Recenze: 50x Fotbalista roku vám ukáže Čecha, Lafatu nebo Chovance v novém světle!

Kniha 50x Fotbalista roku od Zdeňka Pavlise
Kniha 50x Fotbalista roku od Zdeňka Pavlise  (Autor: Vydavatelství XYZ)
Autor: ph -
21. dubna 2016
17:32

„Nemohli jsme dopustit, aby s náma vyhrál titul on. S Pepíkem Chovancem jsme se o to postarali. V lize a ve čtvrtfinále Československého poháru zrovna tak. Měli proti sobě nabuzenou Trnavu a dopředu věděli, že pohár vypustíme, protože jsme nechtěli, aby se pod nějakou trofejí objevilo Zacharovo jméno,“ vzpomíná Fotbalista roku 1984 a slavný hráč pražské Sparty Jan Berger.

Chovanec nedal při penaltovém rozstřelu první pentli, já to završil a ten pán proto nikdy nebude s nějakým úspěchem Sparty spojovanej. Fanouškům jsem se omluvil a oni pochopili, že kdyby měli za trenéra takového člověka jako my, udělali by to samé. Já před nima totiž nikdy nic netajil,“ odkrývá Berger sílu nenávisti sparťanské kabiny k trenérovi Jánu Zacharovi. Ta byla tenkrát tak silná, že se tým dokonce dobrovolně rozhodl předem zahodit ligový titul i vítězství v poháru.

Nová kniha sportovního publicisty Zdeňka Pavlise 50x Fotbalista roku přináší nejen fotbalovým fanouškům místy úplně jiný pohled na zákulisí jejich oblíbeného sportu a hlavně na jejich hrdiny a jejich život. Obsáhlá kniha na více než 400 stranách popisuje všechny legendy československého a českého fotbalu, které během 50 let získaly titul Fotbalista roku. Od Jána Pupláhára, který vyhrál titul v roce 1965, až po Davida Lafatu, který získal titul v roce 2014. Velký prostor je věnován také Petru Čechovi, který získal titul v roce 2015 a několikrát v letech minulých.

Obsáhle retrospektivní kniha přináší portréty a rozhovory všech držitelů titulu, z nichž je podle autora většina připravena pro tuto publikaci. Vypráví o kariéře a životě fotbalovém i nefotbalovém. Někteří fotbalisté si s autorem povídali více než ochotně a nutno říct, že jejich pohled na život zasvěcený běhání po zeleném pažitu je místy úsměvný, místy docela smutný.

Tak třeba příběh Jana Kollera (Fotbalista roku 1999), obra ze Smetanovy Lhoty, který se podle svých slov dostal do velkého fotbalu vlastně tak trochu náhodou. Takhle například líčí příchod do Sparty v době, kdy v Praze brigádničil v bance a počítal každý den mince. „Když šli za mne trenéři letenské rezervy Kára s Hladíkem orodovat k panu Machovi, vysmál se jim. Že do béčka rozhodně žádného hráče kupovat nebude, i kdyby byl sebezajímavější, jak oni tvrdí. Že má dost svých dorostenců a nepotřebuje do Sparty tahat divizního čutálistu odněkud z Milevska. Nakonec ho ale přece jen umluvili, takže svolil,“ vzpomíná Koller, který pak na Letné dostal plat menší, než měl jako brigádník v bance.

Kniha obsahuje nejen životní osudy fotbalových legend, ale také statistiky týkající se jednotlivých borců, tedy počet ligových startů a gólů, počet reprezentačních startů a gólů, největší úspěchy v kariéře a klíčové fotbalové události v roce, kdy daný fotbalista získal titul Fotbalista roku. A nechybí ani spousta zajímavých fotografií. Fanouškům československého a českého fotbalu se tahle kniha zkrátka v knihovně bude krásně vyjímat.

Zdeněk Pavlis

50x Fotbalista roku

408 stran + 32 stran příloha

Nakladatelství XYZ

Aktuální dění

Izraelsko-palestinský konflikt:

ONLINE dění v Izraeli Velitel Hamásu Iron Dome

Válka na Ukrajině:ONLINE dění na Ukrajině

moiaza ( 21. dubna 2016 19:33 )

Kniha o české žumpě. Kdysi jsem býval veký fanda fotbalu, jelikož jsem sám fotbal léta hrával. Od dob co fotbal vede mafiánské banda v čele s Peltou, mě fotbal přestal úplně zajímat. To, co se děje v našem fotbale je jedna smradlavá žumpa. Zkorumpováná STB si dělá co chce a vyhání slušné lidí ze hřiště. Divím se, že vůbec někdo ještě na tuto trapárnu chodí. To, co dokáže Lafata, je urážkou všech slušných lidí. Jeho estrády na hřišti jsou ubohostí největšího kalibru. Jedním slovem "svinstvo"!