Poslední slova z tupolevu: Kur*a! A pak křik...
Polsko zveřejnilo záznamy z černých skříněk polského vládního letounu, který 10. dubna havaroval u ruského Smolensku. Jak let probíhal a jak zní poslední řádky na záznamech?
Černé skříňky zaznamenaly průběh letu vteřinu po vteřině. Konverzace mezi piloty a letišti v Minsku a ve Smolensku byly vedeny v polštině, ruštině a angličtině. Letadlo startovalo v 7:23 z varšavského letiště. Piloti už v 8:04 věděli, že na letišti ve Smolensku je mlha. „Bude to složité. Nebude nic vidět,“ řekl pilot Arkadiusz Protasiuk.
Piloti vtipkovali s běloruskou věží
Během letu vládla v kabině uvolněná atmosféra, piloti mezi sebou dokonce žertovali. Při kontaktu s kontrolní věží v Minsku diskutovali, jak správně se pozdravit. Z věže totiž zaznělo anglické „Good day“, piloti však odpověděli „Bye“. Ale opravili se na ruské „Do svidania“. Potom ještě zkoušeli další varianty pozdravu a všechny strany se u toho bavily. Po chvíli na otázku teploty a tlaku piloti odpovídají: Je zima. A smějí se.
Je mlha, přistaneme?
V 8:11 druhý pilot ohledně viditelností říká: „Ne ne, něco je vidět, cosi tam vidět je. Nebude to taková tragédie.“ O šest minut později hlavní pilot říká: „Je to špatné, objevila se mlha, není jasné, jestli přistaneme.“ 8:18 Neznámá osoba odpovídá: „Jestli nepřistaneme, co pak?“
„Poletíme pryč,“ odpovídá hlavní pilot.
Polská média spekulovala, že prezident Lech Kaczyński mohl sám přinutit piloty, aby ignorovali nabádání ruské letové kontroly a přistáli ve Smolensku navzdory špatnému počasí. Záznam nic takového nedokazuje, i když asi tři minuty před katastrofou neznámá osoba v kabině pilota prohlásí "Naštve se, jestli ještě...". Zbytek věty je nesrozumitelný.
8:23:01 Neznámá osoba: Pane kapitáne, kdy už přistaneme, smím-li se ptát?
8:23:59 Letový dispečer: Jaké máte záložní letiště?
8:24:03 Hlavní pilot: Vitebsk, Minsk.
8:24:22 Letový dispečer: Mlha, viditelnost 400 metrů.
8:24:51 Letový dispečer: Teplota plus 2, tlak 7-45, podmínky pro přistání nejsou.
8:24:49 Posádka druhého polského letadla, které přistálo ve Smolensku dříve: Srdečně tě zdravíme. Víš, vcelku to tu stojí za prd. Je vidět přibližně na 400 metrů a výška spodní hranice oblaků je podle nás tak necelých 50 metrů.
8:25:01 Hlavní pilot: Díky, je-li to možné, zkusíme přiblížení, nebude-li počasí, půjdeme na druhý kruh.
8:25:04 Druhý pilot: Už jste přistáli?
8:25:05 Posádka druhého polského letadla: Měli jsme štěstí, přistáli jsme na poslední chvíli. Upřímně, můžete to zkusit... ale jestli se to ani napodruhé nepovede, navrhuju letět třeba do Moskvy nebo jinam.
8:26:17 Hlavní pilot: Pane řediteli, objevila se mlha.
8:26:19 Hlavní pilot: V daném okamžiku, v podmínkách, které teď jsou, nemůžeme přistát.
8:26:26 Hlavní pilot: Zkusíme se přiblížit, uděláme jedno přiblížení, ale nejspíš z toho nic nebude.
8:26:31 Hlavní pilot: Jestli se ukáže (nesrozumitelný šum), co pak budeme dělat?
8:26:38 Hlavní pilot: Paliva nemáme tolik, abychom (šum).
Prezident nestihl rozhodnout o dalším postupu
15 minut před katastrofou vstupuje do kokpitu šéf protokolu Mariusz Kazanov. Piloti mu oznamují, že kvůli mlze není možné přistát. Po chvíli se vrátil do pilotní kabiny, aby oznámil, že prezident se ohledně dalšího postupu ještě nerozhodl.
8:30:45 Druhý pilot: Nejhorší je, že tam je díra, jsou tam mraky a objevila se mlha.
8:31:05 Neznámá osoba: Jde na přistání.
8:32:02 Letový dispečer: 500 metrů jste zaujali?
8:32:05 Hlavní pilot: Zatím ne, 1000, snižujeme.
8:32:55 Hlavní pilot: Jdeme na přistání, v případě neúspěšného přiblížení odletíme v automatu.
8:33:45 Hlavní pilot: Jdeme na 500 metrů.
8:34:56 Letový dispečer: 500 metrů, na vojenském letišti jste už přistávali?
8:38:00 Neznámá osoba: Naštve se, jestli ještě (šum).
8:39:37 Letový dispečer: Přistávací dráha volná.
8:40:06 Varovný systém: Země před námi.
8:40:32 Varovný systém: Země před námi.
8:40:39 Varovný systém: Země před námi.
8:40:41 Neznámá osoba: 100 metrů.
8:40:42 Varovný systém: Vzhůru, vzhůru.
8:40:44 Varovný systém: Vzhůru, vzhůru.
8:40:46 Varovný systém: Země před námi.
8:40:49 Druhý pilot: V normě.
8:40:49 Varovný systém: Vzhůru, vzhůru.
8:40:50 Druhý pilot: Jdeme pryč.
8:40:51 Varovný systém: Vzhůru, vzhůru.
8:40:53 Varovný systém: Vzhůru, vzhůru.
8:40:54 Letový dispečer: Kontrola výšky horizontu.
8:40:56 Varovný systém: Vzhůru, vzhůru.
8:40:58 Varovný systém: Vzhůru, vzhůru.
8:40:59 Hluk střetu s lesním masivem.
8:41:00 Druhý pilot: Do prdele!
8:41:00 Varovný systém: Vzhůru, vzhůru.
8:41:02 Letový dispečer: Odlet na druhý okruh!
8:41:02 Neznámá osoba: Kurva!
8:41:05 Záznam skončil.
A nesvěčí záznam spíš o opaku?