Recenze: Legendární Sherlock Holmes v Americe odhaluje Páté srdce

10. ledna 2017
09:47

Sherlock Holmes, tisíckrát skloňovaný, milovaný i obdivovaný detektiv. V roce 2016, pardon – 1893 se objevuje v Americe, kam ho na stránkách své knihy vyslal Dan Simmons v románu, který baví, i když si s postavou britského vyšetřovatele pohrává.

Je tedy rok 1893, když se slavný detektiv Sherlock Holmes a spisovatel Henry James coby nástupce Watsona vydavají do Ameriky. Na břitkou mysl detektiva tam čeká záhada spojená se sedm let starým úmrtím Clover Adamsové, manželky váženého historika Henryho Adamse (jehož rodina dala Spojeným státům dva prezidenty). Za vším však může být víc. Víc se odehrává i v mysli samotného Holmese, který kromě případu bojuje s myšlenkou, že sám je jen fiktivní postavou.

Je rok 1893, slavný detektiv Sherlock Holmes a spisovatel Henry James coby nástupce Watsona míří do Ameriky vyřešit (nejen) záhadu kolem úmrtí Clover Adamsové. Je rok 1893, slavný detektiv Sherlock Holmes a spisovatel Henry James coby nástupce Watsona míří do Ameriky vyřešit (nejen) záhadu kolem úmrtí Clover Adamsové. | Cliff Grassmick, Mystery Press

Holmesova literární postava se v čase a na papíře dlouhé řady autorů vyvíjela, někdy i dost odvážně. Tak je tomu i u Dana Simmonse. Nechce být autentický, nevynáší legendárního detektiva do nebes, nesnaží se být líbivý pro miliony fanoušků původního charakteru a podoby Sherlocka Holmese. Přímo i nepřímo komunikuje se čtenářem a servíruje mu vpravdě originální příběh v populárních amerických kulisách. Těm se Simmons věnuje se zjevným zaujetím ve velmi precizních popisech.

Holmes, v této knize často sám sebou vysmívaný, je jen prostředkem, jak vyprávět vlastní příběh. Je loutkou, fascinovanou novým světem a jeho možnostmi, konkrétně třeba heroinem. Ačkoli místy kniha vyvolává určité napětí a už už je dobrou detektivkou, v jiných místech jí cosi uniká. Přesto je však skvělou možností, jak poznat Holmese z naprosto nového (možná osobnějšího) úhlu. Páté srdce je rozhodně knihou, která fanoušky postavy či žánru přiměje k zamyšlení a nejspíš je i ve velké míře potěší. Nováčci pak nejspíš dostanou chuť poznat i originál.

Video  Je rok 1893, slavný detektiv Sherlock Holmes a spisovatel Henry James coby nástupce Watsona míří do Ameriky vyřešit (nejen) záhadu kolem úmrtí Clover Adamsové.  - Cliff Grassmick, Mystery Press

Autor, který vypráví o legendě po svém

Dan Simmons, respektovaný americký autor, jehož literární záběr sahá od detektivek přes science fiction a horor až po romány hlavního proudu, se narodil v roce 1948 v Peorii ve státě Illinois. Debutoval fantaskním thrillerem Píseň Kálí, byl to ale až monumentální sci-fi epos Hyperion, který ze Simmonse udělal hvězdu, čímž ho předurčil ke dráze spisovatele na plný úvazek. V následujících letech se ale Simmons překvapivě věnoval zejména hororu, který obohatil takovými tituly, jako jsou Hladové hry, Temné léto či Děti noci. Poté přišel další odklon, a to ke knihám (víceméně) hlavního proudu, z nichž jmenujme špionážní příběh Továrna křiváků, arktický thriller Terror, historické romány Black Hills a Drood či právě holmesovské Páté srdce. V současnosti žije s rodinou v Longmontu ve státě Colorado.

Dan Simmons

Páté srdce

nakladatelství Mystery Press, 2016