Výprodeje nejsou jen doménou Čechů. Šílenství povánočních slev zasáhlo i Brity
V posledních dnech odstartovaly každoroční vánoční výprodeje, při kterých obchodníci lákají na velké slevy - často ve snaze zbavit se sezónního zboží. Plakáty se slovem „sleva“ lemují většinu obchodů nejen u nás. Nakupování v akcích není jen doménou Čechů, výprodeje vzali útokem kupující i jinde ve světě.
Přestože v Británii podle ekonomů už čtvrtý rok klesají počty návštěvníků v obchodních centrech, podle přeplněných obchodů a ulic jako Oxford Street byste úbytek zákazníků netipovali.
Letos jde přitom podle Guardianu o propad o více než 3 procenta oproti loňskému roku. Jako důvod se často uvádí přesun nakupování na internet. I tak se mnoho Britů tradičně vydalo na tzv. Boxing Day 26. prosince na maraton po obchodech.
Například v anglickém Sheffieldu se lidé scházeli před dveřmi obchodů už od 6 hodin ráno, v poledne pak byli všechny kavárny v okolí plné znavených lidí obtěžkaných nákupními taškami, píše Guardian.
Na nákupy do Londýna
Do Londýna přijela nakupovat i Rakušanka Daniela Schwammová (48) se svou dcerou a neteří. „Šetřili jsme celý rok. Něco je levnější, některé věci ne, ale líbí se nám ta atmosféra,“ říkala. V taškách si nesly své letošní úlovky – boty i značkové džíny.
Povánočních slev využili i výměnné studentky původem z Číny Miranda Caiová a Catherine Chouová. „Koukáme se po oblečení a make-upu. Je to tu mnohem levnější než v Číně, a to kvůli daním,“ vysvětlují svůj zápal do nakupování.
Čínský „zátah“ proti Vánocům
Právě v Číně se kolemjdoucí snaží do obchodů nalákat například zaměstnanci v oblečcích Santy Clause. Povánoční slevám tak propadají i obyvatelé země, která letos zrušila či omezila oslavy Vánoc hned v několika svých městech.
Před nákupní horečkou nicméně varují ekonomové. Obchodníci totiž často klamou zákazníky tzv. falešnými slevami. „Ve skutečnosti se ty slevy pohybují okolo 10 - 13 %. U jakékoliv vyšší slevy bych byl opatrný, jestli pár dní před Štědrým dnem nenavýšili prodejci ceny, využili předvánoční horečky a hned po Štědrém dnu srazili cenu - ale na normální cenu, kterou měl výrobek třeba v polovině prosince,“ řekl pro server kurzy.cz ekonom Lukáš Kovanda.
Ve světě jsou v obchodech skutečné slevy, ne jenom přepsané cenovky a zboží se prodává ještě dráž než před "slevou".