Předvánoční šílenství v Česku: Hlava na hlavě v obchoďácích. Prodejci hlásí tučné tržby
Vánoční prodeje dál rostou. Tržby obchodníků o třetím adventním víkendu jsou meziročně o deset až 20 procent vyšší, některé obchody i přes letošní zdražování hlásí také stejný nárůst počtu zákazníků. Lidé nejvíce nakupovali hračky, elektroniku či oblečení. Kromě vánočních dárků je velká poptávka po vánočních dekoracích a potravinách, včetně potřeb na pečení cukroví. Vyplývá to z informací obchodníků, které dnes poskytli ČTK. Prodeje rostou i přes pokračující inflaci, která podle Českého statistického úřadu (ČSÚ) v říjnu činila 15,1 procenta.
„Vánoční přípravy nabírají na obrátkách,“ řekla k prodejům o stříbrné neděli mluvčí Globusu Aneta Turnovská. Tento adventní víkend zákazníci podle ní pořizovali hlavně sváteční dekorace. Z dárků pro děti dominovalo elektro jako tablety či designová sluchátka a také lego, u dospělých například fleecová pyžama, termoponožky, ložní prádlo z mikroplyše nebo značkové oblečení či obuv. Z potravin byla podle Turnovské velká poptávka po uzeném mase, svátečních uzeninách a klobásách a po vánočních máslových těstech na pečení, cukroví a vánočkách.
Češi jsou při výběru dárků spíše konzervativní
Prodeje byly vyšší také v on-line obchodech, potvrdila mluvčí Mall.cz Pavla Hobíková. „Na návštěvnosti našeho webu vidíme, že do Vánoc zbývá skutečně už pár dnů a do nákupu dárků se pustili i zákazníci, kteří přípravy nechávají na poslední chvíli,“ uvedla. Podle ní třetí adventní víkend ukázal, že Češi jsou při výběru dárků spíše konzervativní a sázejí na osvědčené klasiky. Dominovaly tak hračky v čele se stavebnicemi lego, dále mobilní telefony a televize, které následovaly vysavače a notebooky. Roste zájem o přenosnou elektroniku a bezdrátová sluchátka. Zvyšoval se prodej vánočních dekorací a osvětlení, nejprodávanější jsou klasické kouličky v jednobarevných sadách a vánoční řetězy. Podle mluvčí se projevuje, že čím dál více Čechů zdobí vánoční stromeček už před svátky a nečeká až na Štědrý den.
Z nábytku vedou kuchyně
Ikea zaznamenala o víkendu nejvyšší adventní návštěvnost svých čtyř tuzemských obchodních domů, v sobotu je navštívilo téměř 39.000 lidí. Celkové tržby jsou podle mluvčího Petra Šaška v tomto víkendu asi o deset procent vyšší než ve stejném období loni.
„Největší zájem přetrvává o sezónní sortiment, jako jsou vánoční dekorace, osvětlení či svíčky a dále i švédské potraviny. U těch dokonce registrujeme v tomto období meziroční nárůst prodejů téměř o 20 procent. Stále stoupá také zájem o vánoční stromky. Z běžného sortimentu se nejvíce prodávají kuchyně,“ dodal Šašek.
Tržby na předcovidové úrovni
Počet zákazníků roste i v obchodních centrech. Ve Freeport Fashion Outlet v Hatích u Znojma nedaleko hranic s Rakouskem se podle předběžných odhadů meziročně zvýšil počet zákazníků i tržby o 20 procent, lidé zde tak nakupovali podobně jako v roce 2019 před vypuknutím covidové pandemie.
„Podle statistik ČSÚ lidé na módě začínají poměrně výrazně šetřit, my se na módu zaměřujeme, ale naštěstí se tento trend u nás příliš neprojevuje. Pravděpodobně to souvisí s tím, že prodáváme starší kolekce za nižší ceny. U mnoha druhů zboží, jako je třeba oblečení na sport, zákazníci rádi ušetří a zjevně neřeší, zda mají ten nejaktuálnější model,“ okomentoval zájem zákazníků ředitel centra Jan Procházka.
PPF nabízí od běžných bankovních půjček Air Bank přes Zonky až po Home Credit. Ty první dvě možnosti jsou běžné půjčky, klasickou lichvu nabízí jiné společnosti