Neděle 28. dubna 2024
Svátek slaví Vlastislav, zítra Robert
Polojasno 22°C

Ochrnutý Karel Miklovič (29) z Hrušovan řídí mohutnou tatru: Do kabiny ho zvedá naviják

Autor: Helena Lacinová, Michal I. Volf - 
7. dubna 2019
18:31

Pro vozíčkáře je prý nejlepší vizitka, když ho okolí jako postiženého nevnímá. A takový je i Karel Miklovič (29) z Hrušovan na Chomutovsku. Je totiž zřejmě prvním řidičem na vozíku, který řídí novou nákladní tatru a podniká s ní v autodopravě.

Bývalý voják z povolání zažil v životě krušné chvíle. Nejhorší byl 19. duben 2011, kdy havaroval. Pekařský vůz nedal přednost na stopce a Karel Miklovič do něj vlétl na motorce. Poranil si páteř a poškodil si míchu. Doživotní invalida. Už v pražské vojenské nemocnici se začal smiřovat s touto krutou realitou.

„Hodně pomáhala v té době bývalá manželka Jana. I s malým synem se za mnou tehdy přestěhovala na půl roku do Kladrub, kde jsem rehabilitoval, a podporovala mě tam. Dodnes máme dobrý vztah,“ řekl Blesku Karel Miklovič.

Spásný volant

Při léčení začal přemýšlet, co bude dělat dál. Byl řidič, s náklaďáky jezdil už na vojně. Takže vstává denně před pátou, aby mohl usednout za volant tatry, a odjíždí na šachtu vyvážet suť.

„Je to zakázka jako každá jiná. Přijíždím domů před osmnáctou hodinou a jsem tak vorvaný, že jdu brzy spát. Ráno zase vstanu, pohladím Monču, tak jsem auto pojmenoval (po dávné lásce), a říkám si v duchu, holka, dnes to spolu zase zvládneme,“ popsal řidič svůj rituál. V nové tatře si nechal zabudovat ruční řízení. Vůz si pořídil za odškodné za úraz.

Do kabiny ho vynese síť

Karel Miklovič chce ukázat i jiným vozíčkářům, že jejich hendikep neznamená konec života. Naposledy v sobotu při akci Handy Tour na mosteckém polygonu, kde předvedl nejen krátkou jízdu ve své speciálně upravené tatrovce, ale také poměrně náročný nástup do kabiny řidiče. „Zvládám to sám, nejdřív vytáhnu sám sebe a potom vozík,“ popsal řidič.

Zabalí se do pevné sítě, kterou zavěsí na hák motorového navijáku. Ten ho pak vytáhne do třímetrové výšky. „Musím věřit tomu, že neskončím na zemi. Nic jiného mi ani nezbývá,“ přiblížil divákům pocity. Když se usadí za volant, přitáhne si také vozík, který následně rozloží a zasune za sedadla. Pak už jen nastartuje a pomocí automatické převodovky rozjíždí kolos, ve kterém stráví během pracovní doby i 11 hodin.

Zobrazit celou diskusi