Neděle 28. dubna 2024
Svátek slaví Vlastislav, zítra Robert
Polojasno 22°C

Velká továrna VW na baterie u Plzně nebude! A vláda prodloužila kontroly na hranicích se Slováky

Aktualizováno -
1. listopadu 2023
13:19
Autor: ČTK, simao - 
1. listopadu 2023
07:01

O dalším prodloužení namátkových kontrol na hranicích se Slovenskem dnes rozhodovala vláda - pokračovat mbudou do 22. listopadu. Jednání s ředitelem Volkswagenu Oliverem Blumem o zvažovaném projektu továrny na baterie do elektromobilů v Líních u Plzně úspěchem neskončilo. Blume uvedl, že VW nyní nebude rozhodovat o dalších lokalitách pro gigafactory. Stavba gigafactory na baterie pro elektromobily však dál patří podle premiéra Petra Fialy (ODS) mezi priority vlády. Po odkladu VW se bude soustředit na jiné projekty.  

  • Namátkové kontroly na hranici se Slovenskem budou pokračovat do 22. listopadu. Bez dnešního rozhodnutí vlády by skončily 2. listopadu.
  • Koncern Volkswagen nebude v současnosti rozhodovat o dalších lokalitách pro výstavbu gigafactory na baterie do elektromobilů v Evropě, padá tak varianta, že by továrna vznikla v Líních u Plzně.
  • O gigafactory se s VW jednalo od jara 2021.
  • ČR jedná s pěti potenciálními investory na výstavbu gigafactory z různých kontinentů. Jde o investice v řádu miliard eur, uvedl ministr Síkela.
  • Premiér Fiala v pátek odletí na týdenní cestu do Afriky. Navštíví Etiopii, Keňu, Nigérii, Ghanu a Pobřeží slonoviny, chce hledat příležitosti pro ČR a firmy.

Česko spustilo v koordinaci s Polskem namátkové kontroly na hranicích se Slovenskem 4. října původně na 10 dní, později kabinet oznámil prodloužení opatření do 2. listopadu. Nyní budou prodlouženy do 22. listopadu.

Kontroly postupně kvůli snaze omezit migrační toky zřídila řada okolních zemí. Vicepremiér Vít Rakušan (STAN) před týdnem řekl, že si nedovede představit, že by vláda kontroly neprodloužila, pokud se nezmění přístup v sousedních zemích.

„Vláda na můj návrh schválila prodloužení zvýšené ochrany česko-slovenské hranice o 20 dní, tedy do 22. listopadu. Dokud nebude fungovat skutečně účinná ochrana vnější hranice EU, budeme muset dopady nelegální migrace řešit na vnitřní hranicích schengenského prostoru,“ uvedl dnes Rakušan na sociální síti X.

Počty nelegálních migrantů se daří držet na číslech výrazně nižších, než loni, uvedl premiér Fiala. „A to téměř o 80 procent,“ podotkl. „Do konce září jsme letos zadrželi 2799 osob, před rokem za stejnou dobu to bylo 11 tisíc lidí,“ upozornil Fiala. „Ta opatření opravdu fungují a z čeho mám také radost: jsme úspěšní v odhalování pašeráků nelegálních migrantů - a to je důležité pro to, abychom dokázali zastavit cesty, kterými obchodníci s lidským neštěstím dopravují tyto lidi do Evropy a střední Evropy,“ podotkl Fiala. Opatření označil za hašení požáru, opět volal po evropské řešení.

Ministr pro evropské záležitosti Martin Dvořák (STAN) dnes uvedl, že z dalšího prodloužení kontrol nemá radost. „Samozřejmě to narušuje image schengenského prostoru, volného pohybu,“ konstatoval. V situaci, kdy většina okolních zemí sahá ke stejným opatřením, obává se, že jiná možnost není. „Myslím, že bychom měli reagovat na to, co se děje v okolí,“ doplnil.

Migrační trasy reagují na to, jak se jednotlivé státy chovají, zdůraznil ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti). Česku se podle něj daří problém s převaděči a migrací řešit. „Uvidíme, jaký bude posun dál,“ doplnil.

Gigafactory u Plzně (nyní) nebude

Vláda měla informovat rovněž o velké továrně na baterie pro elektroauta, o které se jednalo s Volkswagenem. Firma VW měla původně vybírat mezi Polskem, Maďarskem a Líněmi u Plzně, kde by továrna zaměstnala do 4000 lidí.

Volkswagen se však nakonec rozhodl, že nebude v současnosti rozhodovat o dalších lokalitách pro výstavbu gigafactory na baterie do elektromobilů v Evropě.  Kvůli pomalejšímu rozvoji elektromobility v Evropě pro to nyní není důvod, uvedl v prohlášení Blume.

„Vzhledem k situaci na trhu včetně pomalejšího náběhu trhu s elektromobily v Evropě prozatím neexistují obchodní důvody, proč rozhodnout o dalších lokalitách v Evropě. Zároveň už koncern Volkswagen a PowerCo tři místa pro výrobu bateriových článků vybraly: Salzgitter (Německo), Valencie (Španělsko) a St. Thomas (Kanada). Tyto tři závody mají výrobní potenciál až 200 GWh ročně,“ uvedl Blume.

Fiala: Budeme se soustředit na jiné projekty výroby baterií

„Projekt gigafactory, nějaké, patří mezi strategické priority vlády a myslím si, že mít tady celý ten řetězec od těžby lithia, přes gigafactory, tedy nějakou výrobu baterií, až po ty finální produkty je v našem zájmu (...) Na tomto projektu budeme dál pracovat,“ uvedl Fiala na tiskovce po jednání vlády.

V souvislosti s gigafactory VW se setkal Fiala se Síkelou s vedením v čele Blumem. „Šéf VW ocenil dosavadní spolupráci s českou vládou na projektu výstavby továrny na výrobu baterií pro elektrické vozy v Líních u Plzně, tato lokalita se i díky tomu, co jsme jako vláda pro to udělali ve spolupráce s Volkswagenem, dostala do pozice v podstatě jediné zvažované lokality pro výrobu baterií v Evropě, nicméně, jak nás Oliver Blume informoval, tak z řady důvodů na straně koncernu Volkswagen (...) nemohou v tuto chvíli učinit žádné rozhodnutí o další gigafactory v Evropě. My nemůžeme dál čekat s rozhodnutím firmy VW, to znamená, že se budeme soustředit na jiné projekty výroby baterií v ČR a pozemek v Plzni-Líních nemůžeme dále držet pro tento projekt,“ pokračoval Fiala.

Pět jiných možných investorů

Premiér ujišťoval, že vláda bude pokračovat ve vyjednávání jiných strategických projektů a podmínky pro projekt v Plzni-Líních byly připraveny dobře. „Musíme respektovat to, že Volkswagen se rozhodl ne pro někoho jiného, ne pro nějaký konkurenční projekt, pro nějakou jinou lokalitu, ale rozhodl se odložit svoje rozhodnutí o tom, zda bude gigafactory v Evropě realizovat,“ dodal Fiala.

Podle Síkely se nyní jedná s pěti potenciálními investory na výstavbu továrny na výrobu baterií do elektromobilů, jsou z různých kontinentů. „Jednání jsou v různé fázi, určitě nepočítáme s tím, že by všech pět došlo k pozitivnímu výsledku,“ poznamenal Síkela s tí, že se nyní jména, ani podrobnosti zveřejňovat nebudou.

Video  Kvůli migrační krizi se 3. října 2023 opět rozely kontroly na hranicích Česka a Slovenska  - Policie ČR
Video se připravuje ...

UFO1 ( 3. listopadu 2023 06:05 )

Pokud je jeho úkolem zlikvidovat z politické scény ODS,tak si vede dobře.Pak tu zbyde jen jedna strana ANO a to je konec.

UFO1 ( 3. listopadu 2023 06:00 )

Výroba bude,viz.africka cesta! zatím výroba jen mizí, bohužel cihelna okurky....

jajas ( 2. listopadu 2023 10:04 )

...dělal.....

jajas ( 2. listopadu 2023 10:03 )

No...kdo by tam dělala....Fiala jede do Afriky....

Staroduchodce ( 2. listopadu 2023 10:00 )

Kdo by tam dělal? Na lince 8 hodin s malými pauzičkami. Ti co mají to správné vzdělání a návyky, už mají svá zaměstnání. Ať přesvědčí místní přetrhdíla, asociálně slabé, politilogy, sociology, vzdělané státní byrokraty, atd. z oblasti tlučhubů. A postaví jim další ubytovny.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa