„Superministr“ Havlíček spí 5 hodin denně. „Doprava je hypernáročná, ale zvládnu to,“ tvrdí
Ministr průmyslu a obchodu, vicepremiér a brzy i ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) naspí jen pět hodin denně. Prozradil to Blesk Zprávám s tím, že věří, že manažersky zvládne obě ministerstva. Za svého předchůdce Vladimíra Kremlíka, kterého navrhl odvolat premiér Andrej Babiš po kritice za zakázku na elektronické dálniční známky, se postavil. Podle Havlíčka je doprava nevděčným a hypernáročným resortem. Přesto se nově svěřeného úkolu nebojí. Zároveň nevyloučil, že s jeho nástupem na ministerstvo můžou přijít i velké personální a organizační změny.
Vladimír Kremlík se na resortu dopravy příliš neohřál a jeho funkci po necelých 9 měsících přebere současný vícepremiér a ministr Karel Havlíček (za ANO). Nová, už třetí funkce ale dělá poslancům napříč kluby vrásky. Obávají se, aby Havlíček vše zvládl. „Kdy? Už takhle prý spí 4 hodiny denně, nechápu to!“ bouřil se například Zbyněk Stanjura (ODS).
Havlíček: Nevylučuji personální změny
Nový ministr se ale proti tomuto tvrzení ohradil. „Není to pravda. Chodím spát v půl dvanácté a vstávám v půl páté, takže to je pět hodin,“ řekl Havlíček Blesk Zprávám.
Dodal, že je zvyklý takto vstávat 25 let a vyrůstal v podnikatelském prostředí. Nedělá mu tak prý problém vzít si pod sebe právě i resort dopravy. „Je ale pravda, že resort dopravy je hypernáročný a nevděčný. Nikdo vám nenapíše, že se mu hezky jezdí, ale vždy se ozve, když stojí v koloně,“ konstatoval.
„Moje role nebude v tom, že tam přijdu a udělám tsunami. Zcela otevřeně říkám, že to může mít personální důsledky, pokud zjistím, že došlo k pochybení. Chtěl bych ale mít stejně dobrý tým, jaký se mi povedlo zařídit na ministerstvu průmyslu a obchodu,“ uvedl vicepremiér.
Na dotaz, jestli se neobává, že nebude stíhat všechny své funkce, odvětil, že je vše o organizovanosti. Přesto má v plánu zajistit si schopné asistenty a „styčné důstojníky“, kteří jej budou moci zastupovat v případě, že bude zaměstnán jinde.
„Rozhodně si nenechám do strategických a operativních věcí zasahovat. Je to jenom otázka řízení, je to otázka organizace a týmem kvalitních lidí,“ doplnil.
Řeč padla i na možnost sloučení ministerstvo dopravy a ministerstva průmyslu a obchodu, což nadzvedlo opozici, ale i koaliční ČSSD. Podle Havlíčka se měly resorty sloučit už dávno. „Je ale pravda, že tím že nastaly problémy, tak je nabíledni se o tom bavit, ale začít se o tom bavit neznamená, že to propojujeme hned,“ zmínil dvojnásobný ministr.
„Byli jsme pro sloučení, ale to se musí léta připravovat. Je to naivní představa, že sloučím dvě takto velká ministerstva tím, že tam postavím člověka, který bude mluvit ještě víc, než mluví teď,“ řekl před jednáním Sněmovny předseda ODS Petr Fiala. Podle něj je takto rychlé sloučení naivní a děsivé a bude to fungovat hůř a hůř.
Zakázka za 400 miliónů možná neprojde
Havlíček se chopil nového postu poté, co Andrej Babiš (ANO) po pondělním jednání vlády oznámil, že končí Vladimír Kremlík. Tomu setnula hlavu zakázka na e-shop k dálničním známkám za 400 miliónů.
„V každém případě jí řešíme. Nechci se k tomu vyjadřovat, máme vícero scénářů a troufám si tvrdit, že ve dvou nebo třech dnech budeme vědět, jak to dopadne. Nevylučuji nic. Je pochopitelné, že se snažíme najít opatření, abychom došli právními a legálními prostředky k jinému řešení,“ okomentoval Havlíček zakázku.
Podle Havlíčka byl Kremlík úspěšným a dokázal řadu pozitivních změn. „Ale neřídil to operativně. Kremlík měl být důslednější – zavčasu se mělo pracovat s alternativou a mělo se to dát na vládu a diskutovat o tom. Je to věc, která má vliv na rozpočet i občany. Měl s tím přijít a měl být náročnější na své lidi,“ zmínil.
Dlouhá chodba a tam všechna ministerstva