Rozvolněnou formu přehlídky letos pořadatelé z Filharmonie Brno zvolili poprvé. Umožňuje jim připomenout různé dřívější podoby a termíny festivalu věnovaného soudobé - často velmi avantgardní a neobvyklé - tvorbě českých i zahraničních umělců.

"Budeme v mnohém rekapitulační, vracíme se k dřívějším termínům, projektům, autorům i souborům, ale pořád zůstáváme progresivní 'expozicí', a tak vše pojímáme zase jinak: nově, přítomně, revolučně či evolučně," popsal dramaturg Viktor Pantůček.

Od středy do pátku bude v zahradách, kostele, ale i na dosud neznámých místech, znít nová hudba od Christiny Kubischové z Německa, Marie Blondeelové z Belgie, Charlemagne Palestineho ze Spojených států nebo od slovenského konceptuálního umělce Milana Adamčiaka, který zemřel letos v lednu.

Jedenasedmdesátiletý minimalista Palestine osobně odehraje v Betlémském kostele v Pellicově ulici varhanní koncert Schlingen Blängen. Jde o kontinuální otevřenou zvukovou formu pro píšťalové varhany, kterou autor začal rozvíjet v roce 1964 v New Yorku. Protože každé píšťalové varhany jsou jedinečné, liší se i každé provedení podle konkrétního nástroje a budovy, uvedl autor.

Expozice se pak znovu výrazně připomene v říjnu, paralelně s festivalem Moravský podzim. Zazní hudba Cornelia Cardewa, Requiem Milana Adamčiaka, skladby Martina Smolky a Petera Grahama, přijede hardcorový bubeník Marcel Aguirre, zahraje improvizační orchestr.