Ministryně chaosu Kateřina Valachová: Ví vůbec, co dělá?

Autor: Olga Nedbálková - 
2. února 2016
05:00

Chaos a nejistota, co bude dál. A jak to vlastně je! To je zatím jediný hmatatelný výsledek plánované školské reformy »společného vzdělávání« v podání ministryně Kateřiny Valachové (39, ČSSD)! Vlna odporu odborné i laické veřejnosti teď nutí ministryni couvat. Na zavedení inkluze dává přechodné dvouleté období. Nebo ne?

Platí zákon o společném vzdělávání od září 2016, nebo neplatí? Až do minulého týdne Valachová odmítala reformu i přes řadu protestů odložit. Po vlně kritiky krajů a měst i odborné veřejnosti přišla s novým návrhem – na zavedení změn dává dvouleté přechodné období do roku 2018.

„Máme dva roky na to, abychom zajistili, že jakákoliv škola kdekoliv v republice, kam přijde dítě s nějakou speciální potřebou, bude schopná zařídit to, co říká zákon,“ řekla HN Valachová. V této dvouleté »zkušební době« bude tedy ministerstvo teprve zjišťovat, zda kraje jako zřizovatelé dokážou požadavky vůbec splnit?

Svým rozhodnutím odložit účinnost zákona ale Valachová znovu rozproudila to, co se jí daří dokonale – sérii rozporuplných spekulací, otázek a úvah, jak si vlastně její slova vykládat. „Každý odklad zákona může vyvolávat pocit nejistoty. Pocit, že v průběhu může dojít k dalším změnám. Paradoxně to tak často tlumí i aktivitu přípravy,“ míní Ombudsmanka Blesku JUDr. Dagmar Raupachová.

„Proto je tak důležité, aby před každou systémovou změnou proběhla široká odborná diskuse,“ dodává s tím, že právní jistota je základním pilířem každé společnosti. Právě neochotu diskutovat odborná veřejnost Valachové vyčítá. Stejně jako nejasné vysvětlení, zda zákon platí, nebo bude platit až za dva roky.

Marcela Bernardová z Asociace speciálních pedagogů ČR upozorňuje, že o žádný odklad zákona vůbec nejde. „Od 1. 9. 2016 vstoupí v účinnost zákon i vyhláška. Nejedná se o odklad zaváděného procesu, ale o součást zaváděného procesu,“ vysvětluje Bernardová. „Od 1. 9. 2016 jsou všechna podpůrná opatření nároková, a pokud rodič zažádá o přešetření svého dítěte, musí být zpráva v souladu s novými pravidly a musí již obsahovat podpůrná opatření v souladu s novou vyhláškou,“ dodává.

Laicky řečeno má každé dítě nárok na to, co mu slibuje zákon (a doporučí poradna) bez ohledu na to, zda na to škola prostředky od ministerstva má, nebo nemá!

Podle Marcely Bernardové není jasná ani budoucnost dětí v systému speciálního vzdělávání (v tzv. základních školách praktických – pozn. red.). Žáci prvního stupně, kteří budou vzděláváni v systému speciálního vzdělávání nebo kteří budou chtít pokračovat ve vzdělávání na speciální škole, mají platnou zprávu již vydanou, nebo se jim zpráva musí vypracovat již podle nových pravidel, a to i do první třídy.

„Jak budou tito žáci vzděláváni, jasné není, protože na vypracování školních vzdělávacích programů má každá škola čas právě ony dva roky, ale protože není upravený Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV), není podle čeho vypracovat školní vzdělávací programy,“ dodává Bernardová.

Žáci druhého stupně, kteří budou od 1. 9. 2016 žáky šesté třídy a byli zařazeni a převedeni do vzdělávání podle přílohy LMP (lehké mozkové poškození - zrušené ministerstvem školství), mohou být do konce základního vzdělávání vyučováni podle LMP, pokud rodič souhlasí a žák má doporučení (může být vydané před 1. 9. 2016).

Svůj nesouhlas s inkluzí už vyjádřili zástupci Olomouckého, Plzeňského, Jihočeského i Pardubického kraje a Vysočiny. Podle nich nejsou školy připravené personálně, materiálně ani finančně. Navíc se ozývají hlasy, že inkludované děti budou brzdit a komplikovat výuku (viz Kraje se postavily Valachové – Blesk.cz).

Co je inkluze?

Inkluze znamená zahrnutí nebo přijetí do jednoho celku. Je to tedy společné vzdělávání dětí s žáky zdravotně postiženými, mimořádně nadanými, s dětmi cizinců či jiného etnika v jednom kolektivu.

VŠE O INKLUZI: NÁZORY ODBORNÍKŮ I ŠKOL A PŘÍBĚHY ZOUFALÝCH RODIČŮ ČTĚTE ZDE >>>

Inkluze je připravená - do dubna?

Jak je školství připraveno na reformu, která nemá obdoby? Podle webových stránek ministerstva zřejmě pouze do dubna. Tam končí Harmonogram kroků ke společnému vzdělávání v roce 2016. Co plánuje ministryně jen pár měsíců před tím, než začne platit její zákon?

Únor

Podle harmonogramu vydá »upravený rámcový vzdělávací plán« a ředitele ho s ním konečně seznámí. Poskytne „metodické informace školám a školským poradenským zařízením o implementaci změn ve vzdělávání žáků se speciálními potřebami“. Vyžádá si přehled počtu žáků, kteří byli převedeni z praktických škol do běžných základních, a informace o tom, kolik jich zůstalo v těchto školách.

Březen

V březnu už budou ředitelé škol vzděláváni pomocí seminářů, kde se dozvědí základy inkluzivního vzdělávání. Ministerstvo vydá rozvojový program k zajištění financování školních poradenských zařízení a vydá vyhlášku o poskytování poradenských služeb.

Duben

Vypíše výzvu na školní asistenty, psychology a speciální pedagogy.

Milí čtenáři, učitelé, rodiče!

Souhlasíte s inkluzí, nebo jste zásadně proti? Máte zkušenosti s výukou v praktické škole? Dotkne se inkluze vás a vašeho dítěte? Nemohl váš potomek studovat na běžné základní škole? Je vaše dítě diskriminováno? Pište nám své názory a příběhy na mail: inkluzeblesk@cncenter.cz

NAPIŠTE NÁM SVŮJ PŘÍBĚH/ZKUŠENOST

angrybear ( 2. února 2016 13:02 )

Jako daňový únik se označuje situace, kdy se daňový poplatník částečně nebo zcela vyhýbá placení daně. Viz Wikipedie.

ninga ( 2. února 2016 12:09 )

Tak to je hodně důležitý

zednik ( 2. února 2016 11:13 )

 Před svým jmenováním se v otázce inkluze s prezidentem shodla. Už jsi v obraze?

ninga ( 2. února 2016 10:28 )

Jen abyste byli v obraze, vy vzdělanci, ministryně Valachová ten zákon neschvalovala, schválila ho poslanecká sněmovna, senát a prezident. Oproti běžné ČR praxi není a nebyla poslankyně.

noram ( 2. února 2016 10:20 )

Vůbec nechápu proč se Česko nechá zahnat do rohu, žiji v Německu a tady to není jiné. Handicapované děti jsou zde ve svých školách. Nikde nejsou společné. Vždyt to by chudáci ani nezvládly. Mám pocit, že paní Valachová ví příliš málo o postižených dětech, k čemu by to bylo dobré? No tak at Brusel pošle do Čech komisi a děti těch rómských rodičů přezkouší a je to. Proč se Česko nechá tlačit Bruselem, proč netlačí Česko na Brusel. To je možná podstatný rozdíl mezi Němci a Čechy, pokud se mýlím, pak pardon, ale připadá mi to tak. Tady to nepřichází v úvahu, aby děti chodily do jedné třídy. V Česku by se měl udělat větší tlak na romské občany, tak jako za komunistů. Brusel/NeBrusel. Chceš nahoru, tak proto něco dělej!

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa