Šok z dovolenkového ráje Čechů: Chorvatsko jen pro boháče?! Mléko za 42 Kč a sýr za stovku
Každoročně zamíří do Chorvatska na dovolenou desítky tisíc Čechů. Mnohé ale čeká ve vysněné destinaci rozčarování. Ceny některých výrobků a potravin se pohybují v cenových relacích, na které našinci nejsou tak úplně zvyklí. Sociální sítě pak plní videa poukazující na drahotu. Ne všichni si ale přepálenými cenami nechají volno u moře zkazit.
Chorvatsko je nejspíše plné bohatých, kteří si předražené zboží mohou v klidu koupit. Takové příspěvky vyskakují od začátku letní turistické sezóny na sociálních sítích jako houby po dešti.
Video natočené v obchodě v letovisku Baška Voda například ukazuje jogurtový nápoj za 3,15 až 3,35 eur (79 až 84 korun), plátkové sýry 100 gramů za 4,09 až 4,99 eur (102 až 125 korun), odtučněné mléko 1 litr za 1,69 eur (42 korun) a půllitrovku piva Heineken za 1,89 eur (47 korun).
„Právě jsme se vrátili, ceny v obchodech vysoké, večeře velmi drahé, už tam hned tak nepojedeme,“ komentoval jeden z diskutujících. Ne všichni s tím ale souhlasí. „Myslím, že to pro nás jako turisty, kteří do Chorvatska přijedou na týden, žádná tragédie není,“ myslí si jiní.
Další video z neupřesněné oblasti, které má pocházet z konce června, ukazuje čokoládu Milka za 4,44 eur (111 korun), tuňákový salát za 8,59 eur (215 korun), litrovku pomerančového džusu za 2,99 eur (75 korun) nebo 270 ml sprej Nivea na opalování s ochranným faktorem 50 za 20,99 eur (525 korun).
Našponované ceny?
„Už loni s eurem šly ceny nahoru,“ píší lidé. Středomořská země právě v loňském roce evropskou měnu přijala. A přidávají i vlastní postřehy. „Před dvěma týdny jsme navštívili Dubrovnik a za hodinu parkování ve starém městě chtěli 40 eur (1000 korun). Co se to s těmi lidmi děje,“ zamýšlel se jeden diskutující. Ostatní jej ale upozornili, že dál od centra platili jen 13 eur (325 korun) za tři hodiny. „Je přece jasné, v létě kvůli turistům našponují ceny,“ myslí si další.
Jak je to s oblíbenou letní pochoutkou, zmrzlinou, řekl Blesku Ondřej Malecký, který je na táboře v Biogradu. „Kopeček je za 2 eura (50 korun), nanuky v marketu 2 - 4 eura (50 až 100 korun), podle typu,“ popsal. Někomu přijdou ceny u moře přemrštěné, další poukazují na to, že pokud turisté hledají levnější obchody, uspějí.
Kdo hledá, najde
To potvrdil i místopředseda Asociace cestovních kanceláří ČR Jan Papež. „Je to stejné, jako když si dáte pivo na Staroměstském náměstí za 6 eur (150 korun) a o pár ulic dál je za 65 korun. Kdo si dá tu práci, najde v Chorvatsku restaurace i obchody s cenovými relacemi, jako jsou v Česku,“ uvedl.
Dodal, že pokud si lidé koupí zájezd s polopenzí nebo plnou penzí, mohou tyto starosti hodit za hlavu. „Je ale pravdou, že do Chorvatska většinou cestují ti, kteří si zakoupí ubytování maximálně se snídaní. Pak mohou narazit na to, že v některých lokalitách je draho. Ale mnozí jsou na dovolené autem, a tak mohou za levnějšími nákupy někam popojet,“ řekl Papež.
Důležité plánování
Vysvětlil i zdražení v souvislosti s loňským přijetím eura. „Země, která zavede euro, tak obchodníci toho trošku využijí a zaokrouhlí ceny nahoru, chrání se nějakým cenovým rozdílem. Ale v Chorvatsku se to ve skutečnosti v loňské sezóně během prvního pololetí srovnalo do normálu,“ popsal.
Zmínil také výhody plánování dovolené. „Spočítat si, kolik eur budu potřebovat a vyměnit si je v době, kdy je koruna silná. Ta za posledních 14 dnů klesla a to nákupy v zahraničí zdražuje. Kdo si vyměnil eura v době, kdy byla naše měna silná, má nákupy na dovolené za úplně jiné ceny než ten, kdo si vyměňuje eura až teď,“ vysvětlil Papež. Dodal, většina lidí si dovolenou v Chorvatsku umí užít, nenechá si ji zkazit a do oblíbené destinace se vrací řadu let.
To tvoje ojro nazývají v Německu tojro (drahé).