Dražší tunel Blanka by si měl Bém odmakat
A je to potvrzeno. Tunel Blanka nebude stát 25,7 miliardy, ale o celých deset miliard víc. To, o čem si šeptali i vrabci na střeše, se tak stalo skutečností a zbývá tak jediná otázka. Přizná bývalý primátor Prahy Pavel Bém, že se zmýlil, když ještě na podzim loňského roku tvrdil, že k navýšení nákladů nedojde? Pokud ano, měl by nastoupit na veřejně prospěšné prace. Tak totiž zněla sázka.
Psal se podzim roku 2008 a kolem stavby tunelu Blanka se množila kritika. Již tak vysoká cena 25,7 miliard Kč prý nebude zdaleka konečná a stavba se protáhne. Pavel Bém vše s ledovým klidem odmítál...
Bémova sázka
V listopadu 2008 se tak tehdejší primátor Pavel Bém vsadil s iniciativou Auto*Mat, že cena tunelového komplexu Blanka nepřesáhne částku 21 miliard, za niž ji ve veřejné soutěži získal Metrostav. Abychom byli spravedliví, rozpočet ještě počítá se 4,5 miliardami na technologie.
Bém slíbil, že pokud se stavba prodraží o jedinou korunu, odpracuje 50 hodin veřejně prospěšných prací.
Blanka spolkne dalších deset miliard
A jaká je skutečnost? Projekt by měl stát nakonec až 36 miliard korun. Tedy celkové náklady budou vyšší o deset miliard Kč. A to přesto, že se exprimátor Pavel Bém (ODS) dušoval, že se cena jím prosazovaného megaprojektu nezvýší a dokončen bude v prosinci 2012.
„Byli jsme svým způsobem podvedeni,“ řekl v pondělí na mimořádné tiskové konferenci náměstek pražského primátora pro dopravu Karel Březina (ČSSD). „Po celou dobu jsme v zastupitelstvu byli ujišťováni primátorem Bémem o tom, že projekt bude dokončen v roce 2012 a nebude přesáhnut rozpočet,“ dodal Březina.
Stavba se protáhne
Primátor Bohuslav Svoboda (ODS) připustil, že došlo k selhání kontrolních mechanismů. „Budeme prověřovat, jestli kontrolní systém fungoval,“ řekl. Magistrát má nyní k dispozici seznam padesáti položek, u kterých došlo k navýšení. Dokončení tunelu se navíc může posunout až na začátek roku 2014.
To se nelíbí zejména obyvatelům Prahy 6. Ti si stěžují na zhoršené ovzduší a překračování emisních limitů. „Ovzduší v okolí Malovanky je v důsledku probíhající stavby tunelu Blanka v katastrofálním stavu,“ tvrdí Pavel Bojar ze Sdružení pro podporu zeleně a ovzduší v Praze 6. Kvůli výstavbě Blanky je totiž uzavřená i část frekventované Patočkovy ulice. Řidiči musí jezdit objížďkou přes Myslbekovu, kterou využívají i nákladní automobily ze stavby.
Béme, chop se lopaty
Přestože dojde k nevídanému nárustu nákladů, Pavel Bém se zatím ke splnění svého čestného slibu nemá. "Kontaktovali jsme ho už na podzim 2010, kdy už bylo z dostupných informací zřejmé, že slíbenou cenu tunelu Blanka nelze dodržet,“ uvedl Blesk.cz Martin Skalský z iniciatiy Auto*Mat, se kterou Bém sázku uzavřel.
Podle iniciativy tehdy Pavel Bém reagoval, že dokud není stavba dokončena, je předčasné tvrdit, že skutečně dojde k navýšení rozpočtu. „Jsme zvědaví, jak se k situaci postaví teď, když jsou údaje už ověřené. Zatím se nám neozval, budeme ho však i nadále kontaktovat,“ čeká na splnění prohrané sázky Skalský.
sem, deset tam, vždyť o co kráčí vážení? Hlavně, že ti všichni než šli od válu (u koryt zůstali) se ještě pořádně napakovali. Doplnily účty své a svých kamarádíčků, no a my budeme zase jako vždy jen nadávat. Za určitou dobu se na to pěkně zapomene. Protože se provalí zase jiné podvody, korupce. Tak to bude pořád dokola. Hlavně si nezapomínejte utahovat opasky! Všimli jste si také, jak jde to rozkrádání rychle nahoru? Po revoluci se kradlo v tisících, pak statisících, poté v miliónech, nyní jsme na miliardách. Věřím, že víc už jim Číňani nedovolí.