Atypické hrdelní vázy v čirém i barevném provedení, originální matné mísy z hutního skla nebo originální šperky s kousky potravin – to vše je momentálně nejen k vidění, ale i ke koupi, v komorní břevnovské galerii Kuzebauch. Ta až do 11. září vystavuje volnou tvorbu mladých výtvarnic Barbory Tydlitátové a Natálie Bozděchové.

Expozice je rozdělena na tři části. K vidění jsou jednotlivá sklářská díla obou výtvarnic, které se v mnohém liší. Zatímco kolekce Zevnitř Tydlitátové sází především na povrchovou zdobnost, soubor nádob Kazari od Bozděchové se vymyká náročnou technikou sčesávání, díky které je zdobena zajímavými obrazci. Třetí část výstavy tvoří náhrdelní šperky Rottenschmuck, na kterých se podílely obě umělkyně.

Umělecký protest proti plýtvání

Na nich už na první pohled zaujme jejich nekomfortnost. Kdo by si totiž náhrdelník chtěl vzít na sebe jako ozdobu na společenskou událost, nebyl by mu pohodlný. Jejich šňůry jsou totiž tvořeny měděnými vlákny, místy roztřepenými, které tak mohou bodat do holého krku. A proč?

Video
délka: 01:09.06

Nechte se pozvat na výstavu Izotopy v břevnovské galerii Kuzebauch. Třeba si z ní i odnesete něco více, než jen zážitek. Výstava je totiž prodejní. David Zima

„V tomto případě se obě umělkyně snaží poukázat na ekologii,“ vysvětlil pro Blesk.cz spolumajitel galerie Tomáš Hendrych. „Těmito náhrdelníky se snaží poukázat na to, že lidé kupují nadbytek potravin, které následně vyhazují. Proto jsou ve skle zapuštěny kousky jídla, například pomerančové slupky. Na šňůře z ocelových drátů jsou proto, že mají upozorňovat na to břímě nezodpovědnosti.“

Fascinace netradičním pojetím

„Všechny tyto exponáty jsou tvořeny přímo pro tuto výstavu,“ vysvětlil pro Blesk.cz Hendrych. Většinou se jedná o ručně foukané sklo nebo podjímané hutně tvarované sklo, které osloví svou originalitou. V případě nejrůznějších čirých i matných „karaf“ Tydlitátové je to především její technika, při které „obrací sklo naruby“. V důsledku toho mají její díla efektní dekor, který v mnohém evokuje čerstvé vytažení skleněné nádoby ze země nebo ze dna moře.

Natálie Bozděchová sází především na vnitřní zdobnost. Její tvorba je více elegantní, evokuje abstraktní rozvířené tvary uvězněné ve skleněné mase nádoby, která by mohla v domácnosti sloužit nejen jako dekorace, ale i jako luxusní mísa, jejíž tvar připomíná. Exponáty na výstavě jsou přitom k prodeji. Pohybují se od 6 tisíc korun za náhrdelník až ke 24 tisícům za set šesti kusů skleněných nádob s povrchní úpravou. „Hodně sem chodívají soukromí sběratelé nebo majitelé zahraničních galerií či muzeí,“ vysvětlil Hendrych.

Galerie pro sklářské talenty

Galerie Kuzebauch vznikla na Břevnově v roce 2012. Určena je primárně mladým a začínajícím umělcům, kteří tvoří skleněná umělecká díla. „Snažíme se hlavně objevovat a prezentovat mladé umělce, pomáhat jim,“ uvedl Hendrych. Svého druhu je prý jediná v Praze, která zohledňuje přímo výtvarníky se sklem, a i když je trochu v ústraní, nedostatkem návštěvnosti netrpí. Může za to částečně i útulná kavárna, která k ní náleží. „Kdo chce přijít, ten si cestu najde,“ uzavírá Hendrych s tím, že jen na vernisáži aktuální výstavy bylo minimálně 70 lidí.

Kde: Galerie Kuzebauch, Říčanova 19, Břevnov.
Kdy: Do 11. září, od pondělí do pátku vždy od 9 do 18 hodin.
Za kolik: Zdarma.

Fotogalerie
21 fotografií