Recenze: Nezvěstná vás vtáhne do děje, závěr ale hluboce zklame

Nezvěstná (T. J. Brearton)
Nezvěstná (T. J. Brearton)  (Autor: Euromedia)
Autor: lm -
7. února 2019
18:24

Mladá žena beze stopy zmizí během ranního běhu. Jejího případu se ujímá zkušený detektiv Justin Cross, který musí dát stranou vlastní rodinné problémy, aby vyřešil možná největší případ své kariéry. Stopy ho však zavedou do nekonečné divočiny a s každou další hodinou se šance na záchranu tenčí... Najde Katie, než bude pozdě?

Katie Calumetová má svou ranní rutinu a tou je pravidelný běh po okolí svého bydliště. Osudného rána ji však překvapí dětský pláč vycházející z odstaveného minivanu. Ve snaze o záchranu dítěte v nesnázích ale padne do rukou nelítostných únosců, kteří s ní mají zlověstné plány.

Případ jejího zmizení dostává na stůl detektiv Justin Cross. Ten postupně zjišťuje, že nejde jen o zločin z příležitosti, ale o pečlivě plánovaný čin. Navíc se dovídá, že úspěšná rodina mladé ženy má temné tajemství, které by mohlo být příčinou všeho. Jenže zatímco se z nich snaží „vypáčit“ více, čas nemilosrdně utíká a Katiny šance na přežití mizí.

Celý děj knihy se odehrává z pohledu dvou hlavních postav, tedy unesené mladé ženy, která zápasí o přežití, a zkušeného detektiva, který se ji snaží zachránit. Autor T.J. Brearton na přeskáčku popisuje celou zápletku z jejich pohledů a do toho vsunuje něco málo o jejich životních příbězích. Jenže to příliš nefunguje. Při znalosti všech podrobností z druhé strany chybí u vyšetřování element překvapení. Nakonec se ale dovídáme, že to stejně není až tak podstatné, protože kniha by dopadla téměř úplně stejně, i kdyby detektiv Cross celou dobu seděl s nohama nahoře a pokuřoval doutníky.

Obě hlavní postavy mají své problémy, Katie by si ráda s manželem pořídila dítě a detektiv Cross by zase rád spravil své manželství a žil s rodinou pohromadě pod jednou střechou. Ačkoliv autor v průběhu celého děje jejich problémy přibližuje, postavy vám patrně k srdci nijak zvlášť nepřirostou. Jejich charaktery i problémy jsou obyčejné a nemají žádnou hloubku.

Kniha je jinak psaná velmi dobře a stejně tak lze hodnotit i její překlad. Strhující příběh vás patrně hned pohltí a přinejmenším v první polovině spolehlivě udrží zabořené v křesle. Jenže čekání na nějaký zvrat, či vyšší smysl, se pak stává vyčerpávajícím a jak se pomalu blížíte k posledním stránkám, začne vám docházet, že už nic takového nepřijde. Čtení se postupně stává spíše útrpným, přičemž druhou polovinu knihy navíc ještě poznamenává série nelogických, až hloupých rozhodnutí na obou stranách. Počáteční hltání každého slova se mění v rychlé prolítávání odstavců a přeskakování nedůležitých pasáží v zoufalé touze po nějakém zvratu anebo alespoň šokujícím konci. Poměrně slibně načatá kriminálka však končí tuctově a zcela bez nápadu. Milovníka dobrých thrillerů čeká naprosté zklamání.

Děj knihy by nejspíš vydal tak na jeden díl kriminálního seriálu, to je ale bohužel vše. Proto pokud máte obyčejné detektivky rádi, kniha vás nejspíš nezklame a nabídne příjemné počtení, bez následných nočních můr a s koncem uspokojivým pro citlivou duši. Žádný strhující a nervydrásající thriller ani nic víc od ní však nečekejte.

T. J. Brearton

Nezvěstná

nakladatelství Euromedia Group, 2019