Úterý 23. dubna 2024
Svátek slaví Vojtěch, zítra Jiří
Zataženo, déšť 7°C

Planeta vymírá, bijí vědci na poplach: Během posledních 250 let vymřelo 600 druhů rostlin

Autor: Darina Jíchová -
17. června 2019

Vědci v nové studii upozornili na to, že v posledních 2 a půl stoletích zcela vymřelo téměř 600 druhů rostlin. To je téměř dvakrát více, než kolik vyhynulo ptáků, savců a obojživelníků. Výzkum byl publikován v odborném časopise Nature, Ecology & Evolution, experti zdůraznili, že k vymírání rostlin dochází rychleji, než se předpokládalo. Zprávu přinesla stanice CNN.

Celkem 571 rostlinných druhů zcela zmizelo, k jejich vymírání dochází pětsetkrát rychleji, než by tomu bylo bez lidského zásahu do životního prostředí. Pro srovnání vědci ze švédské Královské botanické zahrady ve spolupráci s Univerzitou ve Stockholmu uvedli, že k vymírání zvířat dochází tisíckrát rychleji, než je přirozené. Odborníci zdůraznili, že zánik rostlinných druhů byl dlouho přehlížen.

Předložená studie je vůbec prvním celosvětovým výzkumem rychlosti zániku rostlin, zároveň rovněž předkládá první soupis druhů, které již zmizely. „Většina lidí je schopná jmenovat savce nebo ptáka, kteří v posledních stoletích vymřeli, jen málokdo ale zná název rostliny, kterou potkal stejný osud,“ uvedla spoluautorka studie Aleys Humphreysová.

Vymření potkalo mnoho druhů ostrovních rostlin, týká se také rostlin ze Středomoří a z tropického pásma. Specifickou skupinu tvoří rostlinné druhy, které zanikly vlivem lidské činnosti. Urychlení vymírání rostlin by podle vědců mohlo způsobit to, že mnoho druhů přichází o své přirozené místo výskytu. To se týká například rostlin na malých ostrovech, které se kvůli stoupající hladině oceánů potápějí.

Thismia patří mezi ohrožené rostliny, její druh thismia americana již zcela vymřel. Thismia patří mezi ohrožené rostliny, její druh thismia americana již zcela vymřel. | Profimedia.cz

Rostliny tvoří základ Země a života

Mezi zmizelé rostliny patří chilské aromatické santalové dřevo nebo thismia americana, známá jako hvězdnatka americká. Vědci uvedli, že vymření rostlin bude mít dopad i na člověka. „Rostliny tvoří základy veškerého života na Zemi, prostřednictvím fotosyntézy produkují kyslík, jiné plodí jídlo, které jíme, jsou páteří všech světových ekosystémů,“ vysvětlila další spoluautorka studie Eimear Nic Lughadhaová.

„Vymírání rostlin je jednoduše řečeno špatné pro všechny živoucí organismy. Přežití milionů dalších druhů včetně lidí závisí na rostlinách,“ dodala Lughadhaová. Studie však přinesla i dobrou zprávu, 430 druhů rostlin, které byly považovány za vymřelé, bylo znovu objeveno, přes 90 procent z nich je ale považováno za ohrožené.

bre-burda ( 17. června 2019 10:41 )

A počítá někdo kolik druhů rostlin a živočichů za tu dobu vzniklo? Možná se jen přestěhovali a loví na jiné adrese. A kdo ví, kolik lidí za tu dobu zemřelo a narodilo se?