Praha odvedla od devadesátých let pro vozíčkáře kus práce, přesto je ještě co zlepšovat. Pražský dopravní podnik v únoru 2018 vyzkoušel v šesti stanicích metra na lince C takzvané rektifikační hřebeny. Jedná se o husté trsy vláken osázené po hraně nástupiště. Když přijede metro, tak vyplní mezeru mezi vozem a nástupní plochou. Kolečko vozíku pak přes ně pohodlně přejede do metra.

„Nástup je prostě jednodušší a pohodlnější pro všechny typy vozíků. Bez hřebenu často právě zapadají kolečka a je velmi obtížné vozíčkáře vyprostit, protože není v té chvíli schopen si poradit bez pomoci dalších fyzicky zdatných osob, mimo jiné i z důvodu samotné hmotnosti baterie na elektrickém vozíku,“ popisuje i své vlastní obtíže člen Pražské organizace vozíčkářů Tomáš Lanc.

Rozšiřování

Podle Lance je nástup těžší na linkách A a B: „Nejméně náročná na nástup i výstup vozíčkáře je trasa C, protože podlaha vagónu je téměř v rovině s nástupištěm. Na trase A i B se používají starší typy vagónů a člověk musí překonat větší výškový rozdíl,“ mluví z vlastní zkušenosti.

Dopravní podnik proto již dlouhodobě instaluje rektifikační hřebeny. Podle mluvčí pražského Dopravního podniku Anety Řehkové jsou už pro letošek osázené už všechny nástupiště linek A i B, kde to bylo možné. Zároveň se pracuje na jejich rozšíření i na lince C. V roce 2019 je naplánovaná úprava těch ostatních, které se letos už nestihnou.

Co se týče zbývajících linek A i B, tak dojde v následujícím roce na stanice Hostivař, Skalka, Muzeum A, Hradčanská, Dejvická, Lužiny, Jinonice a Radlická. Pro Dopravní podnik to bude relativně drobný výdaj, pro vozíčkáře naopak velká úleva.
Fotogalerie
9 fotografií