Test Blesku: Jak se v zimě topí v tramvajích, autobusech, čekárnách
Globální oteplování má asi zpoždění, počkáme si na vytopenou tramvaj, těší se cestující podupávající na zastávkách. „Konečně se ohřejeme!“ doufají. Jenže značná část má smůlu. Jak Blesk zjistil, v některých případech je rozdíl mezi mrazem na ulici a chladem v dopravním prostředku nevelký. Ani čekárny u železničních stanic na tom nejsou lépe. Ještě že sibiřské mrazy v úterý trošku polevily.
Rozdíly teplot mezi jednotlivými hromadnými dopravními prostředky jsou veliké. A jak ukázal test Blesku, hodnoty na teploměrech uvnitř vozů se liší i město od města. Například v Karlových Varech pohodlí dopravy třeskuté mrazy nijak nepoznamenaly. Blesk změřil teplotu v autobusech linek 1 a 3. V prvním bylo 14,8 stupně a ve druhém dokonce 19 stupňů. Teplo si pochvalovali i cestující. „To je dobře, že topí. Člověk je ze zastávky pořádně vymrzlý,“ libovala si důchodkyně Anna Slavíková (65).
Teplo si však nemohou pochvalovat cestující čekající na vlaky v Roudnici nad Labem. V místní čekárně Blesk včera dvacet minut po poledni naměřil pouhých 2,6 stupně Celsia. „Budova je stará, z velké části prosklená, a proto je těžko vytopitelná,“ vysvětlil zimu v čekárně tiskový mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Praha: tramvaje, nebo ledničky?
Samostatnou kapitolou jsou tramvaje. Jak se totiž ukázalo, zde jsou rozdíly největší. Nejenže se jejich teplota liší vůz od vozu, ale především kraj od kraje. Teplo v nich mají na příklad v Olomouci, kde Blesk naměřil v průměru kolem dvanácti stupňů Celsia. O něco méně stupňů je pak v brněnských tramvajích, a to 7,5 °C. Největší zima je však v tramvajích v hlavním městě. Ve voze číslo 15 Blesk v úterý krátce po k přetápění nebo nízké teplotě uvnitř tramvaje při manuálním nastavení vytápění,“ odůvodnila nízkou teplotu tramvají Aneta Řehková z tiskového oddělení pražského dopravního podniku.
Jak dopadlo měření teplot?
Město | Místo měření | Teplota ve °C |
Sušice | Dálkový autobus | 23 |
Strakonice | Hala autobusového nádraží | 20 |
Ústí nad Labem | Osobní vlak |
17 |
Zlín | Trolejbus | 15 |
Karlovy Vary |
Autobus MHD | 14,8 |
Olomouc |
Tramvaj | 12 |
Praha | Metro | 11,6 |
Brno | Autobus | 10 |
Brno | Tramvaj | 7,5 |
Praha | Autobus | 3,6 |
Roudnice nad Labem | čekárna vlakové nádraží | 2,6 |
Praha | Tramvaj | 0,4 |
V tramvaji nemá být velká teplota. Nastoupí nabalený člověk z mrazu a jak mu asi bude v zimní bundě třeba ve 12 stupních? A ano řidič sedí v krátkém rukávu a ano je to normální, páč tam sedí 8h a déle. A tolik otazníků píšou jen retardi...