Škola od 9:00? Problém pro rodiče, dopravce i děti, míní experti. Balaš sklízí kritiku
Začátek vyučování v devět ráno? To by mohla být jedna ze změn, kterou by si rád prosadil nový ministr školství. Podle některých zkušenostech ze zahraničí se jedná o perfektní čas, kdy nastartovat dětské a pubertální mozky. Plošné vyhlášení je ale podle oslovených expertů v ČR spíše nesmyslem. Jednak proto, že současná vyhláška už dává ředitelům pravomoce upravovat začátek vyučování a také proto, že by se musel překopat systém jízdních řádů, ale i nástup rodičů do práce.
Nový ministr školství Vladimír Balaš (STAN) se pochlubil jednou ze svých vizí, kterou by chtěl zlepšit životy českých studentů. „Rád bych škrtnul první hodinu. Při změně rámcových vzdělávacích programů k nějaké redukci učiva stejně musí dojít,“ uvedl v rozhovoru pro Lidové noviny.
Tuto myšlenku vytáhl i na mimořádném sjezdu Starostů a nezávislých. Nesetkal se však s příliš vřelou podporou. „Pro“ zvedla ruku jen třetina přítomných delegátů. Nepříliš šťastné reakce přicházejí i od kolegů Balaše ze Sněmovny, které oslovily Blesk Zprávy.
„Trochu mě to překvapilo a nerozumím tomu,“ reaguje šéf poslaneckého klubu KDU-ČSL Marek Výborný. „Dnes není ve školském zákoně nikde definováno, kdy je začátek školní výuky. Čas je skutečně rozhodnutím každého ředitele školy, případně školské rady. Vždycky bude nějaká hodina první a je otázkou, jestli začne v 7:40 či v 8:30 nebo v 9:00. Dnes není problém, aby se individuálně reagovalo na podmínky dané lokality,“ uvádí dále Výborný.
Podobně mluví i předseda školského výboru a hejtman Ivo Vondrák (ANO). „Já si myslím, že bychom v každém případě měli o tomto nechat rozhodnout ředitele škol, protože je to individuální,“ komentuje Balašovo vyjádření a nápad. Experti se jednoduše shodují, že podobné věci by měly být v rukách ředitelů škol.
Problémy pro rodiče i dopravce
Ačkoliv zní posunutá hodina začátku lákavě pro mnohé děti, představa už není tak veselá pro dopravce a samotné rodiče. „Není to jenom otázka posunutí nebo zrušení jedné hodiny. Je to otázka související s věcmi, které se na to navazují - zaměstnání rodičů, mimoškolní aktivity v odpoledních hodinách, doprava do škol v rámci spádových oblastí a další,“ vypočítává pro Blesk Zprávy prezident Asociace ředitelů základních škol Luboš Zajíc, jaké mohou přijít navazující problémy.
Zajíc podotýká, že se jedná o věc, která se prostě netýká jen školství, a diskuze by musela být velice široká. To uvádí i Výborný. „Určitě nejsem pro to, abychom plošně zaváděli tento nápad. Může se to samozřejmě odborně posoudit, protože mohou být místa - typicky třeba Praha – kde by to skutečně navazovalo na pracovní doby rodičů apod. Nemyslím si ale, že je to věc, která by měla být nasazena do debaty o revizi vzdělávacích programů,“ řekl Blesk Zprávám. Nepovažuje tak prohlášení Balaše za úplně šťastné, i proto, že jde mimo prohlášení vlády, kde o tomto není zmínka.
Jako prioritu nebere diskuzi o začátku vyučovacího dne ani Vondrák, který naráží i na již platnou vyhlášku, jež ředitelům povoluje určit si začáteční hodinu. Nejdříve pak v sedm ráno. A jak zmiňuje Zajíc, ředitelé tuto možnost normálně využívají. „Spíš se setkáváme s tím, že to vyučování začíná dříve než v 8 hodin. U nás třeba začíná v 7:45 a je to právě zase v návaznosti na dopravní obslužnost, která zajišťuje příjezd žáků do škol,“ uvádí.
Ředitel doplňuje, že to je samozřejmě téma, kde mohou společně ke stolu zasednout učitelé i rodiče a zaměstnavatelé. Podle Vondráka je v tomto ohledu postačující gesce ředitelů. „Dle mého názoru není třeba tyto věci měnit. Nepovažuji to v daný okamžik za prioritu, která by se měla řešit, máme úplně jiné problémy, které musíme skutečně dotáhnout do konce,“ řekl hejtman Blesk Zprávám.
Unavení puberťáci mohou být unavení i v devět ráno
Největším benefitem podle ministra Balaše může mít pozdější začátek školy především pro puberťáky. „Devátá hodina je skvělá pro pubertální mládež. Jsou výzkumy, které říkají, že když děti chodí do školy později, prokazatelně podávají lepší výkony,“ uvedl Balaš.
Za pravdu mu v menší míře dává Zajíc, který viděl začátek školy na devátou v Dánsku. „Bylo to docela fajn, pro děti i pro učitele, kteří si mohli některé věci připravit. Nicméně tady se mluví o puberťácích, kteří jsou ráno nevyspalí, ale je otázkou proč jsou nevyspalí,“ konstatoval pro Blesk Zprávy. Ředitel tím naráží na některé zvyky, které si děti osvojují - ať je to větší propojení s online světem, či návyk na noční provoz.
Podle Výborného čekají na Balaše mnohem větší výzvy, které navíc už společně probírali na jedné z prvních schůzek, které se Balaše účastnil v roli ministra školství. „Debatovali jsme nad řadou věcí, toto tam z jeho strany nepadlo,“ uvádí. Prioritou je podle něj v příštích letech hlavně to, aby se definovaly pomáhající profese ve školách, například školní psychologové. V řešení by měly být i rámcové vzdělávací programy a obecně i mzdová situace.
Další věcí je řešení uprchlické krize, na kterou během rozhovoru s Blesk Zprávami narazil i Vondrák. „To znamená otázky například v tom, jak zařadíme děti Ukrajinců do škol, protože ne všude budeme mít dostatečné kapacity,“ konstatoval a pokračoval k tématu zákona lex Ukrajina, který je podle něj nutné přepracovat tak, aby vyhovoval potřebám ukrajinských uprchlíků. Vondrák upřesňuje, že například řada z nich by ocenila online výuku i proto, že se neplánuje v ČR zdržet déle, než to bude nutné. Případně by se mohl pozměnit i systém integrace, který někde nebude muset být nutný.
To bych taky úplně nechtěl. Sice se dnes zavádí flexibilní pracovní doba a všechny možné výhody, ale já na to moc nejsem. Průmysl jede od rána a jinak to nebude. Naštěstí na střední v Táboře viz https://www.ssjs-tabor.cz/, je všechno ještě při starém a doufám, že to tak ještě dlouho zůstane.