Pátek 10. května 2024
Svátek slaví Blažena, zítra Svatava
Polojasno 18°C

Recenze: Zázraky jsou logické, svěřuje Kateřina Cajthamlová ve zpovědi

10. října 2021
14:35

Známe ji jako odbornici na hubnutí a zdravý životní styl. Kdo ale je žena, která krotila lednice Čechů a jejich chutě? Jak se vyrovnávala s nelehkým dětstvím a jaká jsou její tajemství? Vše prozrazuje v intimním knižním rozhovoru.

Kniha Zázraky jsou logické je dle anotace otevřeným rozhovorem se známou lékařkou o všech etapách lidského života. Lékařka a psychoterapeutka Kateřina Cajthamlová dává v temperamentním rozhovoru s novinářkou Lucií Šilhovou nahlédnout hlouběji do svého soukromí. Od osobních témat plynule přechází k otázkám výchovy, zdraví, hubnutí i stárnutí, s nimiž se každodenně setkává ve své praxi. Existuje vůbec něco jako komplexní návod na spokojený život? Kateřina Cajthamlová dokazuje, že sestavit si ho může každý z nás – a mluví o tom s nadsázkou i nevídaným přehledem.

Se spoluautorkou knihy Lucií Šilhovou a kmotry Jitkou Čvančarovou a Alešem Cibulkou Se spoluautorkou knihy Lucií Šilhovou a kmotry Jitkou Čvančarovou a Alešem Cibulkou | FTV Prima, FTV Prima, Tonda Tran, Mária Rušinová, Karel Kopáč, David Kundrát, Alexandr Malachovský, Lenka Hatašová

Cajthamlová v knižním rozhovoru vytahala hodně kostlivců ze skříní. A ne jen ze svých. V šesti kapitolách se totiž věnuje nejen svému životu, který poznamenal odchod matky do zahraničí a její následný návrat a drsné vyrvání dcery z péče prarodičů, ale i její působení v nemocnici pro prominenty bývalého režimu Sanopz. To byl pro mladou lékařku hodně drsný začátek kariéry, ale nebylo lze utéct. Naštěstí režim brzy rupnul a tak můžeme sledovat začátky podnikání ve zdravotnictví u nás, vykutálené tuneláře zdravotních pojišťoven i americké manželky, které si z českých doktorů dělaly slouhy. Hodně zjímavá je i kapitola o úspěšném pořadu Jste to, co jíte. Zjištění, že kvůli účinkování v něm musela sama dotorka Kateřina vyhledat psychoterapeutickou pomoc, je možná překvapivé, ale ne nelogické.

Ostatně ani s obézními se v tomto státě nikdo nemazlí, což lékařka velmi tvrdě kritizuje. Kniha je místy vtipná až ironická, ale rovněž vás při jejím čtení často zamrazí. Pasáž o smrti dědečka doktorky Cajthamlové jde až na samou dřeň lékařské vědy versus totalitního režimu. A takových momentů je ve svižném knižním rozhovoru víc. Kniha sama pak není jen návodem, jak vyrovnaně a dobře žít, abychom byli spokojeni. Její formát a stylizace působí, jako byste pozvali na návštěvu svou starou známou a s ní rozebírali, jak už to při podobných setkáních bývá, stejnou měrou život i možnosti, jak na neřesti a strasti.

Hodnocení: 80 %

Lucie Šilhová & Kateřina Cajthamlová

Zázraky jsou logické