý týden 22. listopadu, po týdnu fungování je spojen s tímto skandálem. Podle magazínu WDD Japan je nošení menstruačních visaček v obchodě Michi Kake dobrovolné.
【オープン取材】大丸梅田店の「ミチカケ」が導入している“生理バッジ”は人気漫画「生理ちゃん」が目印。普段から付けている紙のプレートを裏返しにするだけで着用できます。着用の判断はスタッフに委ねているそう。https://t.co/uEaHqxYmm0#ミチカケ pic.twitter.com/eMJeysEiyu
— WWD JAPAN (@wwd_jp) November 22, 2019
Kritika: Takový zaměstnavatel by skončil u soudu
Obchod přišel s tím, aby si prodavačky, které „mají své dny“, ke svým tradičním jmenovkám přidaly obrázek „Slečínky Menstruace“. Tato postavička je symbolem periody pro celé Japonsko. Toto nařízení ale mezi zákazníky, zvláště pak na internetu, vyvolalo smíšené pocity.
„Je to celé špatně. Podívejte se, prodavačka bude mít tuhle jmenovku a všichni hned budou říkat, že má PMS. Je mi z toho zle,“ objevilo v komentářích na twitteru. „Zaměstnavatel, který by po mně chtěl, abych v době menstruace nosila nějaký odznáček, by skončil u soudu,“ přidala se další uživatelka.
Obchod bojuje se stigmatem kolem menstruace
„V Japonsku je zvykem o ženské sexualitě a menstruaci vůbec nemluvit a my jsme to chtěli změnit,“ uvedla manažerka obchodu Takahiro Imazu. „Stigma kolem periody nezmizí, když donutíte menstruující ženy nosit visačky, aby každý kolem věděl, že právě teď krvácí,“ shodují se ženy na sociálních sítích.
„Jasný, rozdejte odznaky na krvácení, zní to jako logická myšlenka, žádné stigma nebo tabu. Je to japonská verze šarlatového písmena,“ dodává sarkasticky další z žen, které se myšlenka speciálních odznaků nezamlouvá.
„Věděli jsme, že ne každý přijme náš obchod s otevřenou náručí,“ prohlásila manažerka, na druhou stranu dodala, že menstruační technologie prožívá rozmach a zvláště mladé ženy rozhodně jejich produkty ocení.
S menstruačními odznáčky to už v říjnu zkoušelo ósacké obchodní centrum Daimaru. Myšlenka byla podobná, ale více orientovaná na prodavačky a další ženský personál. Ženy měly nárok na delší přestávky, případně na pomoc kolegů. „Nebylo naším záměrem sdílet se zákazníky informace o menstruaci našich zaměstnankyň,“ brání rozhodnutí mluvčí řetězce. Novinářům BBC však sdělila, že jejich nové nařízení ještě zváží.
Jak rikal pan Gerisson v South Park:
"Neverim nicemu co krvaci pet dni a neumre to."