Sobotka vs. smog: Pomůžou elektromobily, premiér chce víc dobíjecích stanic
Jako prevence před opakováním smogových situací, které trápí v posledních dnech Česko, by podle premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD) mohlo působit mimo jiné větší rozšíření používání elektromobilů v Česku. Ministrům proto navrhne, aby zvážili přesun peněz z evropských fondů do elektromobility.
„Vláda by měla primárně připravit systémové nástroje, určitě by měla jít touto cestou,“ řekl Sobotka novinářům na dotaz, zda ministerstva elektromobily používají. Dodal, že chybí hlavně síť nabíjení.
„Vláda se musí postarat o to, aby byla infrastruktura. Když se podíváte na hustotu nabíjecích stanic, tak to není dobrá situace,“ konstatoval. V hlavním městě, kde je situace lepší, vidí Sobotka používání elektromobilů vládními úřady jako perspektivní. Připomenul, že některé úřady už auta na elektropohon používají.
Opatření proti znečišťování ovzduší budou ministři probírat na dnešním jednání kabinetu. Sobotka před jednáním novinářům zopakoval, že města by měla víc používat možnosti, které jim dává zákon pro boj se smogem. Regulační řády ani nízkoemisní zóny zatím neplatí nikde, uvedl s tím, že Praha už zónu alespoň připravuje. Podle ministra životního prostředí Richarda Brabce (ANO) je jeho úřad připraven poskytnout samosprávám odbornou pomoc, nástroje pro boj se smogem si ale musejí vypracovat samy.
V Česku nyní jezdí kolem tisíce elektromobilů a zhruba 15.000 vozidel s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG). Národní akční plán čisté mobility, který přijala vláda, počítá s tím, že do roku 2025 bude v ČR 95.000 elektromobilů a aut na hybridní pohon. Překážkou většího rozšíření elektromobilů je až trojnásobná cena proti vozům se spalovacím motorem. Nejlevnější elektromobil vyjde na zhruba 600.000 Kč. Loni ministerstvo životního prostředí vypsalo dotační program na nákup ekologických vozů za 100 milionů Kč.
Dobíjecí stanice za 1,5 milionu
Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) minulý týden uvedl, že jeho resort chce letos vypsat dotační tituly na stavbu dobíjecích stanic pro elektromobily za téměř miliardu Kč. Cena za vybudování dobíjecí stanice je u běžných „pomaludobíjecích“ stanic (o výkonu do 22 kilowattů) kolem 200 tisíc až 300 tisíc korun, u rychlodobíjecích stanic (výkon do 50 kilowattů) se jedná o rozmezí kolem 1,5 milionu až dva miliony korun.
Počet stanic pro elektromobily plánuje významně rozšířit i energetická společnost ČEZ. Loni v listopadu firma oznámila, že díky podpoře Evropské komise do roku 2018 postaví 42 nových rychlodobíjecích stanic. Kromě ČEZ provozují dobíjecí stanice v ČR také Pražská energetika nebo E.ON.
Přesný počet dobíjecích stanic pro elektromobily v ČR není jednoduché určit, národní statistika neexistuje. Profesionálních stanic je podle odhadu odborníků přes 100. Situace by se měla zlepšit, ve Sněmovně míří k závěrečnému schvalování novela zákona upravující povinnosti provozovatelů dobíjecích stanic. Počítá mimo jiné s tím, že veřejné dobíjecí stanice budou v centrální evidenci, kterou povede ministerstvo průmyslu. Resort zatím nyní vede jen evidenci klasických čerpacích stanic na benzin a naftu a stanic na plyn.
Ekologové bijí na poplach
Smogové situace se budou opakovat, pokud vláda nepřijme skutečně účinná strategická rozhodnutí a nevylepší zákony. Upozornily dnes na to ve společném prohlášení ekologické organizace včetně asociace Zelený kruh.
Ekologové souhlasí s tím, že v minulých letech dostaly obce a města nové nástroje k řešení znečištění a měly je víc využívat, ale rolí vlády bylo zasáhnout ve prospěch zdraví občanů. Řešit situaci má strategickými rozhodnutími k ozdravění ovzduší i ekonomiky, uvedli ekologové. Současné povinnosti a možnosti měst a obcí zdaleka podle nich nestačí pro výraznější ozdravění ovzduší.
Ekologové například navrhují, aby se posílila povinnost obcí a měst regulovat smog, například usměrněním topení uhlím nebo u automobilového provozu. Vláda by podle nich měla přestat dotovat z evropských fondů kotle na hnědé uhlí, které závislost na tomto palivu prodlužují, přijmout antifosilní zákon, a ne uvažovat o jeho odložení, neplní také podle ekologů úkoly Státní energetické koncepce ČR, které mají omezit provoz uhelných elektráren.
Elektromobily je cesta do pekel.