Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Oblačno, déšť se sněhem 9°C

Kalouskův europoslanec: Za emisní aféru VW může daňové zvýhodnění nafty

Autor: Zuzana Štíchová - 
4. dubna 2016
21:10

Nedostatečná kontrola dodržování emisních norem, ale na druhé straně také daňové zvýhodnění nafty proti benzinu. To jsou podle europoslance Luďka Niedermayera, který v Bruselu zastupuje TOP 09 Miroslava Kalouska, hlavní příčiny skandálu německé automobilky Volkswagen. Do koncernu VW spadá také Škoda Auto.

Naftová osobní auta jsou v Evropě velmi populární a podle Luďka Niedermayera je to dáno historicky z dob, kdy diesel využívaly především kamiony. „Pod tlakem kamionových přepravců z doby, kdy diesely tvořily jen malou část prodejů osobních aut, došlo v Evropě k daňovému zvýhodnění nafty oproti benzinu,“ napsal europoslanec na sociální síti.

„Do dnešní dieselové pasti nás nedostal ‚trh‘, ale špatně nastavená daňová politika států,“ dodal Niedemayer.

Dieselgate a naftová budoucnostZanedbání dohledu státních úřadů nad korektností měření a vykazování spořeby aut a...

Zveřejnil(a) Luděk Niedermayer dne 2. duben 2016

S tímto názorem souhlasí i automobilový odborník a novinář Martin Frei. Jedním dechem ale dodává, že problém se zdaněním je opačný, než jak ho prezentuje europoslanec. „Není málo zdaněná nafta, ale strašně zdaněný benzin. Spotřební daň je 12,84 Kč na litr benzinu a 10,95 Kč na litr nafty. Kdo se pak diví, že lidé kupují diesely?“ řekl pro Blesk.cz.

Zvýšené CO2 není problém pro lidské zdraví

Aféra dieselových aut od Volkswagenu se rozpoutala kvůli softwaru, který během měření emisí falšoval údaje o vypouštěném množství oxidu uhličitého (CO2). Ten není škodlivý pro lidské zdraví, podle některých teorií ale způsobuje globální oteplování.

„Argument, který by měl odpadnout ze všeho nejdřív, je zdanění CO2, tzv. výpalné. To se opíralo o teorii globálního oteplování, která je zjevně zmanipulovaná. Tyhle zelené ideologie častěji zastávají levicoví politici. Jsem velmi zklamán, že se k tomu hlásí pan Niedermayer, přestože se prohlašuje za politika pravicového,“ poznamenal k tomu Frei.

Europoslanec totiž ve svém textu brojí za větší využívání hybridů (tedy aut s možností benzinového motoru i akumulátoru elektřiny) a elektromobilů. „Kdyby státní regulace diesely tolik nezvýhodňovala, bylo by na trhu hybridů plněji a ceny by byly nižší,“ napsal také Niedermayer.

Pokud by ale dieselová auta skutečně splňovala všechny nejpřísnější parametry, jak europoslanec žádá, stala by se pro většinu lidí nedostupnými. „Dodržovat všechno tak, jak by to mělo být, by znamenalo obrovské investice, na které dneska nikdo nemá. V Dánsku navíc zjistili, že asi 13 procent lidí ta auta, která se nabíjí přes zásuvku, vůbec nedobíjí, protože na to nemají čas. Takže jezdí na benzin za osm litrů,“ řekl člen redakce magazínu Svět motorů.

Vzorem by mohly být Spojené státy

Změnit stávající zjevně problematickou legislativu by znamenalo aktivitu ze strany velké skupiny europoslanců, ne jen jednotlivců. Podle Freie k tomu ale nedojde.

„Evropský automobilový průmysl zaměstnává 12 milionů lidí a nedaří se mu moc dobře. Politici mají proto především vůli nechat ho nějak přežít a do ničeho moc nešťourat,“ vysvětlil Frei.

S europoslancem se ale shodne v tom, kde by Evropa měla hledat vzor. „Nafťáky“ jsou okrajovou záležitostí například ve Spojených státech. „USA si nekřiví trh daněmi z paliva. Stačí, že mají přísné regule na emise, které diesel dlouhá léta vůbec nedokázal splnit a teď když to vypadalo, že je splnil, tak to byl podvod,“ dodal expert.

Zobrazit celou diskusi