Správa železnic musí v souvislosti s dalším osudem mostu na Výtoni jednat s péčí řádného hospodáře. Proto pokračuje v přípravě projektu,“ uvedla mluvčí. Po mostě může nyní kvůli jeho havarijnímu stavu projíždět v jeden moment pouze jedna vlaková souprava za snížené rychlosti maximálně 20 kilometrů v hodině. SŽ proto navrhuje most zbourat a postavit nový. Proti tomu se však postavili v petici obyvatelé a také někteří odborníci. SŽ zároveň ještě čeká další jednání mimo jiné se zástupci Centra kulturního dědictví UNESCO.

Podle SŽ však vybudování nového tříkolejného mostu přinese zvýšení jeho kapacity a opětovné zavedení traťové rychlosti 60 kilometrů v hodině. Projíždějící vlaky mají dělat v budoucnu menší hluk a na Výtoni přibude vlaková zastávka. Na mostě bude lávka pro pěší a povedou po něm cyklostezky.

SŽ však stále řeší památkovou ochranu mostu a již jednala se zástupci Centra kulturního dědictví UNESCO a jejich technické složky ICOMOS International, které následně pozve do Prahy. „Zároveň se v letošním roce celý záměr podrobí mezinárodně uznávanému posouzení vlivu na kulturní dědictví, Heritage Impact Assessments (HIA). SŽ bude vůbec první organizací v České republice, která se do tohoto procesu pustí,“ uvedla Eberl Friebová. Spolu s pražským magistrátem pak správa hledá místo pro přenesení původní mostní konstrukce.

Video
Video se připravuje ...

Železniční most na Výtoni. Veronika Foltová

SŽ má vyšehradský železniční most ve správě od roku 2004, kdy byl prohlášen i kulturní památkou. Statut se SŽ od roku 2010 pokusila dvakrát neúspěšně sejmout.

Železniční most na Výtoni byl zprovozněn 15. srpna 1872. Na přelomu 19. a 20. století ho nahradil most, který se klene přes Vltavu dosud. Konstrukce je podle odborníků významnou technickou kulturní památkou v exponované části pražské památkové rezervace.

Fotogalerie
16 fotografií