Úterý 19. března 2024
Svátek slaví Josef, zítra Světlana
Polojasno 9°C

Ministr do každého počasí Ťok: Sněžení na D1 zvládneme, tvrdil v listopadu. Řiďte líp, vzkazuje teď

Autor: Jakub Tomek - 
15. prosince 2018
14:58

Kolaps dopravy a bezmoc. Tak ve čtvrtek vypadalo „největší české parkoviště“, dálnice D1. Podle Kraje Vysočina za všechno mohla nepřipravenost silničářů i nedodělané práce v kritickém úseku. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) obviňuje hlavně řidiče kamionů. Pustili se do něj ale jeho ministerský předchůdce i šéf automobilových dopravců Česmad.

„Máme vyzkoušeno, že v případě sněhové nadílky jsme schopni dálnici zprovoznit a udržovat tak, aby byla sjízdná i v zimě,“ uklidňoval v listopadu ministr ty, co měli zkušenost z „pobytu“ na D1 minulou zimu. „Ministr dopravy neovlivní počasí a těžko může být odpovědný za to, kde který řidič kamionu havaruje nebo zaparkuje ve sněhové vánici,“ otočil ale včera ve vyjádření pro Blesk. Šéf rezortu dopravy zároveň pohrozil firmě, která dálnici opravuje, že buď dokončí svoji práci do pondělí, nebo jí zakázku sebere. S tímto rozhodnutím přišlo i Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Práce se totiž zpozdily do zimních měsíců, a tím se z nejfrekventovanější dálnice stalo parkoviště. Včera už byla D1 průjezdná.

Neschopnost ministra?

Ťokův „ťuk“ do řidičů náklaďáků ale nezůstal bez povšimnutí. A tepe ho i jeho předchůdce Antonín Prachař, který v roce 2014 vedl rezort za ANO. „Je to absolutní neschopnost ministra. Kdyby se to stalo v jiné zemi, tak druhý den složí funkci,“ sdělil Blesku. Sám vzpomněl na situaci, která prý dopomohla k jeho odvolání: nechtěl jiný úsek D1 nechat opravovat, a hlavně zužovat na podzim a zimu – prý se bál podobného kolapsu.

Kamiony v jednom pruhu

Jaké řešení nabízí současný ministr? Zákaz jízdy kamionů v levém pruhu na dálnicích – zvažuje, zda všude anebo jen v kritických úsecích. S možností souhlasí i premiér Andrej Babiš (ANO) a Blesku napsal, že chce, aby platila co nejdříve. Neodpověděl ale na dotaz, zda se Ťoka chystá peskovat, či dokonce odvolávat. Peskovat ho bude asi někdo jiný. Celoplošné řešení by totiž naštvalo generálního tajemníka sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Vojtěcha Hromíře. „Pak by bylo namístě se ptát, jestli je nutné platit za mýto, když by jezdili po jednoproudých komunikacích,“ reagoval pro Blesk. Jen vloni stát na mýtném vybral přes 10 miliard korun.

 

Pro Blesk se kál…Já nemyslel všechny kamioňáky

Pane ministře, podle svědků, kteří na D1 byli – včetně našeho reportéra – nemáte pravdu, když kritizujete řidiče kamionů. Prý se snažili situaci nekomplikovat a ochotně vytvářeli uličky pro policii či sypače.

„Pokud jsem hovořil o řidičích kamionů, tak jsem neměl na mysli všechny. Ale faktem je, že kalamitu způsobily vánice a nevhodné chování hlavně zahraničních řidičů kamionů, kteří uvízli hned v několika pruzích dálnice souběžně. S posypem dálnice začalo ŘSD ještě před tím, než začalo sněžit, ale po zablokování dálnice už nebyla údržba možná. Později se situace ještě zhoršila, když řidiči kamionů (a znovu zdůrazňuji, že ne všichni) začali přímo na dálnici čerpat přestávky.“

Přestávky ale čerpat musí, chtějí to po nich i firmy, pro které pracují. Proč prostě není víc odpočívadel?

„Problém je v rychlém nárůstu množství kamionů, na které dlouho nikdo nereagoval. Chystáme rekonstrukce, rozšíření a výstavby nových odpočívek. Tuto snahu brzdí na starších dálnicích potřeba majetkového vypořádání.“

Ostatní řidiči si nejvíc stěžovali na to, že stáli v koloně, ale neměli žádné informace o tom, jak dlouho tam ještě budou. Jak se to mohlo stát?

„ŘSD i policie se snažily situaci operativně řešit, v takových situacích ovšem není možné předem určit, jak rychle se problémy podaří odstranit.“

Jak to teď bude s tím zúžením? Kdy už se oprava úseku dokončí?

„Pravda je, že na modernizovaném úseku D1 Humpolec – Větrný Jeníkov zůstává i v prosinci zúžení, které tam už být nemělo. Udělali jsme vše, co bylo v našich silách, abychom dodavatele donutili k plnění smluvních závazků. Nemáme ale jiný nástroj než jej pokutovat a nyní, když definitivně prošvihl všechny termíny, ho nejspíš ze staveniště vykážeme. Dodělat se to tam ale musí, nemůžeme nechat na dálnici díru.“

 

Aktuální dění

 

Izraelsko-palestinský konflikt:

ONLINE dění v Izraeli Velitel Hamásu Iron Dome

Válka na Ukrajině:ONLINE dění na Ukrajině

choseeeee ( 16. prosince 2018 06:50 )

Pan ministr by měl odstoupit. Přiznejme si ale v nmnoha věcech má pravdu. Jel jsem v ten den po D1 a myslím, že tempomat v autech je nanic. Kamiony se předjíždějí a když to jde i 3 vedle sebe když je stoupání. V inkriminovaném úseku jsem byl a stál, a proč protože kamiony se rozhodli zatarasit levý pruh aby je nikdo nepředjel. To je realita a všude to tak je. Ne jenom kamion ale i autobusy atd. Sypač jel a musel zůstat stát jelikož 2 kamiony vedle sebe!!!! ho nepustily. Zda to byl zahraniční nebo náš je mi jedno ale proč to jde jinde a unás ne. Protože loby česmad!!!

lynx ( 15. prosince 2018 22:48 )

Danťoku, chce to zvýšit pokuty! Za všechno a všem! Alespoň na úroveň trojnásobku ministerského platu. To jediné ti totiž jde.

bjuno ( 15. prosince 2018 22:27 )

Odpověď debila - né ministra dopravy!!!!!! Čas už ho opravdu vyměnit, nic nedokázal jako ministr, cesty jsou v katastrofálním stavu i "pepek Vyskoč" by byl na jeho místě úspěšnější. Byla to s ním špatná volba ho dosadit na místo ministra dopravy...

penecas ( 15. prosince 2018 19:39 )

největší HŇUP ve vládě!

aIIahakbar ( 15. prosince 2018 16:59 )

S tím řízením má pravdu, lidi jsou dementi a podle toho se chovají i za volantem. Samozřejmě že ne všichni, ale je jich dost.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa