Češi v investicích trumfnou Němce i Slováky. Proč to na silnicích není vidět?

Autor: Zuzana Štíchová - 
15. 5. 2018
06:30

Česko vévodí Evropské unii ve výši peněz utracených na investicích. Statistiku, která porovnává útraty vzhledem k HDP, tedy k hodnotě výrobků a služeb v jednotlivých zemích, zveřejnil Eurostat. Češi „strčili do kapsy“ Švédy, Estonce, ale také Němce nebo Slováky. Proč ale útraty nejsou v Česku vidět například v kvalitě silnic a dálnic? Podle ekonomů „táhnou“ útraty firmy, nikoliv stát, navíc se dopravní infrastruktura potýká s neefektivitou a byrokracií.

Celkové investice se rovnaly v průměru zhruba 20 % hrubých domácích produktů všech zemí EU. Před deseti lety, tedy před vypuknutím ekonomické krize, to ale bylo 22,4 %. V porovnání s touto dobou tak EU stále v investicích pokulhává.

Mezi členskými státy je na tom za rok 2017 nejlépe Česká republika s podílem investic, který je větší než čtvrtina českého HDP. V závěsu se drží Švédové s 24,9 %. Na druhém místě žebříčku Eurostatu je naopak Řecko (12,6 %), Portugalsko (16,2 %) nebo Velká Británie (16,9 %).

Česko vede statistiku Eurostatu v podílu investic vůči hrubému domácímu produktu.Česko vede statistiku Eurostatu v podílu investic vůči hrubému domácímu produktu. | 

Vysoko se nedrží ani naši sousedé. Polsko má podíl investic necelých 18 %, Slováci a Němci se drží těsně nad evropským průměrem, tedy nad 20 %. Zajímavostí je, že pouze Švédsko, Rakousko a Německo z celé EU zvýšily podíl investic oproti roku 2007.

Přestože se může Česko pochlubit prvenstvím v rámci celé EU, například v kvalitě silnic a dálnic to není vůbec vidět. Právě tam Česko dlouhodobě „tlačí bota“.

Silnice: problém s efektivitou i byrokracií

„Investice do nových silnic a dálnic narážejí trochu na jiné problémy – od nedostatku veřejných prostředků přes problémy s jejich efektivním využíváním až po neúměrně dlouhé lhůty ve chvíli, kdy hodláte něco postavit,“ komentuje problematiku infrastruktury analytik Next Finance Jiří Cihlář.

Přestože investice do dopravy představovaly více než třetinu kapitálových výdajů státního rozpočtu, místo 140 kilometrů se začalo stavět jen 20 kilometrů dálnic, dokončeno jich za celou dobu Sobotkovy vlády bylo jen asi třicet. O státním rozpočtu ale výše uvedených investic podle ekonomů tak úplně není.

Investují hlavně firmy, státní kasa pokulhává

Česká ekonomika se dlouhodobě vyznačuje vyšší mírou investic. V posledních pěti letech však ne proto, že by veřejný sektor alias vláda nějak výrazně investovala. Spíše naopak. Veřejný sektor sice penězi oplývá, ale moc neinvestuje. A vlastně vzhledem k nepřipravenosti projektů nemá ani do čeho,“ komentuje pro Blesk Zprávy data Petr Dufek, analytik ČSOB, a připomíná, že za většinou investic stojí firmy.

Vysokou míru investic v ČR vytvářejí podniky a finanční sektor, které se loni na investicích podílely 69 %. Osmnáct procent z investic pak představovaly peníze, které domácnosti směřovaly do bydlení. Veřejné investice pak už tvořily jen posledních 13 % z celé částky, takže o nich tento výsledek opravdu není,“ popisuje Dufek.

„V Česku by v investování měla přidat hlavně vláda. Politici v poslední době uplácí voliče, takže vláda neinvestuje, kolik by měla,“ souhlasí hlavní ekonom Cyrrus Lukáš Kovanda. „Investice vlády jsou dnes o třetinu nižší než v roce 2010, kdy jsme procházeli krizí. Pokud se však sečtou loňské investice vlády a soukromého sektoru, najednou si v EU nestojíme vůbec špatně! To je na první pohled jistě výborné. Protože investice dnes znamená bohatství zítra. Jsme však premianti v duchu 'jednooký mezi slepými králem',“ komentuje situaci v celé EU.

Podle Kovandy sice v Česku utěšeně vznikají nové cyklostezky, ale kvalitní dálniční spojení Praha - Brno stále neexistuje. „Také stále jen čekáme na vysokorychlostní železnici, o jejíž výstavbě se hovoří už asi čtvrtstoletí. Zase tolik důvodů k potlesku tedy nakonec vážně zatím nemáme,“ dodává.

Investice do montoven nám nezaručí dlouhodobou prosperitu. Ekonomika postavená na levné pracovní síle nemůže mít ve střední Evropě dlouhodobě úspěch,“ dodává k datům Eurostatu také Cihlář.

Peníze jsou...?

„Máme kupu peněz na investice i peníze na snížení daní a zvýšení důchodů,“ říkal přitom poradce premiéra Babiše i ministryně financí ekonom Aleš Michl. „Stát má cashově strašně moc peněz, takže není investiční projekt, na který by nebyly peníze. Proč se neinvestuje, to se ptejte na ministerstvu dopravy nebo v regionech,“ zahartusil rovněž a vinu za špatný stav silnic tak hodil na příslušný rezort a kraje, které spravují silnice II. a III. tříd. Loni se totiž neutratilo ani tolik, kolik bylo naplánováno.

Zatímco před hospodářskou krizí investovalo Česko 29,5 % svého HDP, v roce 2016 už to bylo jen stávajících zhruba 25 %, ukazují data Eurostatu. A právě tady, v omezení investic, leží podle opozice jeden z klíčů lepších výsledků Babišova hospodaření.

„Vláda teď sklízí plody našich investic, ale sama pro budoucnost neinvestuje, což je docela nefér,“ prohlásil opakovaně bývalý ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09). „Vláda měla přebytek ve státním rozpočtu za loňský rok investovat,“ čílil se pak začátkem roku také předseda ODS Petr Fiala. Příznivý ekonomický vývoj podle něj občané nijak nepocítí. 

Doporučujeme
Zobrazit celou diskusi
1080p 720p 360p
Další videa