Počet cestujících Českým drahám roste od roku 2009. Souvisí s trendem posledních let spočívajícím v přesunu cestujících od autobusové dopravy k cestování po železnici. Počet cestujících po železnici loni podle údajů ministerstva dopravy rostl jednoprocentním tempem.

Výsledky za první tři měsíce letošního roku už dříve zveřejnily oba soukromí konkurenti Českých drah na trase mezi Prahou a Ostravou. RegioJet ohlásil 37procentní meziroční růst, 30procentní růst zaznamenal Leo Express.

I České dráhy uvádí trasu Praha - Ostrava jako jednu z tepen, na kterých počet cestujících roste. Kromě dálkových tras do Ostravy a na západ Čech jezdí více lidí na příměstských linkách, které jsou zařazené do systémů městské hromadné dopravy. Výrazný růst v řádu desítek procent ČD v posledních týdnech zaznamenávají i na lince Praha - Brno, což podle mluvčího ČD Petra Šťáhlavského může souviset s opravami dálnice D1.

ČD čtvrtletní statistiky počtu odbavených cestujících v posledních letech nezveřejňovaly. Podobně nezveřejňují statistiky přeprav na jednotlivých tratích. Přeprava cestujících ČD skončila loni se ztrátou zhruba 1,8 miliardy korun, zatímco ztráta celé skupiny, do níž patří nákladní ČD Cargo a dále například Výzkumný ústav železniční nebo poskytovatel datových služeb ČD Telematika, činila téměř dvě miliardy korun.