Zaplatila dovolenou do Tuniska u cestovní kanceláře Čedok za 28 060 Kč jen týden před odletem. „U ERV pojišťovny jsem si pak sjednala pouze cestovní pojištění bez storna poplatku. Teď už vím, že to byla velká chyba,“ vypráví Renata.
„Den před odletem mi náhle zemřel tatínek. Samozřejmě jsem nikam letět nemohla! Okamžitě jsem kontaktovala CK Čedok, zájezd mi zrušili, ale vzhledem k nezaplacenému storno poplatku mi nic nevrátili,“ popisuje s tím, že proto zkusila kontaktovat pojišťovnu (pozn. red. ERV Evropská pojišťovna).
Neuspěla nikde
„Tam mi řekli totéž. Všichni se ohánějí nezaplacením storna poplatku. Nevím tedy, jestli v těchto nečekaných případech existuje výjimka? V životě jsou, bohužel, i velmi nepředvídatelné situace, tak se ptám: Existuje vůbec lidskost, nebo jen pitomé paragrafy?“ táže se Ombudsmana Blesku.
„Mám mentálně postiženou dceru (pozn. red. středně těžké mentální postižení a náznaky autistického spektra, musí mít tedy neustále doprovod), která se k moři velmi těšila. Celý rok šetřím, abych ji tam vzala, a dopadne to takhle? Nemáme ani peníze, ani milovaného dědečka. Vím, že Blesk pomáhá často lidem, proto bych se chtěla zeptat, jestli mám vůbec nějakou šanci na vrácení alespoň části peněz,“ pokládá další otázku Renata Kazdová.
Cestovní kancelář: Vrátíme aspoň peníze za pojištění
Za CK Čedok zaslala vyjádření její mluvčí Klára Divíšková: „Je nám upřímně velmi líto, čím si klientka prošla, a chápeme, že ztráta blízkého člověka je vždy mimořádně bolestivá. Bohužel i v těchto situacích musíme vycházet z podmínek, které platí pro všechny klienty. Klientka bohužel neměla sjednané připojištění storna, které slouží právě pro případy náhlých a závažných událostí.
Toto připojištění často pomáhá pokrýt náklady, které vzniknou při zrušení zájezdu, a proto ho mnoho klientů volí jako pojistku pro případ nečekaných změn a událostí. Bez tohoto pojištění nedokážeme náklady na neuskutečněný zájezd nahradit, protože část výdajů vzniká už během příprav a nelze je vrátit ani změnit. Částku za nevyužité cestovní pojištění klientce vrátíme.“
Pojišťovna: Nebylo pojištění, nemůžeme vyplácet
„Je nám samozřejmě velmi líto, že klientku potkala tato nečekaná a bolestivá životní událost. Bohužel ale není možné, abychom vypláceli pojistné plnění v případě, kdy si klient nabízené pojištění nesjedná,“ zaslal vyjádření Vlastimil Divoký, mluvčí ERV Evropská pojišťovna.
„Právě proto, že někdy dochází před odjezdem na zájezd k neočekávaným událostem, nabízíme vedle cestovního pojištění také pojištění storna. To dává našim klientům jistotu, že když musí ze závažných důvodů zrušit svou dovolenou, dostanou většinu peněz zpět. V případě úmrtí od nás klienti dostávají zpět dokonce celou částku, kterou CK vyčíslí na storno faktuře,“ dodal.
Ombudsman Blesku: Nárok na peníze bohužel není…
Případ dostal k posouzení Ombudsman Blesku a odborník na reklamace zájezdu Mgr. Jakub Keresteši. „Toto je bohužel špatné, ale spravedlivé. Takto brzy před zahájením zájezdu má CK již obvykle nasmlouvané a uhrazené veškeré služby a už je téměř nemožné zájezd prodat i jako last minute. Nárok na vrácení jakékoli částky zde tak nevzniká a storno poplatek může dosahovat až 100 % ceny zájezdu,“ říká Keresteši.
Vyšší storno
Jediným malý uklidněním může pro paní Kazdovou být, že alespoň ušetřila za pojištění storna. „Běžné pojištění storna u ERV by se na uvedenou situaci nevztahovalo. Nárok by měla až v případě pojištění storno+. Základní balíčky pojištění storna se totiž vztahují většinou jen na cestující osobu a krytí rizik je velmi úzce zaměřeno,“ vysvětluje.
Nástrahy pojištění
Při pojištění stornopoplatků by podle Ombudsmana Blesku měli cestující věnovat značnou pozornost i tomu, na koho se vztahuje. „Dost často se stává, že pokud jeden z rodičů není schopen odletět, tak jeho storno pojištění pokryje, ale storno ostatních cestujících, tedy druhého rodiče s dětmi již nikoli,“ upozorňuje na nástrahy stornopoplatků ostatní čtenáře Blesku.
3 otázky o smlouvách a pojištění
Co hlídat při uzavírání smlouvy?
Vždy je dobré nespoléhat jen na informace od cestovní kanceláře. Radím se i podívat do map na velikost hotelu. Některé hotelové areály jsou tak rozsáhlé, že mohou mít docházkovou vzdálenost k moři přes půl kilometru. A samozřejmě je důležité ověřit, zda je cestovní kancelář vůbec oprávněná na našem trhu poskytovat zájezdy, to lze snadno ověřit tím, zda je pojištěná proti úpadku. Seznam pojištěných CK vede Ministerstvo pro místní rozvoj ČR a je veřejný.
Jak je důležité mít pojištění?
Pojištění, byť se zdá jako nezajímavá součást sjednání zájezdu, je vhodné věnovat zvýšenou pozornost. Samotné úrazové pojištění se mezi pojišťovnami liší jen minimálně. Podstatnější rozdíly jsou již v krytí storno poplatků. Tam je vždy důležité se zaměřit na podstatnou skutečnost, a to jsou krytá nebezpečí, výluky a spoluúčast.
Při jaké příležitosti dostanu 100 % ceny zájezdu zpět?
100% pokrytí stornopoplatků nabízí některé pojišťovny, zpravidla však až v nadstandardním, a tudíž podstatně dražším, balíčku pojištění. Obvyklá výše náhrady bývá 80 % a spoluúčast 20 %. Nárok na vrácení 100 % ceny pak bez dalšího vzniká, pokud zájezd zruší cestovní kancelář.
POTŘEBUJETE POMOC ČI RADU OMBUDSMANA BLESKU?
NAPIŠTE NÁM SVÉ PŘÍBĚHY
Na adresu redakce: Blesk OMBUDSMAN, náměstí Marie Schmolkové 3493/1, 100 00 Praha 10 – Strašnice nebo na e-mailovou adresu: ombudsman@cncenter.cz Nezapomeňte připsat také svoje telefonní číslo.
Podmínkou je zveřejnění vašeho příběhu v deníku Blesk a reportáže na Blesk.cz!
Prosíme čtenáře, aby nám nezasílali originály dokumentů – vzhledem k množství je nemůžeme vracet. Upozorňujeme na to, že jednotlivé příběhy redakce sama vybírá dle uvážení
Tunisko: Pestrobarevná oáza historie i pozemských rozkoší ukrytá mezi dunami. Ivan D. Hladík, Tonda Tran, Discover Tunisia