Přežije Ťok kolaps dálnice D1? Ministrovi „jde po krku“ opozice, komunisté přizvukují

Autor: zst - 
17. prosince 2018
05:02

Pod jedním z nejdéle sloužících ministrů dopravy v české historii se po sněhovém kolapsu na dálnici D1 houpe židle. Dan Ťok (za ANO) už přitom v nové vládě sedět neměl, mluvil o tom, že nemá důvěru Andreje Babiše a pokračovat se mu nechce. Teď se jeho post po čtyřech letech ve funkci opět otřásá. Pustila se do něj totiž kromě opozice opět i „koaliční“ KSČM. Jak dlouho vydrželi ve svých funkcích Ťokovi předchůdci a co je stálo místo?

Když nahrazoval šéf Skansky Antonína Prachaře koncem roku 2014, přicházel jako velký příslib. Generální ředitel jedné z největších stavebních firem podnikajících v Česku si měl do funkce přinést znalost problematických zakázek v dopravní infrastruktuře „z druhé strany“. Ve firmě navíc prosadil etický kodex s nulovou tolerancí ke korupci. Jenže ouha.

Dan Ťok sice sedí už ve třetí vládě, ale „skutek utek“. O čemž se přesvědčili minulý týden řidiči na zkolabované D1. Problémy na „největším českém tankodromu“, jak se tahu mezi Prahou a Brnem začalo posměšně říkat, jsou přitom každoroční. A přidat k tomu v rámci oprav zúžení? Ve chvíli, kdy na Vysočině začalo sněžit, byl výsledek jasný.

„Je to nepřipravenost Ředitelství dálnic a dálnic a ministerstva dopravy, jinak to vyjádřit nemůžu,“ kritizoval správu rezortu hejtman Vysočiny Jiří Běhounek (za ČSSD).

A reakce? Ťok obvinil z kolapsu řidiče kamionů, kteří přímo na dálnici auta odstavili. „Ministr dopravy neovlivní počasí a těžko může být odpovědný za to, kde který řidič kamionu havaruje nebo zaparkuje ve sněhové vánici,“ řekl koncem týdne v reakci pro Blesk. Navrhovaný zákaz jízdy kamionů v levém pruhu byl přitom pro řidiče nocující v kolonách dlouhých desítky kilometrů jen pramalou útěchou.

Bude stát průšvih Ťoka místo?

I proto se začalo znovu velmi živě mluvit o Ťokově konci v čele jednoho z nejproblematičtějších rezortů v Česku. Pustili se do něj opakovaně nejen komunisté, o jejichž hlasy se vláda Andreje Babiše opírá, ale také opozice či jeho předchůdce.

„Je to absolutní neschopnost ministra. Kdyby se to stalo v jiné zemi, tak druhý den složí funkci,“ řekl Blesku Antonín Prachař. Sám vzpomněl situaci, která prý dopomohla k jeho odvolání - nechtěl jiný úsek D1 nechat opravovat, a hlavně zužovat na podzim a zimu, protože se bál podobného výsledku.

Lidovci kvůli tomu chtějí v úterý ve Sněmovně od ministra slyšet, co bude s neuspokojivým stavem vlastně dělat a jak mu hodlá předejít. Jejich předseda Pavel Bělobrádek dokonce nevyloučil, že navrhnou Ťokovo odvolání.

Video  Kalamita na D1 nadzvedla lidovce: Ťok pochybil! Do ministra si rýpl i Fiala. A co Hamáček?  - Jaroslav Šimáček, Blesk Zprávy

Ostře se přitom proti ministrovi dopravy staví i komunisté. „My jsme opravdu velmi hrubě nespokojeni s prací ministra dopravy (Ťoka),“ uvedl po víkendovém zasedání širšího vedení strany předseda Vojtěch Filip. Vytkl mu tentokrát úvahy, že by se kvůli situaci na D1 mohla zakázat jízda kamionů v levém pruhu. Věc podle něj měla být mnohem dál než ve stadiu úvah. „Já už toho uvažování mám poměrně dost. Buď začne pracovat, nebo ať to nedělá,“ řekl šéf KSČM.

Ťok je ve funkci 1474 dnů, jeho předchůdci dojeli na korupci nebo nefunkční registr

Do doby, než nastoupil do funkce Dan Ťok, byl půměr „dožití“ ministra dopravy jen něco přes 16 měsíců. Z něj se vymykala v minulosti jen čtveřice Aleš Řebíček (ODS), Milan Šimonovský (KDU-ČSL), Jaromír Schling (ČSSD) a Jan Stráský (ODS). Ti všichni byli ve funkci déle než dva roky, Šimonovský dokonce déle než čtyři.

Ťok už je teď druhým nejdéle sloužícím ministrem dopravy v historii samostatné České republiky. Do dorovnání Milana Šimonovského mu chybí ještě 38 dní. Pokud tedy vydrží ve funkci do 25. ledna 2019, připadne primát jemu.

Zatímco „déle sloužící“ ministři často odcházeli se změnou vládní garnitury, v povědomí ještě zůstávají skandály jiných jejich kolegů. Vít Bárta (VV) musel skončit kvůli obvinění z uplácení. Bárta osobně popřel, že by kohokoliv uplácel a tvrdí, že šlo o půjčky kolegům a kamarádům. Vina se mu neprokázala. Kolem Bárty se vířily vody také v souvislosti s informacemi o „špehování“ politiků ODS jeho agenturou ABL.

Kvůli střetu zájmů se poroučel třeba Aleš Řebíček. Během vedení ministerstva se neodstřihl od svých podnikatelských aktivit ve firmě Viamont a jejích dceřiných společností. Což nakonec začalo vadit premiérovi Mirku Topolánkovi. I přesto byl ministrem 28 měsíců.

S obřími problémy kolem registru vozidel se musel potýkat Pavel Dobeš, Bártův bývalý pokladník,  který se pak „trhl“ s Karolinou Peake a vstoupil do uskupení LIDEM. Oficiálně mu zlomil vaz právě nefunkční registr vozidel, neoficiálně se neshodl s předsedkyní Peake.

Sledujte pořady Blesk Zpráv

Epicentrum S prezidentem v Lánech Ptám se, pane premiére

Redakce Blesk Zpráv pro vás každý týden od pondělí do čtvrtka připravuje pořad Epicentrum s rozhovory na aktuální témata. Kromě toho vám pravidelně přinášíme názory prezidenta Miloše Zeman v pořadu S prezidentem v Lánech a zpovídáme i premiéra Andreje Babiše.

1917 ( 17. prosince 2018 10:56 )

Jedna otázka pro všechny dnes kvičející kverulanty! Kdo v tomto Absurdistánu vládl po dobu 25let než přišlo do vlády ANO????? Co největší chytrolín Galaxie Klaus a jeho všemocná ruka trhu, nejlepší ministr dopravy Řebíček, nejlepší ministr financí Kalousek a další a další. Je vůbec v dějinách lidstva možné 25 letý pracně zaváděný zlodějský a mafiánský systém změnit za 5 let od vstupu ANO do vlády??? Mohu mít tisíce výhrad proti ANO a jako že je mám, ale tento přímo Sysifovský úkol je nesplnitelný a ještě v době kdy celá ta banda bývalých vládců má stále dlouhé prsty a nemá jiný cíl než házení klacků pod nohy.

zdenek43 ( 17. prosince 2018 10:16 )

Babiš přiznal, že před volbami 2013 plácal a střílel od boku .....5.2015 .... ale lidem se líbilo poslouchat, že bude líp. .... Ministr financí Andrej Babiš poprvé přiznal, jak volil předvolební rétoriku, kterou si získal velkou popularitu u veřejnosti a jeho hnutí ANO se díky tomu dostalo do vlády. Babiš sice uznává, že informace, které používal při snaze získat politickou moc, nebyly podložené, ale lidem se líbilo poslouchat, že bude líp. Přitom předseda ANO podle svých slov jen plácal a hovořil bez hlubší znalosti věcí, které kritizoval. Druhý nejbohatší Čech v rozhovoru pro Hospodářské noviny sice nejprve zapíral, že by mluvil o úniku 200 miliard ze státního rozpočtu ročně, ale později jako obvykle změnil názor. „Jasně, tak na mítinku něco říkáte bez hlubší znalosti resortu“ hájí se Babiš. lhali soudruzi-StBaci ANO2011 pred rokem 2013 ......... lhali v obdobi 2013-2017 noooooooo a prsto si JE spodnich 10 milionu obcanu CR d o b r o v o l n e ZVOLILA VE VOLBACH 2017 ...... takze dalsi roky zase budete ZIT ve lzich-vykalech-oblbovani ........... ++ Volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky konané ve dnech 20.10. – 21.10.2017 - ANO 2011 - 1 500 113 hlasu - 29,64%,,,,,,,,,, Volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky konané ve dnech 25.10. – 26.10.2013 - ANO 2011 - 927 240 hlasu - 18,65%.

zdenek43 ( 17. prosince 2018 10:05 )

zase soudruzsko-StBacke oblbovani - lhani .......... ANO2011 - Spodnim 10 milionum obcanum v CR s t a c i rikat ... BUDE LIP ..... ++ 8. 2018 - Ministerstvo chce, aby se při tom dokončily práce před zimou, kdy se modernizace zastavují pravidelně. Ministr dopravy Dan Ťok (nestr. za ANO) věří, že dálnice D1 bude opravená do roku 2021.....Nejproblémovějším úsekem modernizace D1 je ten mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, který se zřejmě nestihne dostavět v plánovaném termínu do dubna 2020. Staví ho česko-italsko-kazašské konsorcium firem Geosan Group, Toto Costruzioni Generali a Sine Midas Stroy za 1,75 miliardy korun.....„My jsme férově vybrali někoho, kdo splnil podmínky, kdo dal nejnižší cenu, prokázal všechny podklady,“ hájil výběr konsorcia Ťok. Vysvětlil, že se zakázkou jsou spojené bankovní garance ve výši do deseti procent celkové ceny zakázky, což by v tomto případě znamenalo maximálně 175 milionů korun. Ty podle Ťoka stát dodavateli v případě nedodržení podmínek vezme. Zároveň ministerstvo počítá i s možností změny dodavatele rozestavěného úseku. „Pokud nebude schopen doložit harmonogram, že ty věci splní, tak ho prostě vyměníme.“ Ministerstvo chce, aby se při tom dokončily práce před zimou, kdy se modernizace zastavují pravidelně. Pak by chtělo postupovat rychle. „Můžeme podle zákona o veřejných zakázkách dát druhého nebo třetího v té soutěži, který bude schopen to dokončit,“ nastínil možnost výběru náhradního dodavatele.

77fugas ( 17. prosince 2018 09:44 )

Tak zamáčkneme slzy a vzpomeneme si, že za socíka těch aut bylo výrazně méně!

karelka ( 17. prosince 2018 09:39 )

Za socialismu nákladní auta neznala problém, naopak projížděla ostatním nesjízdné silnice, dneska se vyráběji stroje jen na suché silnice, ku předu levá......

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud