Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Polojasno 14°C

Zaplaví Česko kamiony? Když selže Ťokův plán, přiláká je nulové mýto

České dálnice by bez mýtného mohly zaplavit kamiony.
České dálnice by bez mýtného mohly zaplavit kamiony.  (Autor: Blesk)
Autor: ČTK, val - 
21. února 2016
17:40

Ministerstvo dopravy vedené Danem Ťokem (ANO) předloží vládě návrh na prodloužení smlouvy na provoz mýtného se společností Kapsch. Zadání zakázky současnému provozovateli systému bez výběrového řízení považuje ministerstvo za krizovou a v současné situaci jedinou možnou variantu. Pokud nevyjde, nebude patrně možné od začátku příštího roku vybírat mýtné, uvedlo ministerstvo v předkládací zprávě. To by mohlo vést k značnému nárůstu kamionové dopravy.

Stávající smlouva s Kapschem přestane platit koncem letošního roku. Ačkoli o nutnosti vyřešit problém s novým dodavatelem se hovořilo už při nástupu Ťoka do funkce v prosinci 2014, ministerstvo přiznává, že už nemá čas na otevřené výběrové řízení na nového provozovatele. Jedinou možností je podle něj prodloužení smlouvy se stávajícím provozovatelem.

Ministr dopravy Dan Ťok Ministr dopravy Dan Ťok | Ladislav Křivan

To má ale i svá rizika. Především se ministerstvo obává, že mu zadání výběru mýta bez soutěže nepovolí Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

„ÚOHS může konstatovat nezákonné prodloužení smlouvy tím, že nespatřuje technické důvody odůvodňující využití jednacího řízení bez uveřejnění s možností uložení zákazu plnění ze smlouvy,“ uvedlo v materiálu ministerstvo.

Resort chce zadání bez soutěže zdůvodnit právě technickými problémy, konkrétně chybějící dohodou s Kapschem na spolupráci při předání systému novému provozovateli. O dojednání této dohody se stát snažil od loňského dubna, nyní ale přiznal, že podmínky rakouské společnosti splnit nemůže.

Česko jako levná trasa pro kamiony?

Pokud stát nebude vybírat mýtné, hrozí kromě stomilionových ztrát měsíčně na nevybraném mýtném i další komplikace, upozornil expert na problematiku mýtného z poradenské společnosti Inoxive Ondřej Zaoral.

Největší hrozbou je především přesycení české dálniční sítě kamiony, pro které bude výpadek mýta znamenat zajímavou finanční úlevu. Ekonomicky výhodné to bude podle něho zejména pro starší a méně ekologické kamiony, kterým se najeté kilometry vykompenzují tím, že nebudou muset zaplatit mýto.

Mýtné brány v Česku provozuje rakouská společnost Kapsch. Mýtné brány v Česku provozuje rakouská společnost Kapsch. | Profimedia

„Trasu z Bratislavy do Frankfurtu může kamion absolvovat přes Rakousko, nebo přes české dálnice. Cesta přes ČR je o pouhých 35 kilometrů delší než spodem přes Rakousko," uvedl Zaoral. Například kamion s emisní třídou Euro 3 tak za průjezd po nezpoplatněné české dálnici ušetří na mýtném zhruba pět tisíc korun. Podobně to podle Zaorala vychází na řadě jiných tras z Balkánu do západní Evropy.

Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo více než 67 miliard korun. Jen za loňský rok to bylo 9,7 miliardy Kč. Za stavbu a provoz systému stát firmě Kapsch a jeho subdodavatelům platí zhruba pětinu vybrané částky.

zadnice ( 22. února 2016 14:23 )

Co je toto za vládu? Samozřejmě předchozí vlády nestály také za nic. Občané to vždy zaplatí na daních!!!

tgbg ( 22. února 2016 12:10 )

KOMUNISTI ŽÁDNÉ MÝTO NIKDY NEVYBÍRALI. ANI SOVĚTŠTÍ SOUDRUZI NEMUSELI NIC PLATIT.

funebrak ( 22. února 2016 10:19 )

Tenhle šulínek je jen další pohromou pro ČR.

eliska963852 ( 22. února 2016 09:02 )

Ťok teď řeší pokuty řidičům.

pavlus ( 21. února 2016 22:36 )

Copak 1. třídy, ale u nás (Praha-východ) jsou zaplavené kamiony i silnice 2. třídy, které už jako silnice vůbec nevypadají.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa