Recenze: Vánoce nebudou! Místo nich Luther a Nora Krankovi míří na pláž. Jenže...

Vánoce nebudou! napsal John Grisham (65), známý hlavně jako autor napínavých románů ze soudního prostředí.
Vánoce nebudou! napsal John Grisham (65), známý hlavně jako autor napínavých románů ze soudního prostředí.  (Autor: Archiv Blesku, IKAR)
19. ledna 2020
12:00

Pamatujete na komedii Vánoce naruby z roku 2004 s Timem Allenem a Jamie Lee Curtisovou? I pokud ano, přesto vás nejspíš překvapí, že jako odbočku od svých běžných příběhů ji napsal John Grisham (65), známý hlavně jako autor napínavých románů ze soudního prostředí.

Humorný příběh z pera Johna Grishama, mistra právnických thrillerů, jak ho možná neznáte. Představte si rok bez Vánoc. Žádný generální úklid, pečení cukroví, nákup dárků, výzdoba domu. Hodit tak všechny starosti za hlavu a odjet někam daleko od přeplněných obchodů, neprůjezdných ulic, nervózních lidí před i za pultem. Třeba do ticha hor, nebo ještě raději někam za teplem k moři… Stejný nápad dostali i Luther a Nora Krankovi. Jejich dcera Blair právě odletěla na delší dobu do Peru a oni si svátky bez ní nedovedou představit. Aby zahnali smutek, rozhodnou se pro radikální řešení: letos se u nich Vánoce slavit nebudou, ať se na ně jejich staromilští sousedi dívají, jak chtějí. Oni pojedou zábavní lodí do Karibiku... Jenže jeden telefonát krátce před odjezdem vše dočista změní.

Připomeňte si filmovou verzi knihy Vánoce nebudou!:

Video  Vánoce naruby (Christmas with the Kranks): Jejich dcera Blair opustila rodinné hnízdo, Luther a Nora Krankovi (Tim Allen a Jamie Lee Curtis) tak nadcházející svátky chtějí vymazat z kalendáře. • Premiéra: 24. 11. 2004, Columbia/Sony.  - Columbia/Sony

Ta kniha má jen 136 stránek, přesto chytne, nepustí a je příjemným společníkem třeba na víkend. A i když jsou Vánoce už za námi a pěkných pár týdnů si počkáme na další, titul Johna Grishama v nás nedávné pocity svátků znovu probudí. Zklamaný pak může být jen ten čtenář, který by se těšil na další napínavý titul odehrávající se v prostředí právníků, soudů a dravých firemních žraloků, jak si u autora zvykli po hitech, jakými jsou dodnes například knihy Vyvolávač deště (1995), Firma (1989) nebo třeba Osamělý střelec (2015).

Čtenář má díky téhle knize možnost skoro vidět samotného Grishama, jak zpoza pracovního stolu oknem, za nímž sněží, nahlíží přes ulici do oken sousedů, a na papír čmárá poznámky téhle odlehčené záležitosti. Chutné jako vánoční cukroví, snadno stravitelné a na kilometry vzdálené právnickým šmodrchancům, které jindy tak bravurně rozplétá. Vlastně se nebudete bránit myšlence, že byste příště Vánoce vynechali, ani vy. Abyste si vzápětí uvědomili jejich nezaměnitelný význam a trochu přeslazený nádech příběhu, který je ale určen nejkrásnějším svátkům v roce, kdy se to smí.

John Grisham

Vánoce nebudou!

Vydavatel: Ikar, 2019