Vyšetřování VW skandálu: „K výslechu“ půjdou i bývalí eurokomisaři

Autor: Zuzana Štíchová - 
30. května 2016
05:29

Po deseti letech se Evropský parlament odhodlal k málo obvyklému kroku – podvody automobilky Volkswagen donutily eurposlance zřídit zváštní vyšetřovací skupinu. Díky ní by něco podobného nemělo být v budoucnu už nikdy možné. Zatímco v úvodní fázi zpovídá komise odborníky, brzy už na řadu přijdou „ti odpovědní“, třeba i bývalí eurokomisaři.

„Budeme fungovat zhruba rok a je nás tam asi 40. Dlužíme odpovědi, víme, co se stalo a máme plno otázek. Jak je třeba možné, že to ten systém umožnil? Už teď vidíme, že v tom nejede jen Volkswagen,“ podivuje se i po několika měsící od vypuknutí aféry jedna z českých zástupkyň ve vyšetřovací komisi Dita Charanzová (ANO).

Asi největším výsledkem evropských snah o nápravu je zatím prosazení opatření, aby se auta začala testovat v reálných podmínkách. Novinka by ale měla začít platit až od září příštího roku. „Plánujeme také legislativu, aby auta byla testována v nezávislých zkušebnách. Teď se to vše teprve rozběhlo, i díky té aféře,“ dodává Charanzová.

Dieselgate: Kromě VW už i Mitsubishi, Fiat, Opel, Renault a další

Problémy s různými podvody sice odstartoval software falšující v autech koncernu Volkswagen emisní testy, zdaleka to ale u německé automobilky neskončilo. Máslo na hlavě má také korejské Mitsibishi, italský Fiat nebo francouzský Renault.

„Rozsah toho problému mě překvapil. Nejde jen o komponenty výfukových plynů, ale už dlouho jsme všichni věděli, že to, co se dočteme v letácích třeba o spotřebě, jsou iluzorní parametry a v běžném provozu jsme jich nikdy nedosáhli. Aféra by mohla přispět k tomu, aby se spotřebitel dostal k reálnějším informacím, když si auto kupuje,“ přeje si europoslanec Pavel Svoboda (KDU-ČSL), člen dopravního výboru Evropského parlamentu.

Svoboda si i po více než tři čtvrtě roce od skandálu trvá na názoru, že za podvody Volkswagenu (VW) stála také chamtivost nejvyšších manažerů:

Video  Pavel Svoboda (KDU-ČSL) o kauze Volkswagenu  - Blesk TV
Video se připravuje ...

Výměnu softwaru řidič nepozná. Projeví se na životnosti auta?

Jaký dopad bude mít změna softwaru na jízdní vlastnosti aut se vydala na vlastní kůži vyzkoušet Svobodova kolegyně Dita Charanzová. „Řídila jsem takové auto a zákazník nepozná rozdíl – chvíli jsem tam měla ten falešný software, pak mi ho vypnuli,“ popisuje členka vyšetřovací komise.

Odborníci ale argumentují například sníženou životností motoru, koncern to ale odmítá. Jak to bude ve skutečnosti se pozná až v praxi. Škoda už začala se svoláváním prvních aut do servisů a europoslanci se zároveň pomalu přesouvají do druhé fáze vyšetřování.

„Začali jsme slyšeními odborníků, abychom se dozvěděli, jak to fungovalo nebo zjistili, zda může vůbec dieselový motor splňovat ta kritéria, která máme pro životní prostředí. V další fázi budeme zvát politiky, kteří o tom rozhodovali, bývalé komisaře a zástupce automobilového průmyslu,“ dodává Charanzová s tím, že skupina by měla fungovat celkem jeden rok.

joudajoudovy ( 30. května 2016 08:08 )

americke automobilky zkrachovaly tak je nutne znicit konkurenci. az eu bude dotlacena k podpisu obchodni smlouvy s usa, evropa bude zaplavena vetsimi a skodlivejsimi sr-a-g-o-r-a-mi.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa