Úterý 19. března 2024
Svátek slaví Josef, zítra Světlana
Polojasno 9°C

Přežije Ťok kolaps dálnice D1? Ministrovi „jde po krku“ opozice, komunisté přizvukují

Autor: zst - 
17. prosince 2018
05:02

Pod jedním z nejdéle sloužících ministrů dopravy v české historii se po sněhovém kolapsu na dálnici D1 houpe židle. Dan Ťok (za ANO) už přitom v nové vládě sedět neměl, mluvil o tom, že nemá důvěru Andreje Babiše a pokračovat se mu nechce. Teď se jeho post po čtyřech letech ve funkci opět otřásá. Pustila se do něj totiž kromě opozice opět i „koaliční“ KSČM. Jak dlouho vydrželi ve svých funkcích Ťokovi předchůdci a co je stálo místo?

Když nahrazoval šéf Skansky Antonína Prachaře koncem roku 2014, přicházel jako velký příslib. Generální ředitel jedné z největších stavebních firem podnikajících v Česku si měl do funkce přinést znalost problematických zakázek v dopravní infrastruktuře „z druhé strany“. Ve firmě navíc prosadil etický kodex s nulovou tolerancí ke korupci. Jenže ouha.

Dan Ťok sice sedí už ve třetí vládě, ale „skutek utek“. O čemž se přesvědčili minulý týden řidiči na zkolabované D1. Problémy na „největším českém tankodromu“, jak se tahu mezi Prahou a Brnem začalo posměšně říkat, jsou přitom každoroční. A přidat k tomu v rámci oprav zúžení? Ve chvíli, kdy na Vysočině začalo sněžit, byl výsledek jasný.

„Je to nepřipravenost Ředitelství dálnic a dálnic a ministerstva dopravy, jinak to vyjádřit nemůžu,“ kritizoval správu rezortu hejtman Vysočiny Jiří Běhounek (za ČSSD).

A reakce? Ťok obvinil z kolapsu řidiče kamionů, kteří přímo na dálnici auta odstavili. „Ministr dopravy neovlivní počasí a těžko může být odpovědný za to, kde který řidič kamionu havaruje nebo zaparkuje ve sněhové vánici,“ řekl koncem týdne v reakci pro Blesk. Navrhovaný zákaz jízdy kamionů v levém pruhu byl přitom pro řidiče nocující v kolonách dlouhých desítky kilometrů jen pramalou útěchou.

Bude stát průšvih Ťoka místo?

I proto se začalo znovu velmi živě mluvit o Ťokově konci v čele jednoho z nejproblematičtějších rezortů v Česku. Pustili se do něj opakovaně nejen komunisté, o jejichž hlasy se vláda Andreje Babiše opírá, ale také opozice či jeho předchůdce.

„Je to absolutní neschopnost ministra. Kdyby se to stalo v jiné zemi, tak druhý den složí funkci,“ řekl Blesku Antonín Prachař. Sám vzpomněl situaci, která prý dopomohla k jeho odvolání - nechtěl jiný úsek D1 nechat opravovat, a hlavně zužovat na podzim a zimu, protože se bál podobného výsledku.

Lidovci kvůli tomu chtějí v úterý ve Sněmovně od ministra slyšet, co bude s neuspokojivým stavem vlastně dělat a jak mu hodlá předejít. Jejich předseda Pavel Bělobrádek dokonce nevyloučil, že navrhnou Ťokovo odvolání.

Ostře se přitom proti ministrovi dopravy staví i komunisté. „My jsme opravdu velmi hrubě nespokojeni s prací ministra dopravy (Ťoka),“ uvedl po víkendovém zasedání širšího vedení strany předseda Vojtěch Filip. Vytkl mu tentokrát úvahy, že by se kvůli situaci na D1 mohla zakázat jízda kamionů v levém pruhu. Věc podle něj měla být mnohem dál než ve stadiu úvah. „Já už toho uvažování mám poměrně dost. Buď začne pracovat, nebo ať to nedělá,“ řekl šéf KSČM.

Ťok je ve funkci 1474 dnů, jeho předchůdci dojeli na korupci nebo nefunkční registr

Do doby, než nastoupil do funkce Dan Ťok, byl půměr „dožití“ ministra dopravy jen něco přes 16 měsíců. Z něj se vymykala v minulosti jen čtveřice Aleš Řebíček (ODS), Milan Šimonovský (KDU-ČSL), Jaromír Schling (ČSSD) a Jan Stráský (ODS). Ti všichni byli ve funkci déle než dva roky, Šimonovský dokonce déle než čtyři.

Ťok už je teď druhým nejdéle sloužícím ministrem dopravy v historii samostatné České republiky. Do dorovnání Milana Šimonovského mu chybí ještě 38 dní. Pokud tedy vydrží ve funkci do 25. ledna 2019, připadne primát jemu.

Zatímco „déle sloužící“ ministři často odcházeli se změnou vládní garnitury, v povědomí ještě zůstávají skandály jiných jejich kolegů. Vít Bárta (VV) musel skončit kvůli obvinění z uplácení. Bárta osobně popřel, že by kohokoliv uplácel a tvrdí, že šlo o půjčky kolegům a kamarádům. Vina se mu neprokázala. Kolem Bárty se vířily vody také v souvislosti s informacemi o „špehování“ politiků ODS jeho agenturou ABL.

Kvůli střetu zájmů se poroučel třeba Aleš Řebíček. Během vedení ministerstva se neodstřihl od svých podnikatelských aktivit ve firmě Viamont a jejích dceřiných společností. Což nakonec začalo vadit premiérovi Mirku Topolánkovi. I přesto byl ministrem 28 měsíců.

S obřími problémy kolem registru vozidel se musel potýkat Pavel Dobeš, Bártův bývalý pokladník,  který se pak „trhl“ s Karolinou Peake a vstoupil do uskupení LIDEM. Oficiálně mu zlomil vaz právě nefunkční registr vozidel, neoficiálně se neshodl s předsedkyní Peake.

Aktuální dění

 

Izraelsko-palestinský konflikt:

ONLINE dění v Izraeli Velitel Hamásu Iron Dome

Válka na Ukrajině:ONLINE dění na Ukrajině

1917 ( 17. prosince 2018 10:56 )

Jedna otázka pro všechny dnes kvičející kverulanty! Kdo v tomto Absurdistánu vládl po dobu 25let než přišlo do vlády ANO????? Co největší chytrolín Galaxie Klaus a jeho všemocná ruka trhu, nejlepší ministr dopravy Řebíček, nejlepší ministr financí Kalousek a další a další. Je vůbec v dějinách lidstva možné 25 letý pracně zaváděný zlodějský a mafiánský systém změnit za 5 let od vstupu ANO do vlády??? Mohu mít tisíce výhrad proti ANO a jako že je mám, ale tento přímo Sysifovský úkol je nesplnitelný a ještě v době kdy celá ta banda bývalých vládců má stále dlouhé prsty a nemá jiný cíl než házení klacků pod nohy.

karelka ( 17. prosince 2018 09:39 )

Za socialismu nákladní auta neznala problém, naopak projížděla ostatním nesjízdné silnice, dneska se vyráběji stroje jen na suché silnice, ku předu levá......

panamira ( 17. prosince 2018 09:05 )

Ťok by mohlo dělat pro ministerstvo zdravotnictví SMRŤÁKA . Republika by se bleskurychle přelidnila a nemuseli by jsme zaměstnávat emigranty!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

doktormediciny ( 17. prosince 2018 08:30 )

No jo.Ale pod nim jsou desitky a desitky nizsich funkcionaru, kteri snad mohli neco delar.

Carlos777800 ( 17. prosince 2018 08:12 )

No ale musím dodat ,že se mu povedlo jednoznačně nastavit a rozšířit měření rychlostí na opravovanych úsecích ,což je pro něho jednoznačně prioritní .tomže stojíme v kolonách je mu zcela jedno,.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa