Recenze: S knihou Hostina ledu a ohně můžete večeřet jako na Zimohradu třeba každý den

Recenze: S knihou Hostina ledu a ohně můžete večeřet jako na Zimohradu třeba každý den.
Recenze: S knihou Hostina ledu a ohně můžete večeřet jako na Zimohradu třeba každý den.  (Autor: nakladatelství Omega)
16. června 2016
17:50

Taky patříte k fandům seriálu Hra o trůny? Teď může ožít i ve vaší kuchyni. Přátelé i rodina budou žasnout nad vaším kuchařským uměním, až jim připravíte třeba masový koláč Noční hlídky.

Bylo jen otázkou času, kdy někoho napadne něco takového. Veleúspěšný seriál, který ovládl celý svět, chtějí fanoušci vychutnávat všemi smysly. Samozřejmostí pro reklamní agenty seriálu jsou figurky hrdinů, stylové šperky, trička, čepice, plakáty… a teď přichází tahle kniha. Je však něčím víc, než jen reklamním poutačem. Jak uvádí anotace knihy, tvůrci slibují „pokrmy, na které se vám budou sbíhat sliny a které pomohou dotvořit atmosféru neobvyklého světa bestselleru George R. R. Martina – Sága ledu a ohně.“ Průvodce stolováním a zábavou ve stylu Sedmi Království nabízí spousty unikátních receptů, které si vychutnáte stejně tak při letních grilovačkách jako v paneláku. Autorky nezapomněly uvést náhražky některých mas, která bychom v supermarketu sháněli jen velmi těžko. Také třeba poradí, jaké koření využít místo originálu.

Kniha je členěná jako klasická kuchařka, začíná se omáčkami a přes polévky se dostáváme až ke skutečným gurmánským zážitkům. Například z území Králova přístaviště si můžeme připravit sladkou dýňovou polévku, pstruha v mandlové krustě, broskve v medu a řadu dalších lahůdek. Z kuchyně Zimohradu pak určitě nepohrdnete koláčem s hovězím a slaninou nebo pratuří pečínkou s pórkem (vyzkoušeno). U každého receptu navíc najdete citaci z Martinovýh knih, abyste věděli přesně, v které části se dané menu jedlo. Zkrátka, jestli vás baví vaření a rádi zkoušíte neotřelé recepty, s touhle kuchařkou nešlápnete vedle, ať už patříte mezi fanoušky Hry o trůny, nebo ne.

Stylové vaření s blogerkami

Autorky knihy nejsou žádné amatérky. Chelsea Monroe-Casselová a Sariann Lehrerová provozují Inn at the Crossroads, oblíbený blog o jídle vycházející z knižní série Píseň ledu a ohně. Chelsea vyrostla na venkově ve státě New York, obklopená kravami a uznáním pro malé farmy. Její románek s gastronomií ale doopravdy začal teprve během roku stráveného v Turecku, který v ní zažehl lásku k jídlu i historii a dovedl ji až k vysokoškolskému titulu z dějin starověku. Sariann se v kuchyni naučila fungovat díky své matce a babičkám. Po dětství stráveném na provozuschopné novoanglické farmě se zapsala na University of Vermont, kde se živila prací na mléčné farmě a začala podporovat konzumaci lokálních potravin i malá farmářská hnutí.

Video  Recenze: S knihou Hostina ledu a ohně můžete večeřet jako na Zimohradu třeba každý den.  - nakladatelství Omega

I v létě vyzkoušejte sladkou dýňovou polévku

„Otec se na radě zase pohádal, viděla Arya. Měl to vepsané ve tváři, když přišel ke stolu, zase pozdě jako tolikrát předtím. Když Ned Stark do Malé síně nakráčel, první chod, hustou sladkou polévku z dýní, už dávno odnesli.“ – HRA O TRŮNY

Porce: 4 až 6 ⃰ Pečení zeleniny: 1 ½ hodiny ⃰

Vaření: 10 minut

Dobře chutná s černým chlebem, smaženkami z cukrové kukuřice nebo moderními medovými sušenkami – na vše také najdete recept v knize.

Ačkoli se podává v Králově přístavišti, hlavním městě říše, je tenhle pokrm každým coulem seversky podzimní. Muškátová dýně se v husté polévce ochucené sladkou bramborou dokonale pojí s dýní máslovou. Zelenina orestováním lehce zkaramelizuje, čímž vynikne to nejlepší z její přirozené chuti. Kapku okořeňte a dostanete polévku, kterou by Arya radši snědla, než aby ji mrskla na sestru.

Potřebujete:

1 muškátová dýně (asi 1,8 kg)

1 velká sladká brambora

½ středně velké máslové dýně (rozříznuté podélně), bez semínek

½ šálku jablečného moštu

2 šálky kuřecího vývaru

½ lžičky mletého muškátového oříšku

1 lžička mletého zázvoru

1 lžička mleté skořice

Předehřejte troubu na 180 ºC. Ostrým nožem vodorovně rozřízněte muškátovou dýni. Očistěte ji a odstraňte z ní semínka i vláknitý vnitřek. (Semínka můžete orestovat, je z nich báječná svačina na později.) Zabalte bramboru do alobalu a spolu s půlkou máslové dýně a oběma polovinami muškátové dýně ji položte na plech. Opečte zeleninu doměkka, trvá to asi 1 ½ hodiny. Ve velkém kastrolu rozmačkejte bramboru, muškátovou dýni i dužinu z máslové dýně. Přidejte mošt, vývar a koření a rozmixujte, buď ve stolním mixéru, nebo ponorným mixérem. Vraťte polévku do kastrolu a důkladně ji prohřejte.

Chelsea Monroe-Cassel, Sariann Lehrer

Hostina ledu a ohně: Oficiální kuchařka Game of Thrones

nakladatelství Omega, 2016