Česko zdaní internetové giganty. Facebook a Google čeká extra daň sedm procent

Autor: ČTK, kal, tva - 
30. dubna 2019
13:46

Vláda chce zavést sedmiprocentní digitální daň pro velké internetové firmy, jako je Facebook nebo Google. Na zavedení daně se dohodla koalice ANO a ČSSD. Ministerstvo financí by mělo do konce května vypracovat příslušný návrh. Vyplývá to z informací od MF a vládní ČSSD.

Podle konzervativního odhadu MF by nová daň mohla do státního rozpočtu ročně přinést pět miliard korun. Účinnost zákona pak úřad odhaduje na polovinu roku 2020.

Digitální daň se bude vztahovat na nejvýznamnější globální hráče a reaguje na dosavadní neúspěch jednání o řešení na úrovni EU a pomalý postup v případě globálního řešení v OECD. Diskuze není o tom, zda toto zdanění zavádět, ale od kdy, v jaké podobě a v jaké výši,“ uvedla ministryně financí Alena Schillerová (za ANO). Daň by se měla dotknout internetových firem s globálním obratem nad 750 milionů eur (19,2 miliardy Kč).

Dohodu potvrdil i první místopředseda ČSSD Roman Onderka. „Dohodli jsme se na digitální dani, to znamená zdanění firem, jako je Facebook, Google a další na úrovni sedmi procent. To byla jediná uzavřená dohoda z pondělního koaličního jednání, jinak ostatní věci jsou ještě rozpracované,“ uvedl.

Připravovaný zákon o dani z vybraných internetových služeb zavede sedmiprocentní daň na umisťování cílené reklamy. Podle MF jde o tzv. DST model digitální daně, který kromě zdanění cílené reklamy počítá také mimo jiné se zdaněním prodeje dat shromážděných o uživatelích.

„MF v současnosti návrh dokončuje, jeho součástí bude také stanovení minimálního obratu těchto společností na území České republiky, aby se daň vztahovala skutečně na ty giganty, kteří na českém trhu aktivně působí,“ uvedl mluvčí ministerstva Michla Žurovec.

O digitální dani se vyjednává i na úrovni Evropské unie, jednání se ale táhnou. Některé státy tak už přistoupily k zavedení vlastní digitální daně. V programovém prohlášení vlády je ještě závazek zvednout odvody pojišťovnám.

Počátkem dubna zavedení digitální daně na národní úrovni schválilo francouzské Národní shromáždění. Tříprocentní daní zatíží příjmy velkých mezinárodních internetových firem. Výnos z ní by měl pomoci financovat nouzová ekonomická a sociální opatření avizovaná vládou prezidenta Emmanuela Macrona v prosinci, kdy vrcholily protesty hnutí žlutých vest. Ve francouzském modelu se daň dotkne třicítky koncernů, jimž digitální aktivity ročně vynášejí více než 750 milionů eur (19 miliard Kč) globálně a více než 25 milionů eur ve Francii. Tři procenta budou platit mimo jiné z internetových reklamních zisků.

Počátkem dubna rakouská vláda zvýšila chystané zdanění technologických společností na pět procent jejich příjmů z reklamy z původně plánovaných tří procent. Vídeň předpokládá, že tato opatření přinesou do státní pokladny ročně více než 200 milionů eur (přes pět miliard Kč). Plán zahrnuje pětiprocentní daň z příjmů z online reklamy pro společnosti, jejichž celosvětové roční příjmy činí nejméně 750 milionů eur, z toho minimálně 25 milionů v Rakousku.

Británie, která má opustit EU, loni oznámila, že od dubna 2020 zavede svou vlastní verzi daně z digitálních služeb. Daň bude činit dvě procenta z tržeb, které internetové podniky vytvoří v Británii. Bude se týkat jen ziskových firem s globálními tržbami nejméně 500 milionů liber za rok.

Desterz ( 30. dubna 2019 17:40 )

Když už se mluví o internetu, tak jedna ukázka, jak to postupuje tady.
Loňský článek
https://www.blesk.cz/clanek/zpravy-pribehy/578677/detskou-nevestu-drazili-na-facebooku-otec-dostal-500-krav-tri-auta-a-200-tisic-prihazoval-i-politik.html
s diskuzí (která nikoho nezajímala), kdežto letošní
https://www.blesk.cz/clanek/zpravy-svet/605033/divka-si-odmitla-vzit-muze-ktery-za-ni-nabidl-40-krav-bratri-ji-ubili-k-smrti.html
už raději bez diskuze. Tomu se říká rozvoj svobody v přímém přenosu.

bejlas ( 30. dubna 2019 16:53 )

A co tedy přineslo EET? Samozřejmě, že vůbec nic, to je vcelku
evidentní. 

vihor ( 30. dubna 2019 15:02 )

To by mě zajímalo, jak to chtějí zdanit? Jednoduše to přece jde obejít
tak, že se nebude nakupovat reklama přímo od Google nebo Facebooku, ale přes
více zahraničních zprostředkovatelů, kteří nebudou mít takový obrat.
Pak politikové asi prohlásí, že to nefunguje a zakážou tyto služby
úplně nebo je povolí jedině s nějakým státním dohledem, podobně jak
jsou kontrolováni výrobci alkoholu. Každá reklama či placené sdělení
bude muset být třeba "kolkovaná" pomocí digitálního podpisu pro danou
zemi. A tím stát zavede postupnou cenzuru. Hlavním cílem zdanění je
omezení svobody internetu. Protože pokud společnost nebude chtít
zveřejňovat státní propagandu, tak nedostane státní digitální podpisy na
digitální reklamu a v daném státě zkrachuje.

erikcom ( 30. dubna 2019 14:40 )

eet nic neprineslo TY NAIVKO :d

bullshit ( 30. dubna 2019 14:20 )

Zdá se že na rozdávání bez práce a na dotace docházejí prašule. EET nic
nepřineslo, pozavíralo se stovky drobných živností, přibylo tedy trocha
lidí na pracáku. Tak je třeba ještě sebrat tam, kde to jen trochu jde,
dokud ta "firma" nepadne na zadek celá. Takto Bureš maká a nežvaní ... MF
vypracuje návrh ( tak kluci v Mladé Frontě - MF - koukejte máknout ).

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa