Pondělí 1. březen 2021
Svátek slaví Bedřich, zítra Anežka
Polojasno 6°C

Božena: Nedotažená přednáška o feminismu mohla být seriálovým hitem

Autor: Ivan D. Hladík - 
18. ledna 2021
16:00

Měl to být skutečný příběh první české spisovatelky, hit novoroční nabídky České televize a vyprávění, které donutí diváka k zamyšlení. Není to ani jedno z toho, jen zhruba šest hodin nevyužitého času.

Jako skutečný příběh první české spisovatelky ve čtyřech televizních filmech představila minisérii Česká televize a diváci (jistě i sama televize) od Boženy měli velká očekávaní. Tento týden celá „osudová sága“ vyvrcholí a je to dobře. Hlavní vysílací čas se tak, doufejme, uvolní pro lépe zpracovaná témata. Na Boženu se pak rychle zapomene. Nepřinesla nic ze slibovaného příběhu. Scénář Martiny Komárkové a Hany Wlodarczykové je plochý, předpokládatelný, možná až servilní směrem k divákovi, jemuž nechává minimum prostoru. Servíruje postavy bez výrazu, jen v jejich strohých úlohách podtrhujících dobu (abychom náhodou nezapomněli, kdy se příběh odehrává) a smysl osy hlavní hrdinky. To je to jediné, co také Němcová v seriálu má – hlavní roli. O její osobnosti se z šestihodinového vyprávění nedozvíme o nic víc, než při letmém prolistování učebnic dějepisu.

Jako skutečný příběh první české spisovatelky ve čtyřech televizních filmech představila minisérii Božena Česká televize .Jako skutečný příběh první české spisovatelky ve čtyřech televizních filmech představila minisérii Božena Česká televize . | Česká televize

Minisérie Božena připomíná svou povrchností životopisný snímek Milada (2017). Taktéž jen klouzal po povrchu a nepřinesl nic nového. Přitom žánr životopisného snímku předpokládá, že nabídne mnohovrstevnatý pohled na člověka. Nové informace, výrazně osobní rozměr událostí. Božena pak má pouze dvě tři polohy. Vlastenka, spisovatelka, milenka. Tu třetí pak pravděpodobně s úmyslem dát najevo svobodomyslnost a živočišnost Němcové. Více však se záměrem šokovat, což je však také promarněný kalkul. Idealizované představy o cudnosti žen tehdejší doby byly mnohokrát uvedeny na pravou míru. I Němcová pak nejspíš dost zaostávala za jakoukoli „děvečkou z Horní Dolní“. Navíc tento rozměr vyprávění skutečně nevypovídá o charakteru Němcové nic, zůstává jen rekvizitou, několikrát zopakovanou.

Co k sérii Božena Blesku řekla historička Magdaléna Pokorná?

Video Blesk Podcast: „Neměla jsem odvahu se na sérii Božena podívat,“ říká odbornice Pokorná - Blesk

I to je kámen úrazu scénáře. Zhruba od poloviny druhého dílu omílá stejné prostředky, stejná témata, místy jen doplněná notoricky známými fakty (láska k synovi Hynkovi, vyrovnávání se s jeho smrtí psaním, uvěznění K. H. Borovského...). Stereotypy postav – zlý Němec, hloupí měšťané, intelektuální spisovatelská obec, romantičtí básníci, radikální a odvážní vlastenci a pak nadčasová, moderní Němcová – jsou jako karikatury sebe sama, obrysy bez obsahu, skořápky bez lidské stránky. Úsměvně pak působí třeba přehlídka těchto současníků Němcové v druhém dílu (ano, milý diváku, ty všechny znala!).

Přestože za seriálem stojí řada zkušených profesionálů, zůstal promarněnou šancí. Přitom na jeho vznik dohlížel kreativní producent Michal Reitler, z jehož práce vznikla řada výjimečných pořadů. Režisérka Lenka Wimmerová zase už svou prací na sériích Soukromé pasti (2008) a zejména skvělé Terapii (2013) ukázala, že malé i velké lidské příběhy natočit umí. Důležité je také zmínit tradičně vynikající práci kameramana Richarda Řeřichy či kostýmní výtvarnice Kataríny Štrbové Bielikové. Ti všichni a velká část obsazení by jistě s kvalitnějším scénářem dokázali víc.

Jako skutečný příběh první české spisovatelky ve čtyřech televizních filmech představila minisérii Božena Česká televize .Jako skutečný příběh první české spisovatelky ve čtyřech televizních filmech představila minisérii Božena Česká televize . | Česká televize

Co se obsazení týká, i tady je celá plejáda skvělých herců a hereček, mezi nimiž publikum mohla překvapit Anna Kameníková, která zaujala už v Nevinnosti (2011), ale dosud neměla takový prostor ukázat, co umí. Její Božena je pak naplno využitou šancí, v níž Kameníková zručně přechází z dívčích bezstarostných let do dospělosti a mateřství, doslova povyšuje možnosti své postavy ze scénáře o level výš. Divák si taktéž užívá herectví Jana Hájka (jeho Josef Němec je patrně nejzajímavější postavou série), Martina Fingera, Marka Daniela, Evy Josefíkové, Martina Myšičky, Oskara Hese a dalších. Vyjma Ani Geislerové.

Přestože Geislerová patří k nejobsazovanějším herečkám Česka, je držitelkou několika Českých Lvů a je pravidelně obsazovaná do výjimečných snímků (vše předchozí možná právě proto), její postavy se často slévají. Patří mezi umělce, kteří jsou výrazní a nezapomenutelní, pravděpodobně ale více typově, díky šikovným režisérům a skvěle napsaným rolím na tělo, než výkonem (vyjma například Štěstí z roku 2005 nebo Olgy ze snímku Havel, 2020). Ve svých rolích zůstává stále Aňou Geislerovou, jen v jiném kostýmu a s jiným jménem. Tady, a vraťme se ke scénáři, vlastně nemá ani co hrát. Pouze propojit jednotlivé stránky textu Boženy tu zoufalstvím, tu jiskrným doufáním, tu milostným toužením.

Jako skutečný příběh první české spisovatelky ve čtyřech televizních filmech představila minisérii Božena Česká televize .Jako skutečný příběh první české spisovatelky ve čtyřech televizních filmech představila minisérii Božena Česká televize . | Česká televize

A jsme zpět u kamene úrazu – scénáře, který velmi neobratně a skoupě zkouší rozvést známé informace o Němcové – měla těžký život, nebyla spokojená v tom partnerském, zemřel jí syn, napsala Babičku, byla chudá, stala se velkou a uznávanou osobností. V této sérii se navíc stává bojovnicí za ženská práva, feministkou, která na jedné straně ryze žensky prahne po objetí a lásce, na druhou stranu vše ženské (a poplatné době) rázně odmítá. Jak v roli Anny Rottové říká Dana Morávková: „Svůj život žijete na úkor ostatních, paní Němcová. Ostatní se té vaší svobodě musí přizpůsobit...“, tak scenáristky sdělují: „Našemu příběhu se musíte přizpůsobit.“ A to není dobře.

Hodnocení: 40 %

Božena (TV seriál)

Životopisný / Drama / Historický

Česká premiéra: 3. 1. 2021, Česká televize

Česko, 2021, 5 h. 51 min. (82–94 minut / díl)

Režie: Lenka Wimmerová

Scénář: Martina Komárková, Hana Wlodarczyková

Kamera: Richard Řeřicha

Hudba: Jakub Kudláč

Hrají: Anna Kameníková, Aňa Geislerová, Jan Hájek a další.

kahuja ( 18. ledna 2021 16:56 )

Němcová nebyla žádná feministka. To by jí musela být i Marie Terzie když se rozhodla zavést povinnou školní docházku.
Božena naopak ráda využívala zvyklosti doby, pokud jí to tedy osobně vyhovovalo. Služky si zcela nefeministicky držela, když už je Němec neplatil, sloužila ji dcera Dora.

Zobrazit celou diskusi
Další videa