Poslední vlak projel na trase v květnu 1945. Od té doby cesta z Dolní Poustevny do Děčína trvala vlakem i autobusem zhruba dvě a půl hodiny. "Trasa linky přes Německo přinese lidem ze Šluknovského výběžku časovou úsporu při cestování do Děčína. Nejvýhodnější bude linka pro cestující ze západní části výběžku. Konkrétně občanům Dolní Poustevny se cestovní doba zkrátí o polovinu," řekl ČTK náměstek ředitele Českých drah pro osobní dopravu Michal Štěpán.
Na zprovoznění trati čekali hlavně starostové. "Je to splnění velkého snu. Teď se nám otvírají dopravní cesty za vzděláním, kulturou, sportem, prací. Konečně budeme napojení na republikový železniční koridor," řekl už dřív ČTK starosta Dolní Poustevny Miroslav Jemelka.
Cestující budou vozit německé vozy Desiro. Vlakový personál i strojvedoucí jsou zaměstnanci Českých drah. Dopravcem jsou společně České dráhy a DB Regio. Na lince bude pro cestující z Čech do Čech platit tarif Českých drah a pro cestující z Čech do Německa tarif podle takzvaného malého pohraničního styku. Zatímco doposud stála jízdenka z Dolní Poustevny do Děčína 126 korun, po zavedení nového spoje zaplatí cestující 69 korun. První víkend provozu zavedly dráhy zvýhodněné jízdné, které bude 10 Kč nebo jedno euro (27,5 Kč).
Vlaky objednává společně Ústecký kraj a VVO (Verkehrsverbund Oberelebe - Dopravní sdružení Horní Labe).
Do obnovy trati, která dříve sloužila také jako pašerácká stezka, investovala německá strana dva miliony eur (54,87 milionu korun). Správa železniční dopravní cesty dala 35 milionů korun. Zatímco na české straně se trať obnovovala, v Německu museli položit asi 500 metrů nových kolejí. Nová linka U28, která projíždí celou oblastí Českého a Saského Švýcarska, nese název Dráha národního parku - Nationalparkbahn. Přispět by měla i ke zvýšení zájmu turistů o region.