Sobota 27. dubna 2024
Svátek slaví Jaroslav, zítra Vlastislav
Polojasno 14°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

Tatra T700: Poslední osobní model slavné kopřivnické automobilky. Limuzínu ministra Luxe (†43) prodávají za 4,6 milionu korun!

Autor: J.Šponar, M.Doubek - 
16. prosince 2022
05:00

Co si pod stromeček nadělit sběratelský unikát? V 90. letech 20. století vozil ministra zemědělství Josefa Luxe (1956 – 1999, KDU-ČSL) a dnes hledá nového majitele. Tatra T700 je jedinečná i tím, že je posledním osobákem vyrobeným ve 100leté historii kopřivnické automobilky.

Tmavě zelená metalíza tatrovky z roku 1997 zaujme na první pohled. Představuje jedinečný exemplář už tak vzácného modelu T700, kterého kopřivnická automobilka mezi lety 1996 až 1999 vyrobila pouhých 70 kusů.

„Jde o patnáctý kus druhé série, který má najeto skoro 157 tisíc kilometrů. Prvním uživatelem byl Josef Lux,“ popsal Filip Šivic z autosalonu Advantage Cars, který tento unikát nabízí za 4,6 milionu korun. Zároveň potvrdil, že se jedná o poslední model od Tatry, kterým skončila 100letá tradice výroby osobních vozů.

Výjimečná záležitost

Tento model byl s velkou pompou představen v roce 1996 v pražském hotelu Hilton a měl se čím chlubit. „Disponuje na svou dobu přepychovou výbavou. Nechybí vyhřívaná sedadla, klimatizace, rádio, telefon i výstražný modrý maják. Interiér kombinuje světlou kůži a dřevo. Pod kapotou auta s maximální rychlostí 250 km/h dřímá vzduchem chlazený osmiválec o objemu 4360 cm3 a výkonu 231 koní,“ dodává Šivic. Tento bourák je navíc unikátem i mezi sobě rovnými. Jedná se totiž o vzácnější 2. sérii s jinou maskou i zádí a upravenou palubní deskou.

V perfektním stavu

„Vůz vystřídal po ministerstvu zemědělství ještě dva další majitele. Nikdy nebyl bourán, musel však projít částečnou renovací karoserie a novým nalakováním,“ říká Filip Šivic. Pod kapotou je stále původní motor s převodovkou, nový majitel se prý nemusí strachovat o jeho stav. Auto je čerstvě po servisu, má vyměněné svíčky, filtry, rozvodový řemen i nový výfuk.

Zemřel v Americe 

Josef Lux byl českým politikem 90. let minulého století, kterému se přezdívalo ministr vyjednávání. Vykonával funkce vicepremiéra a ministra zemědělství v obou vládách Václava Klause (1992–1998) a přenesl KDU-ČSL z minulosti do moderní politiky. Na sklonku roku 1998 odstoupil ze zdravotních důvodů ze všech funkcí. Onemocněl leukemií. Transplantaci kostní dřeně podstoupil v americkém Seattlu, kde zemřel na pooperační zápal plic 21. listopadu 1999.

Mobil na kolečkách

Telefonovat z auta je dnes samozřejmostí, s handsfree můžeme navíc volat i při řízení. V době vzniku Tatry T700 však byl telefon v autě novinkou. Jednalo se v podstatě o mobil na kolečkách. Do sítě byl připojen jako mobilní telefon, měl vlastní číslo a dalo se volat z něj i na něj. Sluchátko a tlačítka však byla součástí vozu a ovládala se jako klasická pevná linka.

Maximální rychlost 22 km/h

Tradice osobních vozů automobilky z Kopřivnice odstartovala v roce 1897. Prvním na našem území sériově vyráběným vozem byl NW Präsident. Jako první přišel s dnes již nedílnou součástí aut – nárazníkem. Prototyp vozu projel v roce 1898 trasu dlouhou 328 km z Kopřivnice do Vídně za 24,5 hodiny maximální rychlostí 22 km/h.

Video  V Kopřivnici dokončují Muzeum nákladních automobilů Tatra.  - Karel Janeček
Video se připravuje ...

 

 

Zobrazit celou diskusi