Senior měl infarkt v galerii. Nahá Venuše na něj byla zřejmě příliš krásná
Velká umělecká díla vyvolávají emoce. Někdy mohou být dokonce tak silné, že člověka fyzicky i psychicky přemůžou. Vyprávět by o tom mohl italský penzista (70), kterému se při sledování klasického obrazu Zrození Venuše od renesančního malíře Sandra Botticelliho udělalo zle a dostal infarkt. Podle lékařů se stal obětí vzácného Stendhalova syndromu, při kterém člověk nezvládne nápor nezměrné krásy, informuje web Firenze Republica.
Všechno se to seběhlo minulý víkend ve florentské galerii Uffizi, kde se obraz Zrození Venuše nachází. Turista jej se svou rodinou obdivoval, když se mu zatočila hlava, začal mít problémy s dýcháním a postupně upadl na zem. Galerii ale v ten samý okamžik navštěvovali kardiologové, kteří poznali, že muž má infarkt a na místě mu pomohli.
Muž byl následně převezen do nemocnice Careggi ve Florencii, kde lékaři zhodnotili, že pravděpodobně utrpěl Stendhalův syndrom. To je vzácná psychosomatická nemoc, při které člověk dostane závratě, halucinace, zrychlí se mu tep a může omdlít, když je vystaven „mimořádné kráse“. Představovat ji může jak umělecké dílo, tak třeba i přírodní scenérie.
Většina lékařů Stendhalův syndrom jako nemoc přitom neuznává a detailní výzkum o jejím vzniku dodnes chybí. Stav nicméně poprvé popsal francouzský spisovatel Henri-Marie Beyle známý pod pseudonymem Stendhal, podle kterého šlo o „určitý druh nadšení“ po „pozorování krásy“ baziliky Santa Croce ve Florencii.
Šéf galerie: Nebylo to u nás poprvé
Podle italské psychiatričky Grazielly Magheriniové bylo jen ve Florencii během let 1977 a 1986 zaznamenáno 106 případů Stendhalova syndromu. Často k nim docházelo po galeriích a muzeích, jako v případě muže (70) z galerie Uffizi.
Že někdy místní umělecká díla návštěvníky emočně přemohou, potvrzuje i ředitel galerie Eike Schmidt. „Není to poprvé, co se v naší galerii něco podobného stalo. Děje se to hlavně před významnými díly jako od Botticelliho nebo před Medusou od Caravaggia,“ uvedl Schmidt.
Před Medusou dokonce už letos jeden z návštěvníků omdlel. Jiného zase v roce 2016 zachvátil epileptický záchvat při sledování obrazu Primavera rovněž od Botticelliho. „Je to důkaz, že umění ovlivňuje realitu,“ myslí si ředitel.