Valachová končí jako ministryně školství. Opozici ani expertům chybět nebude
Ve funkci vydržela ani ne dva roky, o to víc škod ale Kateřina Valachová (40, ČSSD) stihla podle svých kritiků na českém školství napáchat. Dneškem je její vládě konec, nepřesvědčil ji ani prezident Miloš Zeman (72), aby svou demisi vzala zpět…
Inkluze, prapodivné reformy financování škol i učitelů, nebo zrušený ústav. I to má na svědomí Kateřina Valachová. Odborníky kritizované ministryni však vaz nezlomily její reformy, ale špatný výběr podřízených.
Valachová rezignovala kvůli kauze přerozdělování peněz do sportu, kvůli které ve vazbě skončila její náměstkyně a blízká kamarádka Simona Kratochvílová.
Ještě během víkendu se ji Miloš Zeman snažil přesvědčovat, aby si vše rozmyslela. Co tedy po ministryni zůstává?
Inkluze a povinná matematika
Společné vzdělávání dětí, lépe řečeno snaha nahnat všechny žáky bez rozdílu intelektu do jednoho proudu, je podle učitelů i odborníků jeden z nejhorších zásahů ministryně do principu základního školství. Ani šance, že nový ministr inkluzi zvrátí během přechodného dvouletého období, za které se v září 2016 pod vlnou kritiky Valachová schovala, zřejmě vzniklé škody neodvrátí.
Strašák všech dnešních maturantů – matematika – bude od roku 2021 povinným maturitním předmětem všech gymnazistů. O další rok později jí neuniknou ani studenti odborných škol.
Vysokoškolský zákon a kariérní řád
Akreditační komisi nahradil Národní akreditační úřad s upravenými pravomocemi. Víc změn se neudálo.
Účelem je změnit systém odměňování pedagogů, mají být zařazeni do tří stupňů podle délky praxe. Ta bude spolu s dalším profesním rozvojem učitelů určovat, jak budou odměňováni. Kariérní řád už prošel Sněmovnou, Senát jej probere na schůzi ve středu.
Bohatší učitelé a mrňata ve školkách
Loni se objem peněz na platy učitelů zvýšil o osm procent, nepedagogickým pracovníkům o pět. Podle představ Valachové by se platy měly zvyšovat tak, aby v roce 2020 dosáhly na 130 procent průměrné mzdy.
Už 12 let mohou mateřské školy přijímat dvouleté děti, od roku 2020 je přijímat budou muset. Psychologové se obávají, že to negativně ovlivní vývoj dítěte, školka prý rodinu nenahradí.
Peníze školám jinak
Od příštího září nebudou školy (kromě VŠ a univerzit) dostávat peníze podle počtu žáků, ale podle počtu odučených hodin na základě vzdělávacích programů. Jejich rozsah, a tedy i objem peněz, stanoví stát.
Co na to říkají odborníci?
Václav Klaus ml., expert na školství ODS:
Kateřina Valachová sice naprosto nerozuměla školství, ale měla mocné politické ochránce. Spolu s Petrou Buzkovou byla nejsilnějším polistopadovým ministrem s největšími napáchanými škodami. Inkluze, kariérní řád, pamlsková vyhláška, triumf byrokracie nad učitelskou prací. Změna musí přijít a dobří kantoři a ředitelé se musí stát prioritou!
Martin Odehnal, předseda Asociace speciálních pedagogů:
Paní ministryně v rámci společného vzdělávání vytvořila unikátní podmínky pro oddělování zrna (bohatých) od plev (chudých). Ti první se společně vzdělávat v přecpaných třídách tzv. základních škol nemusí – krom nedotknutelného segmentu segregovaných víceletých gymnázií se jako houby po dešti »líhnou« soukromé základky.
Jana Karvaiová, speciání pedagožka:
Paní ministryně toho stihla prosadit hodně. A změny mají mnoho společného. Nebyly diskutovány s širokou učitelskou veřejností. Ministerstvo tvrdí opak, ale zmatky ve školách a rozčilení učitelů svědčí o tom, že se zavedly věci, které drhnou. A tzv. »za pochodu« se opravují. Že to stojí učitele čas i další psychické vypětí, o tom není pochyb.
Anna Putnová, poslankyně TOP 09
Paní ministryně prokázala velké odhodlání a podařilo se jí prosadit nebo nastartovat některé věci, třeba inkluzi. Povedlo se jí prosadit vysokoškolský zákon. Myslím si, že si vzala velké sousto, a jak už to bývá, když jdete s velkým nasazením do problémů, tak částečně se jí věci nepodařily. Já to vidím tak půl na půl.
Janek Wagner, editor Pedagogicke.info:
Rozhodování týmu ministryně i jí samé ignorovalo řadu analýz z akademické sféry, názorů učitelů a odborníků z terénu. Bezohledné nařízení povinné inkluze bylo v rozporu se zájmy dětí a proti vůli rodičů. Povinný předškolní ročník MŠ je zas jen zbytečnou buzerací a často jde dokonce i o evidentní porušení rodičovských práv.
Petr Fiala, předseda ODS:
Kateřině Valachové nelze upřít snahu a energii. Horší je to s výsledkem – úroveň školství nevzrostla, přibylo zbytečných nařízení a pokusů o nezdravou uniformitu ve vzdělávání dětí. Kariérní řád přinesl místo perspektivy pro učitele jen formalismus, povinná školka, jednotné přijímačky apod. byly kroky špatným směrem.
Některé věci zkrátka nezvládla, k tomu liknavý přístup ve státních zkouškách a jejich řízení Cermatem a zakončení malérem s dotacemi. Aspoň na rozdíl od Babiše dokázala pro sebe vyvodit osobní důsledky a sama rezignovala.