"Musíme stabilizovat finanční situaci souboru, což se týká státní i soukromé podpory, a stabilizovat i uměleckou stránku filharmonie. To znamená usilování o prodloužení smlouvy šéfdirigenta Jiřího Bělohlávka a hledání vhodných hostujících umělců, kteří by měli dlouhodobě s filharmonií spolupracovat," řekl Mareček, který do ČF přišel z Filharmonie Brno.

V příspěvkové organizaci ministerstva kultury, kam nastoupil 1. února 2011, má jmenovací dekret na šest let s možností prodloužení nebo nového výběrového řízení. Za dobu působení v ČF je Daniel Herman (KDU-ČSL) již jeho čtvrtým ministrem. "Není to problém. Muzikantům se mění dirigent každý týden a také s ním musí vyjít. Navíc na ministerstvu jsou zkušení úředníci, kteří tomu vesměs dobře rozumí," uvedl Mareček.

Česká filharmonie se podle Marečka nebude vyjadřovat ke spekulacím o zdravotním stavu šéfdirigenta Bělohlávka, které se objevily na začátku ledna. "Pro nás je důležité, že s námi jako managementem otevřeně komunikuje absolutně o všem, zadruhé je profesně fit a neohrožuje chod filharmonie a za třetí jsme domluveni na prodloužení jeho smlouvy. Čekáme, jak dopadnou jednání s ministerstvem kultury ohledně financí na jeho projekty, které jsme projednali v rámci státní kulturní politiky. Všechny plány do budoucna máme s Bělohlávkem," prohlásil.

Mareček přišel k orchestru s pověstí rebelů, kteří mají časté spory se svým vedením. "On je ten orchestr v dobrém slova smyslu silný. A když se ta síla namíří proti řediteli nebo dirigentovi, tak ho smete jako povodeň. Oni stále mají neuvěřitelné množství připomínek ke všemu, co děláme. Jde o to je vyslechnout a odhalit včas problém. Česká filharmonie je jako živel, jehož sílu můžete využívat pozitivně nebo jí musíte čelit," podotkl.

Z dalších plánů si Mareček mohl vedle zvýšení platů odškrtnout také získání velkého stabilního sponzora, kterým se před touto sezonou stala Česká spořitelna, dosavadní hlavní sponzor festivalu Pražské jaro. "Jednali jsme přes rok, než se smlouva uzavřela. Jednání byla otevřená, zástupci Pražského jara o všem věděli. Radost z toho neměli, ale rychle si našli nového partnera. Vzájemné vztahy to nenarušilo," sdělil Mareček. Výše příspěvku České spořitelny nebyla oznámena. ČF dostává ze státního rozpočtu na svoji činnost 142 milionů korun, dalších 90 milionů si musí vydělat sama.

Mezi další úspěchy Marečkova působení u ČF je získání Jakuba Hrůši na místo stálého hostujícího dirigenta, zvýšený počet zahraničních zájezdů nebo vydání kompletu Dvořákových symfonií u společnosti Decca Classics, pro kterou chystají další tituly české hudby a komplet Čajkovského symfonií s dirigentem a uměleckým garantem projektu Semjonem Byčkovem.

"Úplně vše se nepovedlo podle představ. Myslel jsem například, že se sponzorů podaří sehnat více a hlavně dříve. Ale do roka budeme ohlašovat dalšího partnera. Také se nepodařilo získat všechny umělce, o které jsme usilovali. Celých pět let se marně snažíme domluvit s dirigentem Simonem Rattlem. Nedaří se také vyjet do Francie, stejně nedobytým územím zůstává Salcburský festival," vyjmenoval Mareček.

Česká filharmonie je v roce 120. výročí svého založení podle Marečka na cestě k zařazení do rodiny světových orchestrů. "Jsme na tom teď mnohem lépe než před nástupem šéfdirigenta Bělohlávka," prohlásil. Filharmonie je podle něj ve stavu zdravého symfonického orchestru, v němž se střídají kvalitní hosté a je o ni zájem doma i v zahraničí.