Pátek 8. listopadu 2024
Svátek slaví Bohumír, zítra Bohdan
Polojasno 9°C

Opožděné rychlovlaky: Stavět se začne příští rok, jenže... spíš za pět let? Kupka vysvětluje

Autor: Tomáš Černík - 
10. října 2024
13:35

Výstavba českých vysokorychlostních tratí (VRT) vázne. Dokument, který dnes zamíří na vládu, posouvá data zahájení výstavby a dokončení v některých případech i o pět let. Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) jsou na vině hlavně připomínky obci, s jejichž četností nikdo při vzniku původních plánů nepočítal. Ty totiž vznikaly už v roce 2017. První s informací přišel server Zdopravy.cz.

„Ten rozsah je unikátní. Takhle velký liniový projekt tu ještě nikdy nebyl a my jsme taky chtěli, aby se podařilo v tomto směru dát opravdu i těm vysokorychlostním tratím klíčový význam národního projektu. Vyplynulo tisíc připomínek, které vypořádáváme,“ řekl Kupka Blesku.

Navíc se podle něj v roce 2017 nepočítalo s tím, že se většina VRT bude budovat v rámci spojenectví státu a soukromých investorů. To by mělo být pro stát výhodnější. „Chceme velkou část těch projektů financovat jako PPP projekty, což je další novinka, a dneska už se vlastně dávají dohromady studie proveditelnosti,“ dodal.

Nicméně první trať s rychlostí vyšší, než je současné maximum českých železnice 160 km/h, se má začít stavět už příští rok. Má jít o první úseky budoucí trasy Brno - Přerov zahrnující i výstavbu nového tunelu a osmi mostů. Traťová rychlost zde má být 200 km/h, což třeba podle definice Mezinárodní železniční unie není VRT. Správa železnic trať označuje jako „rychlé spojení.“

„V Německu  jsou například vysokorychlostní tratě koncipovány právě i na rychlost 200 km/h,“ řekl na to konto Kupka. Český zákon o drahách označuje jako VRT „železniční dráhu, na níž je provozována vysokorychlostní železniční doprava, dráha je vybavená pro rychlosti drážních vozidel nad 200 km/h.“

Podle Kupky je ale i tak dvojkolejná trať Brno - Přerov nedílnou součástí projektu VRT. „Koncipujeme celou síť tak, že ji skládáme z úseků, kde se bude jezdit 200 km/h, a zároveň z úseků, kde budeme jezdit více než 300 km/h. To tak je a na téhle koncepci se nemění dlouhodobě nic. A těch úseků, kde se budeme dostávat na 200 km z různých důvodů, bude na té trase všech těch vysokorychlostních tratí prostě několik,“ sdělil. 

Že nepůjde tak úplně o vysokorychlostní trať, však naznačují i dlouhodobé plány Správy železnic. Ty totiž počítají v úseku s výstavbou skutečné VRT v letech 2040-2045. Její traťová rychlost by měla dosahovat 350 km/h. VRT Haná by pak zkrátila cestu z Brna do Olomouce na 20 minut. V současnosti se jezdí hodinu a půl. 

Zmíněný server zDopravy.cz také napsal, že dokument směřující na vládu dosud neřeší úsek Českým Středohořím v rámci VRT Praha - Drážďany. To podle Kupky již není aktuálně pravda. „Byl bych rád, abychom se v případě Středohoří časově přiblížili termínu zprovoznění Krušnohorského tunelu,“ vysvětlil Blesku. U něj se počítá se začátkem výstavby v roce 2030 a dokončením do roku 2040. 

Video  Ministr dopravy Kupka v Hráčích: Dálniční známky zdraží asi o stovku! A přibudou další tresty  - hrc, GenLive/Blesk, Vera Renovica
Video se připravuje ...

nadčasový MP ( 22. října 2024 09:55 )

Zajímalo by mě, proč se vůbec uvažuje s něčím takovým jako rychlovlaky, když ČD nejsou schopny vypravit jediný vlak bez zpoždění a zajistit v nich ani čistotu. Ale tak je to u nás se vším, když něco nefunguje, vrhnou se na nové a finančně velmi náročné, aniž by nejdřív napravili to stávající. 😕

krapotkin ( 10. října 2024 13:51 )

Mne by spíš zajímalo k čemu má po Čechách jezdit rychlovlak ? Jedna zastávka v Ústí nad Labem a za půl hodiny druhá za Českýmu Budějovicemi. Víc nebude potřeba.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa