Politické strany zveřejnily své útraty za předvolební kampaně. Nejvíce do sněmovních voleb investovala koalice Spolu, následovalo hnutí ANO a Piráti se Starosty. Nejméně „hýřila“ neúspěšná ČSSD, která do kampaně investovala o 30 milionů korun méně než před 4 lety.
Kolik stály předvolební kampaně? Nejvíce investovala vítězná koalice SPOLU
1.Vítězná koalice Spolu
Koalice občanských demokratů, lidovců a TOP 09 Spolu vydala na kampaň před loňskými sněmovními volbami 89,8 milionu korun. Naplnila tak takřka celý povolený limit 90 milionů. Ve volbách uskupení zvítězilo. Data koalice uvedla ve zprávě o financování kampaně, kterou dnes odevzdala Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí. Zprávu podepsal za koalici předseda ODS a premiér Petr Fiala.
Podle dokumentu TOP 09 přispěla jako koaliční partner na volební kampaň 15,9 milionu korun, KDU-ČSL pak 22,5 milionu korun. Na občanské demokraty tak ve společném rozpočtu kampaně připadlo 51,4 milionu korun.
Formou daru získala koalice na kampaň 18,9 milionu korun, 3,4 milionu korun tvořila bezúplatná plnění.
Vítězná koalice Spolu (ODS, KDU-ČSL, TOP 09) získala ve volbách 27,79 procenta hlasů a utvořila novou vládu s Piráty a Starosty a nezávislými (STAN). Druhé ANO, které do loňského roku vládlo společně s ČSSD, skončilo ve volbách druhé se ziskem 27,12 procenta hlasů.
2.Koalice Pirátů a STAN
Koalici Pirátů a Starostů a nezávislých (STAN) stála loňská sněmovní kampaň 81,3 milionu korun. Vyplývá to ze zprávy o financování kampaně, kterou uskupení odevzdalo Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí. O čtyři roky dříve při samostatné kandidatuře utratily oba subjekty v součtu o 8,3 milionů korun méně.
Před sněmovními volbami v roce 2017 dali Piráti na kampaň necelých 16,3 milionu korun, Starosty stála samostatná kampaň po krachu předvolební koalice s lidovci 56,7 milionu korun. Piráti tehdy skončili ve volbách třetí za ANO a ODS a získali 22 poslanců, Starostové do dolní komory s 5,18 procenty pronikli jen těsně a získali šest mandátů.
Při loňské společné kandidatuře se Piráti podle koaliční dohody se STAN na kampani podíleli z větší části. Z vlastních zdrojů se zavázali na společnou kampaň přispět 33 miliony korun, Starostové 16 miliony. Jejich koalice skončila třetí za Spolu (ODS, KDU-ČSL, TOP 09) a ANO. Kvůli preferenčním hlasům však získal STAN velkou většinu ze 37 mandátů, Piráti mají nově jen čtyřčlenný poslanecký klub.
3.Hnutí ANO
Hnutí ANO dalo na kampaň v loňských volbách do Poslanecké sněmovny 87,6 milionu korun, zhruba o tři miliony více než v roce 2017. Vyplývá to ze zprávy o financování kampaně na webu Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí. Dnes uplynula lhůta pro předložení zprávy a účetnictví z posledních sněmovních voleb.
Na několik milionů vyšla kniha Sdílejte, než to zakážou!, kterou Babiš vydal v létě a jež obsahovala mimo jiné jeho vizi obnovy České republiky po koronavirové pandemii nebo kritiku Pirátské strany. Volební dopis tehdejšího premiéra Babiše stál téměř pět milionů korun. Milionové částky šly na mediální a online kampaň, tištěnou reklamu, reklamní plochy či na tisk a roznos volebních novin.
Hnutí si podle zprávy nevzalo na financování kampaně úvěr. Na peněžitých darech obdrželo zhruba milion korun, přičemž v roce 2017 takto získalo přes 17 milionů.
4.SPD
Hnutí Svoboda a přímá demokracie (SPD) vynaložilo na kampaň v loňských volbách do Poslanecké sněmovny 75,9 milionu korun, o více než 40 milionů víc než v roce 2017, kdy částka činila 33,2 milionu. Vyplývá to ze zprávy o financování kampaně, kterou hnutí zveřejnilo na svém webu. Dnes uplynula lhůta pro předložení zprávy a účetnictví z posledních sněmovních voleb Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí.
Mezi nejdražší položky v kampani se řadí tisk a distribuce stranických novin nebo pronájem reklamních ploch. Další vyšší náklady si vyžádaly plánování a organizace akce Český jarmark, v němž SPD nabízela potraviny za nižší ceny než v kamenných obchodech, nebo různé reklamní, plakátovací či mediální a online kampaně.
Hnutí si vzalo na financování kampaně také krátkodobý bankovní úvěr pět milionů korun. Na peněžitých darech získalo 3,1 milionu korun.
SPD založil politik a podnikatel Tomio Okamura po rozkolu v hnutí Úsvit přímé demokracie v roce 2015. Ve volbách v říjnu 2017 získalo hnutí 22 mandátů za 10,64 procenta hlasů. V loňských volbách dostala SPD 9,56 procenta hlasů, což stačilo k zisku 20 poslaneckých křesel. Hnutí opět zůstalo v opozici.
5.ČSSD
ČSSD dala na loňskou sněmovní kampaň téměř 54,4 milionu korun, což je zhruba o 31 milionů korun méně než o čtyři roky dříve, kdy měla nejdražší kampaň ze všech kandidujících stran. Sociální demokracie to uvedla ve zprávě o financování volební kampaně, kterou odevzdala Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí. Do Sněmovny se loni ČSSD poprvé za dobu samostatné ČR nedostala.
Do voleb v roce 2017 vstupovala ČSSD jako nejsilnější sněmovní subjekt, tehdejší nejdražší kampaň za 85,3 milionu korun jí ale vynesla jen šesté místo za 7,27 procenta hlasů a 15 mandátů. Loni pokles pokračoval, když strana dala na volby přibližně 54,4 milionu korun, ale se ziskem 4,65 procenta hlasů nepřekročila poprvé za dobu samostatné ČR zákonnou pětiprocentní hranici pro vstup do Sněmovny.
Nový předseda ČSSD Michal Šmarda si jako jeden z cílů stanovil řešení špatné ekonomické situace strany. Prosincový sjezd rozhodl, že financování kampaně prověří stranická kontrolní komise, protože schválený rozpočet byl podle některých delegátů překročen asi o deset milionů korun.
ČSSD v tomto volebním období získá od státu 62,6 milionu oproti 130,8 milionu z minulého. Tíží ji i soud s dědici právníka Zdeňka Altnera o odměnu za zastupování strany ve sporu o Lidový dům. Podle dřívějšího verdiktu měla Altnerovi vyplatit 18,5 milionu korun a smluvní pokutu 318 milionů korun. Nejvyšší soud ale vrátil spor na začátek.
Podle deníku Právo se první škrty dotkly v ČSSD stranického aparátu. List koncem minulého roku napsal, že strana se rozhodla zrušit okresní tajemníky a postupně snížit počet zaměstnanců na dvě desítky. V roce 2018 zaměstnávala ČSSD 121 lidí, na konci roku 2020 jich bylo 66. „Ze současných zaměstnanců zůstane jen menšina. Na konci procesu jich bude kolem dvaceti,“ řekl Právu Šmarda.
6.KSČM
Komunisté, kteří v říjnových sněmovních volbách propadli a opustili poslanecké řady, vydali na kampaň 31,7 milionu korun. Je to méně než polovina zákonného limitu a podobná částka, s jakou hospodařili před volbami 2017. Tenkrát utratili 28,83 milionu korun. Data o loňské kampani plynou ze zprávy o financování kampaně na webu Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí.
Dnes uplynula lhůta pro předložení zprávy a účetnictví z posledních sněmovních voleb.
Na kampaň použili komunisté dary ve výši 694 tisíc korun, milion korun tvořila bezúplatná plnění a kandidáti přispěli částkou 685 tisíc korun. Z toho 388 tisíc zaplatila jako kandidátka poslankyně Hana Aulická Jírovcová, která v prosinci oznámila, že opouští KSČM a letos chce kandidovat do Senátu.
Video Z „Fialovy drahoty“ se lidé zapotácí: Ekonomové promluvili nejen o zdražení energií.Video se připravuje ...
Kolik "strategických partnerů" budou tihle vlezdobruselisti ještě hledat, abychom byli v totálním područí francouzských nacionalistů a německých fašistů ?