Čunek chce víc peněz na opravu „tankodromů“. „Nedůstojné doprošování,“ zní z krajů

Autor: pal - 
29. 1. 2019
05:45

Čeští řidiči kličkující mezi dírami, ve kterých by jeden nechal kolo. Řada silnic II. a III. třídy připomíná tradičně zvláště po zimě spíše „tankodromy“, kraje na jejich opravu investují stále více peněz. Stát přislíbil hejtmanům příspěvek ve výši 4 miliard korun, to se ale nelíbí strážkyni státní kasy Aleně Schillerové (ANO), která chce o částce ještě debatovat. Jízlivě na to reagoval (nejen) zlínský hejtman Jiří Čunek (KDU-ČSL).

Hejtman Zlínského kraje Jiří Čunek (KDU-ČSL) označil v reakci pro Blesk Zprávy apel ministryně financí Aleny Schillerové k debatě o částce, kterou dá stát krajům na opravu silnic za „vynikající nápad“. „Předpokládám, že chce paní ministryně s námi probrat, že ta částka bude ze strany státu výrazně vyšší,“ dodal.

Jde přitom o každoroční boj. Kraje natahují ruku, chtějí pomoci s opravou zbědovaných komunikací. „Každoročně stejně nedůstojná licitace a doprošování a čekání na finance od státu,“ opřel se do Schillerové na Facebooku i náměstek hejtmana Královéhradeckého kraje Martin Červíček (ODS).

Schillerová polemizuje o výši částky

Schillerová se totiž zarazila u slibu dát krajům 4 miliardy a o částce chce ještě debatovat. Hejtmanům tak nezbývá než se spolehnout na slib premiéra Andreje Babiše (ANO), že se peníze v plné výši v rozpočtu najdou. „Já věřím, že se nám to povede. Že se ty peníze najdou,“ přisvědčil dříve premiér.

„Polemizuji o výši té částky. A to je legitimní debata,“ vyjádřila se v pořadu Události, komentáře Schillerová. „O co více někam přidáme, o to musíme ubrat ze státního. To je koloběh. Debaty se vedou, alternativ je několik, ale rozhodně nevidím žádnou, která by převládala,“ dodala.

Čunek: Dáváme hodně a víc nemáme

Podle Čunka se silnice opravují i díky evropským penězům, ale je prý jednak potřeba počítat s tím, že evropské peníze dojdou, jednak je prý třeba si uvědomit, že kraje už teď dávají na opravy silnic nemalou částku a víc prý zkrátka nemají

Jakou konkrétní částku by bylo ministerstvo financí ochotné krajům dát, to zatím zůstává nejasné. „Parametry návrhu na zajištění systémového financování silnic II. a III. třídy jsou diskutovány, finální řešení zatím schváleno nebylo,“ uvedl pro Blesk Zprávy mluvčí ministerstva financí Michal Žurovec.

Chtějí najít společnou řeč

Podle krajů se však výdaje na silnice stále zvyšují. Už před několika dny předali krajští zástupci ministryni Schillerové soupis investovaných peněz, které na rekonstrukce silnic II. a III. tříd dávají. „Tím, jak se zvyšovaly daňové příjmy, tak v roce 2019 by z rozpočtového určení daní mělo jít pět miliard korun. A podle údajů, co jsme obdrželi od krajů, tak ty dají osm miliard,“ upozornila šéfka Asociace krajů ČR a karlovarská hejtmanka Jana Mračková Vildumetzová (ANO).

„V tomto týdnu budu jednat s paní ministryní financí a věřím, že najdeme společnou řeč,“ řekla Blesk Zprávám Vildumetzová. 

Bubeníček: Věříme Babišovu slovu

„Máme připravené silnice, které čekají na opravu. Hned potom, co finance obdržíme, můžeme začít investovat. Dopravní infrastruktura v regionech si státní podporu zaslouží,“ doplnil pro Blesk Zprávy hejtman Ústeckého kraje Oldřich Bubeníček (KSČM). Právě Ústecký kraj přitom plánuje letos proinvestovat do oprav silnic více jak 1 miliardu korun.

Kraje se proto odvolávají a spoléhají na slib premiéra Babiše. „Věříme slovu premiéra, že peníze pro kraje budou ve slíbené výši,“ prohlásil Bubeníček.

Vondrák: Havarijní stav silnic a zašlé mosty

V Moravskoslezském kraji se krajský úřad stará o více než dva a půl tisíce kilometrů silnic, na kterých spravuje přes jedenáct set mostů. „Před dvěma lety jsme vyhodnocovali jejich stav. Ukázalo se, že je více než třetina silnic v havarijním technickém stavu, omladit potřebují také mosty. Aktuálně bychom potřebovali takových 6 miliard, abychom opravili všechno, co je třeba,“ řekl pro Blesk Zprávy hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák.

Pro kraj je jakékoliv omezení financí velkou komplikací. „Nemalé prostředky každoročně vyčleňujeme z krajského rozpočtu, úspěšně čerpáme dotace z evropských zdrojů. Nutně ale také potřebujeme podporu státu. Bez ní by byly ohroženy mnohé opravy,“ upozornil Vondrák. 

Odmítá prý dopustit, aby došlo v rámci oprav k výpadku. „Plánované opravy z časových důvodů předfinancujeme z vlastních zdrojů s tím, že nám tyto finance stát zašle následně,“ přislíbil a dodal: „Pokud by se tak nestalo, ocitli bychom se ve velmi nepříjemné situaci, kdy bychom museli omezit financování projektů v jiných klíčových oblastech.“

Podle Červíčka přitom kraje od státu dostanou jen malou část toho, co do oprav proinvestují. „Při převedení silnic od státu v roce 2001 pod kraje bylo potřeba jen u nás opravit silnice za cca 8 miliard korun a stát se tváří, že nám dává velkorysý milodar,“ rozhořčil se.

Pohřeb Karla Gotta

Parte Děti Karla Gota Rozloučení na Žofíně Záznam zádušní mše Hosté na zádušní mši O životě Karla Gotta Dědictví Bertramka

Hrob

Celé Česko truchlí. Zemřel Karel Gott, držitel čtyř desítek Zlatých slavíků. Jen málokterý umělec za sebou zanechá tolik děl, jako zesnulý zpěvák. Připomeňte si Mistrův život.

Vše o Karlovi Gottovi čtěte ZDE

panamira ( 29. ledna 2019 06:06 )

Technologie oprav????? Dnes se opravuji výtluky jak za krále Klacka. Cocot hodí studenou směs do díry v které je ještě sníh a posyp a vymalováno. Pak čumí jak to pěkně udělal a nezapotil se. Proč se, za takto odvedenou opravu Cocotům platí ??????????????????

Zobrazit celou diskusi
Další videa