Rozzuřený Babiš uvedl „superministra“ do úřadu: Samé nepravdy, Havlíček to zvládne

Aktualizováno -
24. ledna 2020
10:12
Autor: Jaroslav Šimáček - 
24. ledna 2020
05:15

Andrej Babiš (ANO) čelí kritice, že Karlovi Havlíčkovi (za ANO) „naložil“ příliš. Havlíčka, který je vicepremiérem a šéfem průmyslu a obchodu, v pátek ráno uvedl do funkce ministra dopravy. Babiš je přesvědčený, že Havlíček vše zvládne. A popudlivě reaguje na kritiku, která zazněla mj. i od jeho koaličního partnera ČSSD. Babiš si za svým rozhodnutím stojí, podle něj se negativně vyjadřují lidé, kteří v životě řídili leda auto.

Andreje Babiše (ANO) za toto rozhodnutí zkritizovala i vládní ČSSD. „Mně to je jedno, co se jim líbí, nelíbí. Je to moje kompetence, já jsem se tak rozhodl a tak to bude. Sociální demokracie nech se hlavně stará o IT systém na MPSV, ať se stará o své věci. Je to moje rozhodnutí, podle koaliční smlouvy je to moje kompetence i podle zákona je to moje kompetence,“ čílil se Babiš před českými novináři v lobby luxusního pětihvězdičkového hotelu Waldorf Astoria, kde byl v Jeruzalémě ubytován.

Do Česka se vrátil v noci na pátek, letadlo ve Kbelích přistálo se zpožděním až po jedné hodině. Babiš přiletěl z mezinárodní fóra k holokaustu za účasti více než 40 světových lídrů včetně Vladimira Putina či Emmanuela Macrona. Již v osm ráno ale Babiš byl na ministerstvu dopravy připravený dořešit situaci kolem jeho šéfa - tím se stal Karel Havlíček (za ANO), Vladimír Kremlík navzdory spekulacím nebude ani jeho náměstkem.

Havlíček až do konce vlády, Kremlík nebude náměstkem

Dotazy na Havlíčka lemovaly celou Babišovu izraelskou misi. Podobně pak na možné sloučení resortů v budoucnu.

Babiš uvádí, že Havlíček není dočasným řešením, dopravu povede natrvalo. „Vy to vždycky vytrhnete z kontextu. Já jsem jasně řekl, že pan Havlíček bude nový ministr dopravy a bude tam až do konce se mnou,“ upozorňoval v Izraeli Babiš.

V pátek při tiskovce pak uvedl: „Já bych nejdřív rád vyvrátil dezinformace a nepravdy.“ A opět si stěžoval na „vytrhávání z kontextu“.

„Není pravda, že pan Kremlík nebude politický náměstek, ani náměstek, to včerejší vyjádření nebyla moje citace,“ uvedl dnes Babiš. Informaci o Kremlíkově setrvání v roli náměstka přinesla MF Dnes, spadající do Babišova někdejšího holdingu. Babiš dnes poukázal na to, že pozice politických náměstků byla zrušena na MPO i ministerstvu dopravy.

Kremlíkovi srazila vaz zakázka na e-shop

„My nedáváme trafiky. A já jsem ty trafiky nedal ani bývalé primátorce, ani jednomu z bývalých ministr, je to proti zásadám hnutí ANO. Důvodem odvolání pana Kremlíka je ta známá zakázka SFDI (Státního fondu dopravní infrastruktury - pozn. red.),“ poukázal v pátek Babiš na problematickou zakázku za 400 milionů na e-shop na elektronické dálniční známky, kterou získala firma Asecco.

Havlíček již ve čtvrtek uvedl, že ji bude možné zrušit. Na Úřadu vlády se přes zrušení zakázky tak nyní připravuje trestní oznámení patrně na neznámého pachatele, spolupracuje na tom právě již i Havlíček. „Pozitivní je, že zakázka byla zrušena,“ podotkl Babiš před odletem z Izraele.   

Andrej Babiš (ANO) uvedl do úřadu nového ministra dopravy, stal se jím vicepremiér Karel Havlíček (za ANO)Andrej Babiš (ANO) uvedl do úřadu nového ministra dopravy, stal se jím vicepremiér Karel Havlíček (za ANO) | ČTK/Kateřina Šulová

Během páteční tiskovky pak šil do SFDI, kterou vede Zbyněk Hořelica a která si dle Babiše „dělá, co chce“. „Pan ředitel SFDI neustále obhajuje tu zakázku. Já považuji za nenormální, aby manžel ředitelky IT na SFDI dostal mimolimitní zakázku za 2 miliony korun a rozhodoval, jak ten tendr proběhne. Ale pro pana ředitele to není problém, pro mně je to velký problém,“ útočil rozzlobený Babiš.

„Celá zakázka byla nestrandardní, netransparentní a bohužel je to samozřejmě i situace, kdy máme tady zákon o státní službě. kdy některé organizace si rozhodují sami. A pan ministr bohužel se spolehl na své podřízené. A nešel do detailu,“ vytkl Kremlíkovi. Problém s IT zakázkami však vidí Babiš jako „historický“. „Historicky si tady vybrané firmy obsadily ministerstva a je potřeba s tím bojovat,“ tvrdí Babiš.

Babiš „senzaci“ nechápe

Babiš přitom nechápe, „proč je z toho taková senzace“, že Havlíček povede ministerstvo průmyslu a obchodu a zároveň dopravu. „Mě také fascinuje to, že se k tomu vyjadřují lidi, kteří řídili v životě tak maximálně auto. Já už v životě něco odřídil,“ uvedl také během cesty do Izraele Babiš.

„Není to dočasné, pan Havlíček tam bude až do konce této vlády. Zkrátka pan Havlíček tam bude a musí dát do pořádku ten resort. Pan Havlíček to určitě zvládne. Dali jsme do pořádku vědu a výzkum, postupně dáváme i ten průmysl a jsou tam velké synergie. Já si myslím, že to patří k sobě. Ale nikdo nejde ta ministerstva slučovat, nikdo. Ale to řízení bude takhle,“ podotýká premiér.

I v pátek Babiš vyjádřil přesvědčení, že Havlíček vše říit zvládne. „Já v tom určitě nevidím problém (...) Nemám žádnou obavu o to, že by to pan ministr nezvládl, protože samozřejmě je to o nastavení systému, o kompetencích, pravomocích, řídících systémech a o kontrole. A tady na ministerstvu je to všechno necentralizované, např. IT. Určitě pan ministr má o tom jasnou představu (...) Pokud já budu premiér, tak pan Havlíček bude ministr a jsem o tom přesvědčen, že jsou tam velké synergie a i potenciální úspory,“ podotkl.

Agrofert řídil přes 7 lidí, připomněl Babiš

Babiš argumentuje i svou zkušeností ze řízení Agrofertu. „Vyjadřují se k tomu lidi, kteří v podstatě nikdy nic neřídili pořádně. A já nemám o tom, co debatovat. Já to mám odkonzultované s panem prezidentem a to je všechno,“ pokračoval Babiš k tématu „Havlíček“ a chyběl už jen premiérův jinak oblíbený příměr k tomu, že někteří nepostavili ani psí boudu.

Sám premiér přitom vzkazuje, že i on se o dopravu zajímá. „Já si dovolím říct, že pokud jsem mojí bývalou firmu – to bylo asi 300 firem – řídil přes sedm lidí, tak laskavě ať to nechají na mně. Já sám dohlížím na ŘSD, dohlížím na SŽDC, dívám se na České dráhy, dívám se na ČD Cargo, to jsou největší firmy,“ říká Babiš.

Žádné slučování nebude, slíbil Babiš

Premiér tento týden uvedl, že by bylo logické sloučení ministerstev průmyslu a obchodu, dopravy a také ministerstva pro místní rozvoj na straně jedné, resortů práce a sociálních věcí a zdravotnictví na straně druhé. 

„Kdybysme měli většinový systém a mohl bych rozhodnout, jako že nemůžu, protože máme nějaký kompeteneční zákon, tak samozřejmě bychom měli podstatně méně ministerstev,“ tvrdí Babiš. „Sloučení není na stole,“ připustil. Mezi některými ministerstvy však vidí „velké synergie“. „Kdyby došlo ke sloučení, určitě by byly velké úspory,“ říkal v Izraeli.

V pátek ráno však zdůraznil: „Žádná ministerstva se nebudou slučovat, pokud jsem se vyjádřil a řekl jsem, že pokud bychom měli většinový systém, že bychom možná měli o čtyři nebo pět ministrů méně, je to pravda. Znovu opakuji, že to bylo vytrženo  zkontextu a žádná ministerstva se neslučují. Není to v plánu, není to ani možné, je to kompetenční záležitost. V minulosti to měly některé strany v programu.“

„V Izraeli, kde jsem byl včera, mají 28 ministrů. Protože mají tam strašně moc stran,“ dodal Babiš.

Dálnice! Dálnice! Dálnice!

Na dotaz Blesk Zpráv, jaké bude mít Havlíček hlavní úkoly po nástupu, premiér ve čtvrtek večer odpověděl: „Já jsem, když jsme šli do vlády a chtěl jsem resort dopravy, tak jsem ho chtěl hlavně proto, abychom něco postavili. A my ty dálnice otvíráme. Opozice říká, kolik kilometrů jsme otevřeli, ale je třeba připomenout, že dálnice trvá 13 let. Teďka to bude trvat o 4 roky méně,“ říkal Babiš.

V pátek si Babiš na tiskovce na ministerstvu dopravy posteskl, že výstavbu dálnic blokují „různí ekologičtí aktivisté“. Právě ANO šlo do voleb s heslem „Dálnice! Dálnice! Dálnice!“, jejich výstavba však nadále drhne.

Video Havlíček: Doprava je hypernáročná, ale zvládnu to - Blesk - Nikola Forejtová

Čtvrtý muž z ANO v čele dopravy za 6 let

Podle Babiše je však třeba podívat se i na vedení celého resortu, „které je tam dlouho“. „Žádný ministr tam vlastně nedělal nějaké zásadní změny a mám pochybnosti, jestli ti lidé, kteří jsou pod státní službou, jsou lidi na svém místě i z hlediska toho, jak proběhla zakázka,“ míní Babiš.

„Resort dopravy je klíčový (...), samozřejmě dopravní infrastruktura je priorita,“ uvedl premiér po uvedení čtvrtého muže v barvách ANO do čela dopravy za 6 let, kdy Babišovo hnutí tento resort spravuje.

Sledujte pořady Blesk Zpráv

Epicentrum S prezidentem v Lánech Ptám se, pane premiére

Redakce Blesk Zpráv pro vás každý týden od pondělí do čtvrtka připravuje pořad Epicentrum s rozhovory na aktuální témata. Kromě toho vám pravidelně přinášíme názory prezidenta Miloše Zeman v pořadu S prezidentem v Lánech a zpovídáme i premiéra Andreje Babiše.

Aktuálně: Koronavirus

Volby 2020 (podzim)

Krajské volby 2020 Senátní volby 2020

marmat ( 27. ledna 2020 19:51 )

ovárku:
Každé malé dítě ví KDO je Seznam ....Slonková a spol....Nečíst, je po tom ZLE
BONUSY ze Seznamu jsou i pro trolly za trest !!!

marmat ( 27. ledna 2020 19:48 )

VŠICHNI TADY přesně víme, které nicky jsou TROLLÍ
Tak dnes mám dotaz na ně : "Kdo z minulých premiérů (nebo jiných politiků) se takto vypořádal s korupčním jednáním během konkurzů a zakázek !? NIKDO. To je evidentní

karambol ( 25. ledna 2020 09:03 )

Babiš je nejlepší a vy špíny co ho stále kritizujete on za to nemuže že nic neumíte,nic neznamenáté,máte jeblé děti,ošklivé šlapky,exekuce,6 korun v kapse smrdí vám s huby!!

ovarek ( 24. ledna 2020 23:18 )

čo mimo mísu, tak pravil soudruh Filip

ovarek ( 24. ledna 2020 23:16 )

neměním, neregistruju, za pochvalu tu máte bonus http­s://ww­w.sez­namzpr­avy.cz­/cla­nek/si­dlo-zeman-se-v-druhem-obdobi-stahl-dava-prednost-pyzamku-8711­1?seq_­no=2&s­ource­=hp&do­p_req_­id=LOx­xL0i2m­Nj-2020­012421­58&dop­_ab_va­rian­t=0&do­p_sou­rce_zo­ne_na­me=zpr­avy.sz­nhp.bo­x&ut­m_sou­rce=ww­w.sez­nam.cz­&utm_m­edium=z-boxi­ku&ut­m_cam­paig­n=nu­ll

Zobrazit celou diskusi
Další videa