Dvě třetiny inzerátů na elektronických tržištích, ačkoliv se mnohdy tváří jako inzerát, který tam vložil původní majitel vozidla, vložil ve skutečnosti prostředník nebo přímo autobazar, uvedl Lang. Dalším trikem, který autobazary rovněž často využívají tentokráte na prodávajícího, jsou návštěvy falešných zájemců. Ti za prodávajícím chodí s nabídkami nižší ceny, než prodávající původně požadoval. Po několika takových návštěvách pak prodávající zpravidla akceptuje nejvyšší z těchto nabídek bez toho, aby tušil, že svůj vůz celou dobu prodával jedné osobě nebo společnosti, dodal Lang.
Přestože ani nákup od původního majitele bez prostředníka není bez rizik, jde podle Langa o férovější prostředí. Protože v případě Fairplayauto jde o prodej bez marže, je financovaný z doprovodných služeb. Jednou z cest je marže ze služeb automechanika, kterého si může kupující za 1500 korun zajistit pro pro prohlídku kupovaného vozidla. Další cestou jsou provize z finančních služeb, jako je úvěr z nákupu vozu a rovněž poplatek za prodloužení původně bezplatné třicetidenní inzerce na 90 dnů.
Podle odhadů automotoklubu ÚAMK a autobazaru AAA Auto se v Česku každoročně prodá na 270.000 aut s upraveným počtem najetých kilometrů, což odpovídá 45 procentům trhu. Nejvyšší soud vloni rozhodl, že přetočení tachometru na prodávaném ojetém voze je trestný čin podvodu, když tím prodejce auta způsobí kupujícímu škodu nad 5000 korun. Ministerstvo dopravy v lednu zpřístupnilo databázi s údaji o stavu tachometrů aut z poslední technické kontroly. Lidé kupující ojetý vůz si tak mohou ověřit, zda u něj nebyl snížen počet najetých kilometrů. Další možností jsou například certifikáty potvrzující pravost udávaných údajů.
cfr mal