"Komise se obává, že někteří výrobci těžkých a středně těžkých nákladních vozů se mohli dohodnout nebo koordinovat své cenové chování v oblasti Evropského hospodářského prostoru (EHP)," uvádí se v prohlášení. Součástí EHP jsou všechny země Evropské unie plus Island, Lichtenštejnsko a Norsko.

Eurokomisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová novinářům řekla, že tento případ bude "extrémně složité" uzavřít případnou dohodou. "Pokud se věc prokáže, půjde o velmi závažné porušení našich pravidel," upozornila. Nyní zkoumané dohody mohly podle eurokomisařky znamenat vyšší náklady pro malé podniky.

Kartel, v němž mělo být zapojeno "velké množství firem", byl dlouhodobý. Vrchol měl před deseti lety, ale pokračoval i poté, uvedla eurokomisařka. Komise se věcí zabývá od ledna 2011, kdy uskutečnila neohlášené inspekce v ústředí řady firem.

Dnes komise společnostem zaslala prohlášení o námitkách, které je jakýmsi mezistupněm při vyšetřování a neznamená ještě obvinění. EK v něm firmám oznámí své podezření, k němuž se podniky mají vyjádřit. Pokud další vyšetřování zjistí protiprávní jednání, mohou společnosti dostat pokutu ve výši až deseti procent svého ročního obratu.

Komise jména zkoumaných společností nezveřejnila s tím, že firmy musejí dostat spravedlivou šanci na obhajobu. Komisařka doufá, že společnosti dodrží lhůty a nebudou věc zdržovat. V minulosti už ale komise v této fázi postupu jména dotčených zveřejňovala.

"Je to doslova těžký případ, vyšetřujeme těžká, velká auta," dodala Vestagerová. "Udržování nákladů na silniční přepravu na vysoké úrovni má ničivý dopad na zbytek ekonomiky," prohlásila.

Společnost Volvo již dříve upozornila, že by mohla čelit výrazné finanční újmě v důsledku vyšetřování cenového kartelu. Také Daimler varoval akcionáře, že možná bude muset zaplatit "značné pokuty", informovala agentura Reuters.