Ministr Ťok žene auta do servisů. Skončí tam i vaše škodovka či volkswagen?
Legislativní páka, jak majitele škodovek a volkswagenů se zfalšovanými emisemi nahnat do servisů, v Česku neexistuje. Jenže ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) tam řidiče dostat chce, minimálně 4 z 5. Ťok k tomu plánuje donutit Škodu Auto skrze dobré vztahy, ministerstvo totiž vydává řadu povolení. Co automobilka za návštěvu servisu nabídne, zatím není jasné. Vyplývá to z informací Hospodářských novin.
Od chvíle, kdy se v USA provalily obří podvody automobilky Volkswagen a ukázalo se, že „cinklé“ motory mají i statisíce aut v Česku, chtěl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) jejich opravu. Jenže po návštěvě v Británii, kde sídlí certifikační firma, musel Ťok couvnout. V tuzemsku totiž neexistuje zákon, kterým by majitelům dotčených aut servisní kontrolu nařídil.
„Britská autorita VCA, která homologuje škodovky pro evropský trh, stejně jako britské ministerstvo dopravy říkají, že nevidí zákonné prostředky, jak přinutit všechny majitele dotčených aut k návštěvě servisu. Na druhou stranu hledají způsob, jak přimět co nejvíce majitelů automobilů, aby si přijeli aktualizovat software,“ napsal poté ministr v prohlášení.
Ťok chce do servisu dostat 4 z 5 „cinklých“ aut
I když to tak nevypadá, ministr tvrdí, že páky na koncern, do kterého patří i česká Škoda Auto, má. „Jako stát vydáváme různá povolení, takže být zadobře s ministerstvem je pro každou firmu výhodné. Na druhé straně si uvědomujeme, že Škodovka je významný exportér, a nemáme zájem ji zakopat pod zem,“ řekl ministr.
Přijmout nový zákon by trvalo minimálně rok, proto chce jít ministerstvo cestou dobrovolné návštěvy. To bude ale velmi složité a automobilka bude muset majitele nalákat. „Ohledně finální podoby servisního opatření teprve jednáme a veškeré detaily sdělíme, jakmile budou k dispozici,“ uvedl mluvčí Škodovky Jozef Baláž.
„Osobně jako klienta by mě uspokojila například garanční prohlídka zdarma a k tomu výměna oleje,“ nastínil svou představu Ťok. Změna softwaru, který dokáže obejít emisní kontroly, by neměla trvat déle než 10 minut. Ministerstvo je připraveno dát automobilce na úpravu minimálně 80 procent aut zhruba rok a půl.
I v Británii budou prohlídky nepovinné a právě tam se zřejmě Ťok inspiroval. Britové ale chtějí opravit až 95 procent šidících aut. Potřebný zákon chybí ve většině zemí EU, mají ho jen čtyři – mezi nimi Německo.
Tak nejdřív ten superrádoby manažer auta nahnat chce, pak zjistí (v Londýně! - jako by mu to nemohli říct čeští právníci), že nemůže a tak vymýšlí blbosti a kličky jak to udělat. Tak si říkám, jestli jsem mimo já neno Ťok.