Velkoformátová "životopisná" série se nese ve stylu autorova dlouhodobého předsevzetí vracet na uměleckou scénu tradiční malířské žánry, jako jsou portrét a historická malba, které syntetizují aktuální zkušenost současného umění s předlouhou tradicí západního malířství, uvedl kurátor Martin Dostál.

Havlovský cyklus také trochu navazuje na legionářský a masarykovský cyklus, které Císařovský vytvořil na konci 80. let, kdy se stal jednou z nejvýraznějších osobností nastupující generace ovlivněné postmodernou. Obrazy z československé historie se pak v různých periodách objevovaly v Císařovského práci, ať už se zaměřil na momenty z období druhé světové války, z 50. let nebo z normalizace.

Havlovskou sérii doplňují ještě práce na papíře. Technikou lavírované tuše rozkrývá řadu dalších momentů z Havlova života, od dětství až po závěr života. Celou kolekcí Císařovský připravil svéráznou, někdy překvapivou obrazovou havlovskou kroniku, která je podle autora určena všem, kdo se dokážou podívat na svět s nadhledem a otevřenou myslí.

Tomáš Císařovský patří ke klíčovým postavám generace 80. let 20. století v české malbě. K jeho známým malířským cyklům patří třeba zmíněný Deník dědečka legionáře nebo Legenda o životě prvního prezidenta. Věnuje se hlavně figurální malbě, ale také krajinám. Známé jsou jeho portréty tělesně postižených z konce 90. let či cyklus obrazů Promlčená doba, zachycující esa normalizační popmusic, všechno se ale prolíná s intimní vrstvou malířovy práce — s obrazy ze soukromí.