Reklamace: Obchodník musí rozhodnout hned, ne za 30 dní!

Zboží koupené letos budete reklamovat už podle nového občanského zákoníku. Přečtěte si, co vás čeká za změny!
Prodejce má na odstranění vady maximálně 30 dnů. Jestliže to nestihne, sami si můžete vybrat, jestli odstoupíte od smlouvy a budete chtít zpátky vaše peníze.
I nadále platí, že když si něco koupíte, prodejce zodpovídá za to, že věc nemá vady. Reklamovat zboží můžete po dobu 2 let.
Kdy je věc vadná (a vy ji můžete reklamovat)?
* Jestliže nemá vlastnosti, které vám prodávající či výrobce popsal, nebo které jste mohli očekávat na základě reklamy (můžu reklamovat třeba řasenku slibující větší objem řas? Příklady doplním).
* Když neodpovídá vzorku, podle kterého jste si věc vybrali nebo pokud se nehodí k účelu, k jakému se obvykle používá.
* Pokud nevyhovuje právním předpisům.
* Když jste nedostali správné množství, které slibuje obal.
Kdy vám bude reklamace k ničemu?
* Podle zákoníku nemůžete uplatnit vady, které vzniknou běžným opotřebením nebo takové, které sami způsobíte nesprávným použitím.
* Neuspějete ani ve chvíli, kdy byste reklamovali kaz, o němž jste věděli před koupí nebo na který jste dostali předem slevu.
* Prodávající neodpovídá za vadu ani v případě, kdy to vyplývá z povahy věci (například kreslicí křídu zcela spotřebujete, pak ji nemůžete reklamovat).
Pozor! »Záručák» jen na vyžádání
Nově vám musí prodávající na požádání vystavit písemné potvrzení, v jakém rozsahu a po jakou dobu vám za vadné plnění odpovídá. Jinými slovy: záruční list už nemusíte dostat automaticky, ale jen když si o něj řeknete. „Záručák“ může být součástí jednoho dokladu o zaplacení.
Jak reklamovat?
Reklamujete vždycky u toho, u koho jste nakoupili, případně v provozovně, kde to dovoluje povaha prodávaného sortimentu, nebo v sídle obchodníka či obvyklém místě jeho podnikání. Pokud to má kupující blíže do záručního servisu, který je uvedený v potvrzení či záručním listu, pak se může obrátit i tam. Rovněž servis musí provést opravu ve stejné lhůtě jako by to podle zákona musel udělat prodejce.
Servis však musí sídlit tam, kde jste nakoupili, nebo alespoň někde poblíž. Jestliže jste pořídili pračku v Brně a rozbije se vám, nesmí vás prodejce hnát kvůli reklamaci do Prahy.
30 dní je omyl, rozhodnout se musí hned!
Při reklamaci vám prodejce musí vystavit písemné potvrzení – takzvaný reklamační protokol. V něm nesmí chybět datum přijetí reklamace, její obsah a hlavně způsob vyřízení, který si žádáte. Je rozšířeným omylem, že na rozhodnutí o reklamaci má obchodník 30 dní. Zákon říká, že o reklamaci musí prodejce rozhodnout ihned, nejpozději pak do 3 dnů od jejího převzetí!
Odstranit vadu pak musí bez zbytečného odkladu, ale nejdéle do 30 dnů. Pokud to v této lhůtě nestihne, jde o podstatné porušení smlouvy a zákazník může od smlouvy odstoupit a požadovat peníze zpět.
Jak dlouhá je záruka?
U spotřebního zboží zůstává záruční doba stejná, jako byla, tedy dva roky. Zároveň je možné sjednat si záruční dobu delší - vždy to ale musíte mít podložené smlouvou. Naopak zkrátit záruční dobu ve smlouvě jde jedině v případě, že kupujete už použité spotřební zboží.
Co se změní? Sleva za vadné zboží
Má koupená věc vadu? Pak můžete nově požadovat místo její výměny nebo opravy i slevu. To platí i v případě, když vám prodejce nemůže dodat novou věc bez vad, případně vyměnit nebo opravit část s kazem. Pozor, zlevněné zboží už napříště nemůžete reklamovat.
Lhůta pro reklamaci se nově počítá od převzetí věci po koupi. Takže jestli si necháte věc v rámci reklamace vyměnit, nepoběží vám nová dvouletá záruka. Výhodnější je proto chtít peníze zpátky a zboží si koupit znovu.
Příště čtete: Jak odstoupit od smlouvy?
Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.